Omega Speedmaster 145.012 1967

Ook dien je de ‘korrel’ van het tritium, de structuur, met loupe te bekijken.

Hij zou vroeger toch ook met tritium relumed kunnen zijn? Van Speedmasters weet ik niet genoeg om echt te kunnen zien of iets origineel is maar bij Seiko kijk ik vooral naar de structuur, vorm en applicatie om te zien of iets origineel is.

Zoals ik zei moet de combinatie gebeuren, UV licht, korrel én provenance. Bij vintage kun je nu éénmaal niet over 1 nacht ijs.

Vroege tritium relume zou kunnen, maar dat is erg onwaarschijnlijk + Omega kan je herkennen via kenmerkend groenige schijn na UV belichting.

Ik benadruk nogmaals, zoals ik altijd doe, het belang van provenance.

Na het oplichten worden de lumes eerst erg groenig redelijk fel na een erg korte tijd neemt dat af en gaat hij rap steeds minder fel schijnen. Ga er dus nu vanuit dat het gewoon de originele lume is!

I know.

Neen zoals ik al zei in bovenstaande berichten is dat te kort door de bocht :slight_smile:

Maak es een foto van net na het belichten in donkere ruimte.

Zoiets:

Correct. Ik gaf de algemene lume test.

Zal vanavond proberen eerst die lamp tevoorschijn toveren, kan het ook met een normale (led) lamp?

Nope. Blauw/paars UV zaklampje nodig. Kost een tientje op bol.

Mijn Speedmaster uit 1971 licht nog heel zacht - een paar tellen - op na een gewoon lampje, v.b. van telefoon.

Exact, even redelijk fel groen daarna meteen veel minder en langzaam helemaal niet meer. Lume is origineel daar twijfel ik niet aan.

Tweede foto na een tijd met zaklamp erop eerste foto 10sec na uitzetten zaklamp.

In ieder geval een DOT…:wink:

en short markers… die zie je minder vaak!

correctie dit is een later model niet de zeldzame short markers uit de jaren 60.

welke bezel zit erop? bij jou 145.022 hoort een bezel zoals die van mijn speedmaster.

Dan moet ik ook in het grote boek kijken… eerlijk gezegd geen idee?

Maar voor 3K (@koekoek) sloop ik het ding er meteen vanaf :joy::joy:

Zit er een accent op de E?

Nee, geen accent op de E; zeg niet dat dat moet want dan gooi ik het ding gelijk in de kliko :laughing:

haha nee jij hoort geen accent te hebben, was het maar zo’n feest die zijn ruim 2,5k waard en die bezel zonder gaan voor een paar honderd de deur al uit.

1 like