Omega Reduced

Hallo mannen, en een enkele vrouw,

Na mijn bezoeken hier ben ik voorgoed en nog meer besmet met het horlogevirus. Bedankt allemaal :slight_smile: Ik zat zo eens te kijken naar de iconische Speedmaster. Gezien de lugmaat wrsch te groot voor mij. Zou een reduced iets zijn voor mijn smallere pols? En hoe kijken jullie tegen zo’n reduced aan? Is het een slap aftreksel van the real thing, of ook een volwassen horloge? Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.

Bedankt alvast weer!

Gr Nathalie

5 likes

Is zeker geen slap aftreksel. Als die andere te groot is en dit staat beter, vooral doen. Jij moet er mee om de pols lopen straks, niet een ander.

1 like

De reduced heb je in meerdere varianten waarvan er een aantal hieronder staan vermeld.:

De Reduced met piggyback chrono; dit artikel laat vooral het verschil zien op de foto’s:

De mijne met lekker veel wijzertjes; mijn favoriet!: :sunglasses: (ook deze heb je nog in andere varianten)

En nog een artikel om de verschillen te zien:

Samengevat vind ik de reduced varianten echt mooi; ze zijn automaat in plaats van handopwinders en hebben geen acryl glaasje; ze hebben m.i echt het Speedmaster DNA hebben maar dat is persoonlijk.

Belangrijkste is volgens mij om gewoon het horloge te kopen wat JIJ mooi vind en die bij JOUW wensen aansluit.
Ik vind de reduced zelf geen slap aftreksel of “nep Speedmaster”; er staat Speedmaster op en het IS een Speedmaster!

Voordeel van Speedy’s (reduced of moonvarianten) is dat het echte bandenvreters zijn en dat je ze met allerlei soorten bandjes kan uitrusten en zo je “eigen touch” kan geven aan het klokje! Ze zijn geweldig met Nato’s, leer en bijna elke kleur of motief past eigenlijk wel bij het horloge!

Verder is het een geweldig en volwassen horloge en absoluut een eyecatcher! :slight_smile:

2 likes

Hoi Nathalie, ik heb er een paar jaar terug een tijdje een gehad en ik kan je bevestigen dat het een prima klokje is. Geen slap aftreksel, maar gewoon een echte goede Omega. 39 mm formaat is voor jou prima te dragen denk ik en het automatisch 3220 uurwerk is een zeer goed uurwerkje. De mijne had hesalite glas, maar een saffierglas versie bestaat ook en is iets duurder. Mooi klokje! Succes! :relaxed:

2 likes

Ik heb een reduced gehad en vond dat echt een tophorloge. Ook fijn dat het een automaat is.

5 likes

Het voordeel van een smalle pols is ook dat de reduced vaak goedkoper is dan de grotere modellen. Het moet tegenwoordig allemaal maar groter en groter. Is gelukkig voor mij helemaal niet nodig.

2 likes

Het hangt ervan af hoe je tegen de Speedmaster aankijkt. De Speedmaster modelserie is feitelijk de chronografen lijn van Omega. Met klassieke en moderne varianten. Alhoewel bij de Reduced de “Legacy” ontbreekt die de officiële Speedy wel heeft, is dit gewoon een model op zichzelf. Ik heb een tijdje een rode “Schumacher” gehad en die beviel prima. Mooie maat voor de smalle pols zoals Dreski ook al zegt. En relatief betaalbaar.

1 like

Hoewel hij hierboven al ergens genoemd wordt, wil ik je ook nog even expliciet wijzen op de Speedmaster Date. Strikt genomen vallen die uitvoeringen niet onder de Reduced serie, hoewel ze ivm zelfde kastmaat daar door het publiek vaak wel onder geschaard worden. Wat mij betreft zijn de voordelen: een eigen smoel t.o.v de moonwatch, geen piggy back chrono t.o.v,. de Reduced maar een leuke Valjoux 7750 (betrouwbaar en gemakkelijk te servicen), een opgelegd logo, en een relatiefaantrekkelijk datumvenster.

Een paar uitvoeringen:

4 likes

Heb er zelf een en heb geen enkele behoefte om een grotere variant te kopen.

1 like

Leuke suggestie; je moet immers iets te kiezen hebben! :relaxed:

Ik vind ze zelf door het datumvenster net teveel afwijken van het “Speedmaster DNA” en uiterlijk maargoed dat is persoonlijk!

Het Valjoux uurwerk zit ook in de MK40 varianten en is idd prima.
(overigens duur om te servicen maar dat geldt voor elke Omega)

Volgens sommigen is trouwens de reduced met het Piggyback movement ook lastig om te servicen maar betwijfel in hoeverre dat afwijkt van het Valjoux uurwerk. Volgens mij geen (extra) bezwaar voor aanschaf!!

2 likes

Een native chrono is natuurlijk altijd beter dan een module. Het schijnt een ramp te zijn km ze te servicen en vervanging zal niet goedkoop zijn.
Voor mij zou dat zeker een reden zijn om voor een automatic met valjoux te gaan. Dan zou ik die vervelende wobble voor lief nemen

De Triple Date staat in ieder geval op mijn lijstje.

Tov van de 42mm variant: niet meer of minder, gewoon een Speedmaster voor iemand met een kleinere pols. Verschil in uurwerk, geschiedenis en die dingen zijn technisch en feitelijk gezien aanwezig ja, maar maakt dat uit indien je de Speedmaster gewoon mooi vindt?

Dat kleurenspel op de wijzerplaat, briljant!

5 likes

Er zijn sindskort ook 38mm speedy’s. Ze zijn alleen wel gruwelijk duur nieuw…

https://www.omegawatches.com/images/Watches/Product_Presentation/Speedmaster/Speedmaster_38mm/SP-Speedmaster38mm-32430385003001-fuite-large.jpg

https://www.omegawatches.com/images/Watches/Product_Presentation/Speedmaster/Speedmaster_38mm/SP-Speedmaster38mm-32430385006001-gallery1-large.jpg

5 likes

En ik moet wel een beeeeetje wennen aan die ellipsen van subdials.

2 likes

Wat dacht je van een Lady’s Speedmaster? Deze bijvoorbeeld:

Omega ladies Speedmaster automatic chronograph watch. 38mm en in meerdere kleuren verkrijgbaar.

2 likes

De oude reduced zien er beter uit vind ik😅

1 like

Vind de “oude reduced” klokjes meer op de orginele Speedmaster lijken maar samengevat heeft TS nu wel serieus alle opties voorgeschoteld gekregen!
Die nieuwe Speedy’s zijn inderdaad waanzinnig duur maar misschien is dat voor TS geen probleem :wink:

2 likes

Een volledige service van Omega op een Valjoux kost overigens ook gewoon €725 maar dat terzijde…

2 likes

Gewone Speedmaster draagt klein voor 42mm. Kleiner dan je “nieuwe vriend” de SMP 300. :wink:

1 like

Bedankt @Jaroen! Fijn leesvoer ook, mooie vergelijking! En zeker met andere banden erop, spreekt me ook aan. #Inspiratie