Omega Seamaster 1342 uurwerk (quartz) hersteld

Beste Forum leden.

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een Omega 196.0081.

Na enige inspectie blijkt dat het uurwerk niet meer deugt en dat er wat probleempjes mee zijn. Het uurwerk blijft af en toe steken waardoor hij ongeveer een half tot een vol uur achter loopt per 24h. Waarschijnlijk is er iets mis met de motor en het elektronische component.

Nu zijn de onderdelen voor dit 1342 uurwerk niet te krijgen en een service beurt bij Omega zelf gaat flink meer kosten dan dat ik het waard vind.

Nu ben ik op onderzoek uit gegaan en heb ik vernomen dat het 1342 quartz movement van Omega in meerdere horloges voor komt. Zelfs van een ander merk genaamd Tissot.

Kan het zijn dat het 1342 uurwerk gebaseerd is op een ETA? En zo ja welke zou dit zijn?

Gaat het niet om een Omega 1342?

1 like

Klopt, bedankt! en aangepast

Je kan hem toch gewoon bij een horlogemaker in de buurt een beurt laten geven.
Ben je max 70 kwijt denk ik.

Helaas werkt dat niet zo. Het 1342 uurwerk is een lastig uurwerk en het gaat hier om de motor die er in zit die niet goed meer werkt. Deze zal waarschijnlijk vervangen moeten worden en dit is erg prijzig door zijn zeldzaamheid. Als Omega gebruik heeft gemaakt van een standaard ETA is het misschien makkelijker de desbetreffende onderdelen te vinden.

Weet je zeker dat de motor kapot is?

Als ik een juiste batterij er in stop krijg ik een naar voor en naar achter oscillerende motor. Dit is een wel bekende fout. De batterij die er nu is zit is denk ik wat sterker…

1 like

Nee idd klopt.
Succes met de zoektocht.

Gevonden dat de Omega cal. 1340 / cal.1342 / cal.1333 en cal.1345 allemaal dezelfde motor en circuit board gebruiken. Iemand wat liggen?

Heb gekeken voor je maar helaas.
En naar mijn idee is er ook geen vervanger voor.

Dan lijkt me de oplossing duidelijk, een werkende Tissot zoeken en dan of het hele uurwerk overzetten (brug uit de Omega overzetten), of een uurwerkmaker uit beide uurwerken een mix laten maken van de beste onderdelen.

Ik zou een lopende tissot pakken en die een beurt laten geven en idd de brug overzetten.

Tissot had meestal vernikkelde onderdelen, waar Omega ze verkoperd had.

Dat klopt, bij de meeste Tissot horloges met dit uurwerk gelukkig niet. @Bernard

@HorloG @Tokes
Ik heb denk ik een 1345 donor uurwerk gevonden!!

3 likes

Top man!

Helaas onder mijn neus weg gekaapt😤 nog steeds op zoek dus😞

Na 4 maanden speuren is het dan eindelijk zo ver. Hij is af en compleet! (Binnenkort waarschijnlijk in het blauwe gedeelte😇).

Als eerste wil ik vermelden dat ik een hoop heb geleerd over het uurwerk en hoe alles ongeveer in elkaar steekt en werkt. Het 1342 uurwerk is een erg apart en speciaal uurwerk. De meeste horlogemakers waar ik het naar bracht snapte er maar niks van.


Omega 1342 uurwerk

Zoals eerder in het topic vermeld liep het horloge een uur per dag achter. Dit is gecontroleerd door frans de groot en hier zal ik inhoudelijk op in gaan in een “ervaring met” topic.

Kort gezegd was het een vrij simpel probleem en binnen een paar minuten goed kijken verholpen.

Op de vorige foto in het topic is ook te zien dat er een verkeerde kroon op was gemonteerd. Na een lange speurtocht ben ik beland bij een klein horloge zaakje in Logroño (Olten watch). Deze hadden toevallig nog een NOS in factory verpakking kroon en stam. Direct besteld en binnen een paar dagen lagen ze al op de deurmat. Even de stam in laten korten en alles werkte weer naar behoren.

Naast een verkeerde kroon zat er ook een replica glas in, wat ik zelf niet had gespot, maar bij het vastlijmen ontstonden er scheuren in het glas door het krimpen en uitzetten van het glaasje. Toch maar even op laten sturen en door Omega een prachtig nieuw origineel glaasje in laten zetten.

Voor het resultaat, aanschouw de volgende foto’s:







6 likes

Wat een mooi horloge, zeker nu er zoveel bloed, zweet en tranen inzitten!

1 like

Goed nieuws! Gefeliciteerd!

Een kleine correctie als je me toestaat.
Wat je een stam noemt (meer een dun twijgje :wink:) noemen horlogemakers in het Engels een stem.

1 like


Zeker!:heart_eyes: Voorlopig blijft hij nog om de pols.

@Bernard oh ik lees het toch vaak hier op het forum🤔 Dacht dat dat de juiste benaming was.

3 likes