Omega Seamaster Professional on a budget

Bij een oudje uit de jaren '60 zou ik inderdaad het water niet indurven, maar een Seamaster Pro uit de nineties zou met nieuwe seals toch gewoon nog waterdicht moeten kunnen zijn?

Een onderhoudshistorie zou inderdaad een mooie pré zijn maar dan ga je qua budget al snel richting de 2k denk ik. Dat zijn namelijk vaak ook de exemplaren met doos en/of boekjes.

Off topic: Waarom hebben mensen het vaak over doorsparen? Als je een luxe aankoop niet kunt veroorloven heeft doorsparen ook geen zin, dan heb je blijkbaar andere financiële prioriteiten. Het is (bij mij in elk geval) meer een kwestie van wat wil ik eraan uitgeven… Begrijp me niet verkeerd, dit is niet aanvallend bedoeld! :wink:

3 likes

Misschien wél maar ik zou het niet doen.

Dat kwartiertje dobberen in het zwembad kan óók zonder je dure aankoop waarvoor je max €1200,- wilt uitgeven! :smiley:

(Mocht je toch zwemmend willen klokkijken koop en dan een G-Shock van 5 tientjes voor tijdens je poolparty)

€1200 uitgeven kán natuurlijk voor een Omega maar dan moet je zoals je zelf schrijft wél concessies doen v.w.b. de staat vh horloge en de onderhoud geschiedenis en accepteren dat het ding per dag enkele minuten tot uren verliest! :slightly_smiling_face:

Volgens mij heb je allang besloten en vind je iedereen hier vooral zeurderig en véél te precies! :shushing_face: :sunglasses:

Een horloge in matige gedragen staat of een horloge dat achterloopt is voor mij als Pietje Precies geldverspilling…voor jou misschien wel niet!?? :slightly_smiling_face:

1 like

Algemene tip: Houdt bij je bod/de prijs rekening met de kosten voor een service. Als er niet heel expliciet bij staat dat het horloge een onderhoudsbeurt heeft gehad (liefst met bon, factuur) is de kans groot dat 'ie aan een beurtje toe is. Bij Omega zelf kost je dat zo’n 500 euro, bij een onafhankelijke horlogemaker zou ik op 150-200 euro rekenen (incl. druktest).

1 like

150 voor een volledige onderhoudsbeurt?
Welke horlogemaker is dat? :face_with_monocle:

1 like

Dat moet wel lukken toch voor een 2824-2 (ex. onderdelen)? Toegegeven, het is al even geleden dat ik dit heb laten doen.

Ex onderdelen misschien ja…maar zo ken ik er nog een paar! :face_with_raised_eyebrow:

Zo’n beurtje kost je écht wel makkelijk €300,- incl btw.

1 like

De laatste keer dat ik dit betaald heb was voor een Certina, waarvan ik de onderhoudsgeschiedenis niet kende. Uiteindelijk hoefde er niets vervangen te worden behalve olie en de pakking. Wat zou je zeggen dat realistisch is voor een typisch/gemiddeld onderhoud?

Ik heb mijn ETA2824-2 laten servicen door @PeterLC, maar volgens mij was daar niets mis met het uurwerk.
Was mij het geld zeker waard… en hij liep echt fantastisch na afloop.

Nu is het voor Peter niet zijn fulltime job… dus dat zal zeker schelen.

2 likes

haha nee hoor, het zijn dit soort topics die me met beide benen op de grond zetten, ik ben pas een jaartje of twee actief in de hobby. :grin:

Toch zet je me wel aan het denken want hoewel ik niet ga duiken met dit horloge (heb weleens 12m gedoken met de SKX) wil ik wel dat het tegen een onverwachte plons in het water moet kunnen. Van binnen zien die rubberen seals er vrij serieus uit, heb ik me hier echt op verkeken?

Dan zou ik het onmiddellijk naar een horlogemaker brengen… :open_mouth:

Ok, goed om voor de toekomst rekening mee te houden. Dat maakt wat mij betreft de keuze gemakkelijker om het door het merk zelf te laten doen -als het prijsverschil zo klein is-

:joy: enkele uren per dag verliest?

Een normale. Uurwerk is volgens mij een eta basis en verder goed te servicen.

Eg nie!

Een ETA basis met wat Omega modificaties zoals een extra juweel en een andere lay-out (?) heb ik gelezen. Ik verwacht zelf iets tussen de 200-300 met nieuwe pakkingen en druktest. Correct me if I’m wrong.

1200 voor een 36mm automaat is volgens mij prima te doen.
Dit is een veel minder courant model dan de 41mm.
Vwb waterdichtheid, dit is een horloge dat bij goed onderhoud zeker een paar honderd meter waterdicht is.
Als het enigzins knap onderhouden is overleefd hij dat zwembad en ook een sportduik van een meter of 10 echt wel.
Even laten checken op waterdichtheid eventueel voor 200-250 euro incl paar kleine onderdelen laten servicen bij een forumlid moet ook prima kunnen hoeft er niets vervangen te worden ben je wellicht voor 150 euro klaar.

voorbeeld en eerste hit bij zoeken op eBay: 2018 service bij omega incl garantie vraagprijs incl garantie en verzending 1500 euro of doe een voorstel.
Ik zeg bied 1200 en kom op 1300 uit voor een seamaster incl fabrieksservice.

Edit: slecht voorbeeld is Quartz😂
Maar zijn er genoeg rond deze prijs te vinden. Het is geen heel courant model dus er valt denk ik vrijwel altijd te onderhandelen.

2 likes

Ik betaalde 2 jaar geleden bin W&V iets van €375 geloof ik voor dit model (fullsize maar ook cal1120). Hierbij werden geen noemenswaardige onderdelen vervangen. Wel zijn zij officieel Omega service punt. Een onafhankelijk horlogemaker kent ETA ook en zal vast iets voordeliger zijn

2 likes

Je begrijpt me niet. Ralph zegt “geen midsize uit Italië” als reactie op jouw post, maar degene die jij liet zien komt uit de UK, dus Ralph had niet goed gelezen. Dat was wat ik probeerde kenbaar te maken. Babylonische spraakverwarring? :thinking: Of ik was gewoon te vaag.

1 like

Ik denk het laatste :rofl::crazy_face::+1:t3:
Maar ik snap m nu wel ja. Misschien ben ik nog niet helemaal wakker. Eerst maar eens koffie

Okay :stuck_out_tongue:

1 like

Oke, ik zal een zoekertje plaatsen! Benieuwd wat voor reacties ik krijg met zo’n krap budget. Er werd gisteren een full-size aangeboden voor €2390,-…

Ja die prijzen zie ik ook wel eens, maar die blijven lang te koop staan hoor… 1750-2000 voor een knap exemplaar full size zou ik realistischer vinden. Priced to sell. Als hij niet weg moét en je kunt lang wachten, wordt die 2400 met twee jaar misschien gerealiseerd. Al blijft ook dit koffiedik kijken, met dingen als Corona enz. Dat beinvloedt vraag, en dus de prijzen.

Heb om frustratie bij aanbieders te voorkomen mijn budget er maar bij gezet, ik denk toch niet dat er iemand lager zou hebben aangeboden.