Omega Seamaster 1969 - wat te doen?

Ik ben sinds 1969 (eerste) eigenaar van een Omega Seamaster. Lang niet gebruikt. Onlangs weer uit een la gehaald. Maar wat nu er mee te doen?
Het gaat om, heb ik elders al geleerd, een model 145.016-68, met een loopwerk calibre 861. Het originele doosje is er nog bij.
Het horloge loopt nog goed, maar de stopwatch is niet meer bruikbaar. Onderste knop werkt in het geheel niet, bovenste kan de stopwatch aanzetten, maar bij nogmaals drukken schiet hij weer terug naar nul (reset). Het glas is tamelijk gekrast.
Ik zit nu met de volgende vragen?

  • laten repareren? Zo ja, bij wie (ik woon in Den Haag)? En hoeveel zal dat wel niet gaan kosten?
  • of verkopen in de huidige staat? Is dan eBay de aangewezen weg?
  • wat zou het dan kunnen opbrengen (in deze staat)?
    Zie fotoā€™s.
    Gaarne jullie advies!


2 likes

Maak je inbox maar alvast vrij voor lowball offers :slight_smile:

3 likes

Laten repareren nieuw glas erop, mooi op poetsen en dan eens op het internet naar prijzen gaan zien
gr roel

Dit.

En even de end pieces erbij zoeken.

Soccer timer Seamasters bestaat wel een markt voor. Ik zou ook eens op omegaforums.net kijken, valt wat over te vinden (reviews, info en verkoopprijzen).

Welkom! Ik zag het horloge op Omegaforums inderdaad al voorbij komen :wink:

Met betrekking tot je eerste vraag: dat ligt er denk ik aan of het horloge emotionele waarde voor je vertegenwoordigt en je het wilt houden/dragen. In dat geval is een reparatie zeker aan te bevelen. Stuur het in geen geval naar Omega: dat is veel te duur en ze vervangen alle originele onderdelen die het horloge karakter geven (kast, wijzerplaat, wijzers).

Wil je het horloge echter verkopen, dan is het nog maar de vraag of het financieel zinvol is om het te laten repareren (in de zin dat het geenszins zeker is dat je de kosten ervan terugverdient bij verkoop). Een reguliere service zou moeten lukken voor ā‚¬250-ā‚¬300 euro (?) en dat zou zich in principe wel terugverdienen (zeker als je een bewijs van de service hebt).

Maar dat is exclusief evt. lastige reparaties en onderdelen. Zoals je al aangeeft, is er iets mis met de chronograaf en het is lastig te zeggen wat het gaat kosten om dat te repareren. Zoals elke investering is het een risico. In elk geval is het horloge in de huidige staat ook geld waard (als onderdelen of een project voor iemand die zelf kan repareren en dus die kosten uitspaart). Een prijsopgave laten maken is een idee.

EBay of marktplaats zijn inderdaad de ā€˜usual suspectsā€™ en ondanks dat je hier (nog) niet kunt verkopen, kun je er inderdaad vanuit gaan dat mensen je hier via een persoonlijk bericht een bod gaan doen.

PS end pieces erbij zoeken, zoals @BH_ zegt, is leuk, maar de hele bracelet is onjuist :wink:

1 like

Ferrie Schweitzer in heerlen contacteren en vragen of hij een prijsopgave kan maken. Kost je waarschijnlijk wel iets maar dan weet je waar je aan toe bent qua eventuele kosten. In werkende staat zal het zijn inverstering waarschijnlijk meer dan opbrengen. En als je een prijsindicatie hebt van de herstelkosten kun je dat ook meteen meegeven in een eventuele verkoop. Het is lastiger je prijsindicatie te geven voor een niet werkend uurwerk. Ik zou in elk geval niet weten hoeveel ervoor te betalen. Iets is enkel waard wat de gek ervoor geeft zeggen ze hier in onze contreien. Ik weet haast zeker dat iemand die weet waar hij ermee heen moet er een koopje wil aan doen terwijl jij er uiteraard zoveel mogelijk wil voor hebben.
Als hij emotionele waarde heeft zou ik hem in zijn glorie laten herstellen en er zelf van genieten.
Mooie klok trouwens!

3 likes

Dat was ook het eerste dat ik aan moest denken bij het lezen van de topic:grinning:

1 like

Je hebt gelijk.

1 like

Ik lees nu trouwens dat je prima advies op omegaforums hebt gekregen.

Gelet daarop overweeg je kennelijk om tot verkoop over te gaan.

Ik zou het naar een beetje goede horlogemaker brengen en een prijsopgave vooraf vragen.

Als je er met een service bent (en er niet te veel hoeft worden vervangen), ben je er voor zoā€™n ā‚¬300. Dat verdien je wel terug. Knap bandje erop prikken en goede fotoā€™s maken. Presto.

1 like

Voila, goede uitleg

Ik krijg inderdaad PMā€™s van geĆÆnteresseerden. Hier een algemeen antwoord: als die berichten niet een reĆ«le biedprijs bevatten, zal ik er niet individueel op reageren. (En ik weet inmiddels wel zoā€™n beetje wat deze horloges, ook in deze staat, kunnen opbrengen).

Verder: ja, het bandje schijnt eigenlijk voor een ander type te zijn. Maar ik heb het in 1969 zĆ³ er bij gekregen, en altijd gebruikt.
Over eerst zelf laten repareren aarzel ik nog. Sommige verzamelaars maakt het niet zoveel uit of de stopwatch loopt of niet, of ze willen het liever in handen geven van hun eigen vertrouwde reparateur.

Dat laatste, ja mogelijk. Maar je kan er gif op innemen dat ze dat in de prijs verdisconterem, en flink. De koper weet immers niet wat er defect is, dus hanteert een forse marge.

Ik denk dat er niet veel verzamelaars zijn die het weinig kan schelen of het ding kapot is of niet,

2 likes

Blijkbaar kom je hier met vragen en weet je er zelf al redelijk veel over?
Enfin, hopelijk vind de omega een nieuwe eigenaar die het weer terug kan brengen in haar oorspronkelijke staat
gr roel

Ok ik was er een van die aangaf interesse te hebben, middels een pb. Ik heb er geen biedprijs bij vermeld, omdat het volgens jouw eerste bericht nog helemaal niet duidelijk is wat je ermee wilt doen. Als je zonder biedprijs niet de moeite wilt nemen te reageren dan laat maar gaan.

On it :wink:

2 likes

Ik begrijp nu dat je helemaal geen info o.i.d. meer wilt, maar hem gewoon hier wilt verkopen en wel in de kapotte staat.

Voor zover dat al hier wordt toegestaan, zou ik niet te picky zijn ten aanzien van reacties.

Just my 2 cents (en nee, dat is geen reƫle bieding).

2 likes

Ook een manier, je struint alle Omega forums af, laat vallen dat je misschien
van je Omega af wilt en zonder ergens te adverteren wacht je achter de schermen
gewoon af wat er geboden gaat worden, ondertussen omzeil je natuurlijk "legaal"
alle spelregelsā€¦ of ben ik nu te cynisch?

4 likes

Ja, dat is te cynisch. Ik ben pas gisteren begonnen met informatie te verzamelen op internet over dit horloge. Wat ik onder meer leerde is dat een reparatie wel een paar honderd euro zou kunnen kosten. Ik heb die gedachte nog niet verworpen, maar onderzoek ook de mogelijkheid tot verkoop ā€œas isā€, waarbij ik dacht aan eBay. Ook voor een eventuele verkoop daar is alle informatie welkom. Informatie daarvoor verzamelen is toch niet strafbaar, en een forum als dit is dan toch het juiste forum?

Omdat ik hier gewaarschuwd werd voor lowball offers, en ook inderdaad al heel wat reacties kreeg, leek het me goed hier te posten dat ik niet iedereen individueel ga antwoorden.

Verder is het me niet duidelijk wat ik voor illegaals zou doen. Te koop aanbieden op dit forum is niet mogelijk, heb ik gemerkt, omdat ik niet het vereiste ā€œtrustlevelā€™ā€ heb.

Als je eens wist hoe inventief sommige nieuwe ā€œledenā€ zijnā€¦[quote=ā€œLemon, post:11, topic:68956ā€]
Ik krijg inderdaad PMā€™s van geĆÆnteresseerden. Hier een algemeen antwoord: als die berichten niet een reĆ«le biedprijs bevatten, zal ik er niet individueel op reageren. (En ik weet inmiddels wel zoā€™n beetje wat deze horloges, ook in deze staat, kunnen opbrengen).
[/quote]

Alleen zoā€™n alinea al :wink:

1 like

Als je inmiddels weet wat ze in deze staat opbrengen, kan je hier een verkooptopic openen met een prijs daarin.

Oh nee, je hebt geen rechten om een verkooptopic te openen. Wellicht kan je dan ook stoppen om op deze verkapte manier je horloge te willen verkopen hier en nog eisen te stellen aan berichtjes van geintresseerden ook.

2 likes