Omega Seamaster 2577 1955

Hallo iedereen, dit is mijn eerste topic op het forum! Allereerst…schrik niet van de staat van dit horloge, het heeft best wat liefde en aandacht nodig. Ik heb vandaag dit horloge gekregen uit een erfenis van mij oma, het is van haar vader geweest en het is mijn streven om het ooit in volle glorie te herstellen!

Het betreft een Omega Seamaster CK 2577 - ? .en het is op 1 juli 1955 aangeschaft door mijn overgroot opa in Alkmaar. Hij loopt nog en hij windt op via de kroon en balanswiel (service komt tzt). Helaas lijken de minuut en uur wijzer vervangen. Zou de seconde wijzer misschien nog origineel kunnen zijn?. Er mist ook een minuut aanduidings-pijltje op 5 uur, de kroon heeft geen omega logo en de band is wat droevig.

Dus beste heren (en dames), wie kan mij wat meer vertellen over mijn nieuwe horloge en de missende onderdelen? En zijn er forumleden met een soortgelijke Seamaster? Die zou ik graag willen zien!

.

5 likes

De wijzers lijken mij niet tijdsconform en bij dit model horen.
Open laten maken bij een goede uurwerkhersteller. Aan de hand van het uurwerk en serienummer kan een excact bouwjaar gegeven worden. Ik schat jaren 50 idd.
Dit soort wijzers horen er op:


De wijzerplaat heeft een mooie honing verkleuring. Gewild onder liefhebbers.

2 likes

Bumper/hamerautomaat uit de caliber 300-serie, vrijwel zeker.

Uurwerk is op zich goed te doen, opwindveren gewoon leverbaar (Generale Ressorts), maar er zijn wel standaard slijtage-punten die mee of tegen kunnen vallen. Vooral de bumperveren zijn nogal eens (vaak 1 van de 2) vervangen, en er zit vaak flinke speling op de rotor. Ook de kastbevestigingsplaatjes zijn bijna altijd een “issue”.

2 likes

Wijzers inclusief secondewijzer niet origineel. Kroon niet origineel. Als je het achterdeksel er af haalt, staat het referentienummer aan de binnenkant.

Sowieso jaren 50 model inderdaad.

2 likes

@Alletijd Bedankt voor je reactie! Ik zal morgen proberen de kast te openen en foto’s te nemen (update volgt)

1 like

Bedankt voor je reactie! Ik zal morgen proberen de kast te openen en foto’s te nemen (update volgt)

Interessant uurwerk ik had zo’n bumper-hamer-automaat nog niet gezien!

En zijn er forumleden met een soortgelijke Seamaster?

Jawel, een c2577-2 uit de voege jaren ‘50 met een caliber 351 uurwerk

2 likes

Blijft een prachtig klokje zo’n 2577.

1 like

@Uitvreter die ziet er heel strak uit!
@Vintagemasters Ik hoop dat mijn uurwerk er na een servicebeurt ook weer zo schoon uitziet! vingerafdrukken

UPDATE:

Ik heb hem open gemaakt (met de juiste tools). Het is een CK 2577-8 SC met een 354 uurwerk. Hartelijk bedankt voor de reacties en fotos! Heeft iemand een idee waar ik zo’n minuut pijltje/indicy kan vinden?


2 likes

Ik zou gelijk een doneren proberen te vinden waar je ook de originele wijzers en kroon af kan halen.
Uurwerk is ook wel toe aan een beurtje zo te zien.

2 likes

Klopt het glaasje / kast wel bij deze wijzerplaat / of zitten de cijfers niet goed?

Heel leuk. Zeker als je alle historie kent. Draagt ook lekker omdat de bumper zo’n voelbaar tikje geeft. De band is te onduidelijk op de foto om iets over te zeggen.

Het glas klopt ook niet. Het lijkt erop alsof er een niet-Omega binnen ring in zit of dat het een drukglas is waar de ring niet van klopt. Deze hebben namelijk nooit op die manier aangesloten gezeten op de wijzerplaat. En de wijzerplaat lijkt wel bij kast en uurwerk te horen dus dat doet vermoeden dat ooit een keer bij een lokale horloge boer wat reparatie werkzaamheden zijn verricht die er toen maar wat in gezet heeft. Is allemaal nog wel te krijgen. Als je wilt heb ik nog een lijst met glas en kroon nummers per kast.

Succes.

@D.F40 bedankt voor de tip! Ik heb gekeken naar donor horloges, dat valt best wel duur uit maar misschien is het inderdaad voordeliger dan alle onderdelen los bij elkaar.

@arnoud69 Ik weet niet wat voor reparaties er aan zijn gedaan. De wijzers zijn waarschijnlijk in de jaren 70-80 geplaatst, daarna is het horloge zeker meer dan 30 jaar in een laatje beland bij mijn oma. Als je die lijst voor mij hebt dan ontvang ik dat heel graag, mooi project voor de zomervakantie!.

Hartelijk dank allemaal voor de reacties.

Here you go.

Achter 2577 staat een Crown Reference van 42023 en een Glass Reference van 5000. De code die je dan nodig hebt is PZ (armée aves bague acier) anders heb he PX en dat is geel voor een gouden horloge.

Succes.