Omega seamaster soorten en maten

All,

Heb al wat cash vrijgemaakt ( en wil nog meer cash vrijmaken) om een nieuwe aankoop te doen. Elke dag word ik op dit forum weer getriggerd door een omega Seamaster ( gister nog door hcptg). Werkelijk prachtige horloges. Mijn geld brandt in mijn zak :slight_smile:

Echter, als leek zie ik door het Omega-bos de Omega-bomen niet echt. Ik zie Seamasters, Seamaster professional, co-axial, chrono’s, Planet Oceans (behoren die ook tot de seamaster-familie)?, etc.
Wat zijn de verschillen? Kan iemand mij meer vertellen of verwijzen naar meer info hierover?
En op wat voor prijzen moet ik rekenen als ze tweedehands worden aangeboden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Op deze website is een heleboel informatie te vinden:

http://www.chronocentric.com/omega/seamaster.shtml

OMEGA currently makes several models of Seamaster watches, with numerous sub variations of color, bracelet, movement, and casing sizes. As of early 2004, the main Seamaster models in production are:

Seamaster Professional Diver (automatic and quartz movements; also sometimes known as the 300M; available in a full size mens, mid size mens, and ladies models). The mens models come in two different dial/hands styles: the classic “skeleton hand” introduced in 1993 and the bolder “GMT style” introduced in 1998.

Seamaster Professional Chronograph (automatic movement only, very large and heavy watch, available in titanium, mens size only)

Seamaster Professional GMT (Introduced late 1998, automatic movement, mens size only, mens size only) variation of the 300M with an additional GMT hand and a different look to the face and bezel
2000 model year Seamaster line introduces many new models, all with the new dial design introduced on the GMT and Titanium Diver.

Seamaster Aqua Terra (introduced 2003, in mens and ladies versions) Coaxial or quartz movements. Available in three mens’s sizes (35, 38 and 41mm) as well as ladies models.

Railmaster (special variation of the Aqua Terra, paying homage to the watch that inspired the Aqua Terra series). Coaxial movement only. Available in 38, 41 and 49.2mm sizes.

Seamaster America’s Cup Chronograph

Seamaster APNEA (special model with a unique timing function for the apnea free-diving breathing technique)

Recently retired Seamaster models include:

Seamaster 200M OMEGA-matic (battery-less quartz movement, mens size only)

Seamaster 120M (same movements as the Seamaster Professional Diver, available in mens and ladies)

Seamaster ‘150th Anniversary Limited Edition’ released in 1998 with titanium case, silver dial, white gold bezel, and was limited to 1848 pieces.

Seamaster ‘James Bond 40th Anniversary Limited Edition’ – releasted in 2002. Essentially the classic 2531.80, but with 007 logos on the dial and clasp, limited to 10,007 pieces.

Thnx, vele vragen worden op die site wel beantwoord!

Ik zie een seamaster op marktplaats. Gek genoeg staat ie er even op, maar de prijs lijkt me ok.

Wat vinden jullie?

http://sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-heren/577414038-omega-seamaster-professional-ongedragen.html?return=eJw1jdtKxDAQQP9lYfu2bZNgXVOKuM%2BC%2FkJoxm1obmSmuCr%2Bu5PiQh7OmRxmjBb6x%2Bl%2BRC0HpQ8IpszLuBBl3XVryhDbYMpK2RtD2EbfoYNiLMQTPzKIELslFZ%2BugKcFCusszkq0CwX%2FfPOTaCxOlI7qRRzVJW8MPYMXdXKWQ2W5s6qBdcw1zPeQGL4d6wU%2FLN730P93qF3cAhQ31%2FrGKoUSal%2F8xfbwqPr9zPrJ9hbgalgS1kOyyXmb%2BiYnpDlZmJ7UoF7fD%2BPvH9NcVL0%3D&df=1&fta=eNpNkd1uHCEMhd%2BFi70GzPBjtG8QtXmDlRmY7aizWRRmk0mjvHsxrape8enYHJsDocPPhh7F43W7vNHWRGyodEBxbGd1yu2831HF%2BkAZN4XKaxs33U9QMa8Ya%2BXCjr%2FWGtuSG%2FfuXbpVfHncyus6x%2B1ArUBBv%2FiBkwPZLX6%2B4%2FdbuVK8txX1qdbHWZ7qve3zPZdzAAtPz7yJQVHpWkRcu3FDQLHmsaL2DgWkBEvS%2FoBENEEuh9aqhDAvHTzYnMIAZ53v4Bw5OR%2F%2FbmkVpjnRcqiSDNiiek%2FX%2FSQZJA1QeuoO8P8IylMx3EPzkoAVSwBG%2FQEqbpQcWWIwpijeh0gCGYZATlkGvSTjh2K7N4OnMHOpv0HSzIqdoPAIT95KPRRj9BihM1hWQnLZwZhOEIazDN4v4yt7ZPu9Um6Xrbxc9x8cpe6F%2FsM3Oi6cbg80o%2BFQUdC7iN%2F%2B4puIhBI%2Fv75%2BA0G4ofg%3D&fta_ind=31&fs=1

Dat is een quartz variant. In principe niks mis mee, maar wel minder populair. Samen met de goedkopere techniek t.o.v. een automaat maakt dat ze “betaalbaarder”.

Ok, helder. En 900 is niet echt een raar bedrag?

Waarom doe je trouwenseen waterdichtheidstest met een ongedragen horloge? Dat snap ik niet. Iemand enig idee?

Hoi Bob,

Het is niet vreemd om een waterdichtheidstest te doen bij een ongedragen horloge, sterker nog, al mijn horloges die ik nieuw heb gekocht bij de juwelier gingen met zo’n uitdraaitje gepaard.
Ik weet niet wat je bedoelt met “een raar bedrag” als je het hebt over de €900,00. Ik vind het van de ene kant best laag als ik kijk naar wat er gemiddeld genomen voor een nieuwe gevraagd wordt, aan de andere kant ziet het er echt zo uit dat het horloge klopt.

Toch zou ik nog even nadenken voordat je het aanschaft; het is zoals Snooker zei een quartz horloge, dat wil zeggen een horloge dat op een batterijtje tikt. Een “echte” seamaster heeft een automaat, de nieuwere het zg “co-axial”. Dat zie je ook aan hoe de secondewijzer loopt; bij een quartz zie je die bij elke seconde verspringen, bij een automaat heeft ie meerdere kleine tikjes per seconde.

Als je echt “in de horloges gaat” wil je absoluut een automaat, geen quartz, in ieder geval bij een Seamaster!

Misschien wist je een hoop al, maar doe er je voordeel mee :slight_smile:

Veel wijsheid!

groetjes,

Joep

Volgens mij is 900 geen vreemd bedrag. Maar ik ben nooit in de markt geweest voor een quartz Seamaster, ik kan ook niet zeggen of het echt een top deal is.

Mij lijkt een waterdichtheidstest ook wat overdreven. Ik kan me voorstellen dat als een horloge al een heel aantal jaar oud is, er wat rubbers uit kunnen drogen of zo. Maar er zijn veel technischere liefhebbers die de zin of onzin van deze test kunnen onderbouwen :slight_smile:

Informeer je goed, zeker voor een MP horloge, Seamasters worden vlot en “goed” nagemaakt.

Heb je al eens op het verkoop gedeelte van dit forum gekeken?

Daar staan ook Seamasters, met als voordeel het doorgaans vertrouwd kopen is.

Grappig, loop met dezelfde vraag rond. Ik wil geld vrijmaken voor een nieuwe aankoop en kom steeds bij de Seamaster Professional Chronograph uit. Blijven mooie horloges.

Heb het verkoopforum gezien, staat er eentje gereserveerd.

Een automaat is inderdaad vele malen mooier. Kijk regelmatig naar mijn klokjes (uiteraard niet om te kijken hoe laat het is), en dan vind ik het prachtig hoe smooth de secondenwijzer loopt!

Echter, het bedrag, daar hik ik toch wel tegenaan


Maar ik ga er nog eens over nadenken!

BobT Schreef:

Een automaat is inderdaad vele malen mooier. Kijk
regelmatig naar mijn klokjes (uiteraard niet om te
kijken hoe laat het is), en dan vind ik het
prachtig hoe smooth de secondenwijzer loopt!

Een MECHANISCH horloge is inderdaad vele malen mooier. Kijk
regelmatig naar mijn klokjes (uiteraard niet om te
kijken hoe laat het is), en dan vind ik het
prachtig hoe smooth de secondenwijzer loopt! :#

Euh
 Automaat is wat anders dan mechanisch toch???

BobT Schreef:

Euh
 Automaat is wat anders dan mechanisch
toch???

Een automaat is ook een mechanisch horloge, alleen het opwinden gaat ‘automatisch’. Tenminste als je het horloge draagt, dmv de bewegingen van de arm en pols.

automatisch is mechanisch, mechanisch heb je handopwindbaar uurwerk en automatic .

OT : zou zeker geen 900 uitgeven voor een quartzversie, dan liever paar jaar ouder en mechanisch uurwerk kopen.

Heb zelf al meerdere Seamasters gekocht inc chrono’s voor rond de 1000 euro dus geduld is in deze een goede zaak.

1000 euro voor een tweedehands is mogelijk? Dat klinkt wel verleidelijk!

BobT Schreef:

1000 euro voor een tweedehands is mogelijk? Dat
klinkt wel verleidelijk!

Is zeker mogelijk. Reken dan wel op een flink gedragen exemplaar wat oud genoeg is om service nodig te hebben.

Die quartz aanbieding is zo gek nog niet hoor.

Hallo BobT,

Ik weet bijna zeker dat de papieren van deze Seamaster in 2009 al zijn afgestempeld. Dus 3 jaar oud, maar ongedragen. Hoe zit het dan b.v. met de garantie?
Vandaar misschien ook wel de test. Deze Seamaster heeft al heel lang op MP gestaan en de huidige koper is volgens mij een handelaartje die de Seamaster recentelijk zelf op MP heeft gekocht. Maar je kunt natuurlijk altijd even een mailtje sturen over de datum die op de kaarten staan.
En, een automaat is inderdaad veel mooier. Zeker mijn Planet Ocean uit 2012 met het 2500 D / 2507 (3-laags) caliber.

Groetjes,

Mika

Maar je PO is ook wel een klok die in een andere categorie budget valt natuurlijk :wink:

Knoflookaugurk Schreef:

Grappig, loop met dezelfde vraag rond. Ik wil geld
vrijmaken voor een nieuwe aankoop en kom steeds
bij de Seamaster Professional Chronograph uit.
Blijven mooie horloges.

De Chronograph is een behoorlijk dikkerdje. En met een “wobbel” (die ik zelf er leuk vind). Als je dat maar weet.