Mijn zoektocht naar een Omega Speedmaster Moonwatch begint wat meer vorm te krijgen.
Ik heb een lichte voorkeur voor de Sapphire Sandwich vanwege de open caseback waarin het uurwerk mooi zichtbaar is, tevens is het krasvrije glas voor mij een pluspunt.
Wat ik gelezen heb is dat de meeste mensen toch kiezen voor een uitvoering met plexiglas en een gesloten caseback.
Nu wil ik graag weten of dit vooral is vanwege het feit dat deze uitvoering de meeste gelijkenis toont met het origineel, of dat er misschien nog andere voordelen zijn.
Wellicht zijn er ook nadelen t.o.v. de Sapphire Sandwich ?
En zijn de horloges ook echt hun geld waard qua uurwerk, kast etc., of is het toch echt een vraag-en aanbod verhaal en de eeuwige hype rondom dit horloge ?
Een nieuwe Plexi is in het algemeen iets goedkoper dan de Sapphire, bij de AD zijn ze nieuw tussen de 5000 en 6000 euro.
Op Chrono24 soms iets goedkoper, ik zoek een exemplaar van max een jaar of 8 oud.
Ik denk dat je ze echt naast elkaar moet bekijken om te zien wat jij mooier vindt. Plexi is authentieker en veel mensen vinden de witte ring bij safier minder mooi. Aan de andere kant vind ik safier dan weer mooier omdat het helderder is dan plexi en voor mij een mooier beeld geeft van de dial. Maar ja, dat zijn allemaal persoonlijke voorkeuren.
Het is persoonlijk, maar een open caseback kan mij niet echt bekoren; als je het draagt zie je het toch niet. Maar als jij iemand bent die graag een avondje met z’n horloge af en omgekeerd naar het uurwerk wilt kijken zeker doen. Beetje zwart-wit maar voor mij voelt het eigenlijk wel gewoon zo
Keuze kan ook op basis van authenticiteit zijn, of gewoon esthetiek.
Het is natuurlijk een persoonlijke smaak , ik heb minder de speedy saffier om als de plexiglas, dit omdat ik me stoor bij de saffier de witte rand om de wijzerplaat.
Waar ga je voor? Omwille van (het gevoel van) originaliteit dat ik persoonlijk leuk vind heb ik een hesalite. Ben niet extreem voorzichtig met m’n horloges en toch weinig last van krasjes. Zo toch, dan makkelijk uit te poetsen met polywatch, ook nog een leuk klusje. En ik vind de caseback van de hesalite veel gaver.
Ik zou voor de sapphire versie gaan, aangezien je de wijzerplaat helderder kunt zien, je voorkomt krasjes op het glas en je kan het prachtige uurwerk bewonderen!
Dit ja, die pakking is goed zichtbaar bij saffier, en niet bij plexiglas.dat was mijn ervaring toen ik beiden ging passen.
Mijn ervaring met plexiglas is trouwens dat ik het haast nooit beschadig. Op mijn Junghans zit na jaren nog naar 1 vlekje (door een boze ex schoonmoeder, dus niet eens zelf gedaan)
Bij de vorige generatie die zojuist gediscontinued is 100% de hesalite versie. Bij de nieuwe versie met METAS uurwerk zou ik voor de Sapphire sandwich gaan. Vind de metalen band met polished center link stukje mooier dan de volledig gematteerde band van de hesalite. Daarnaast spreekt het applied logo mij ook meer aan bij de nieuwe generatie Omega Speedmaster Sapphire Sandwich.
Maar bij de vorige versie Hesalite all day every day
Hesalite. Meer de ‘vintage vibe’, ik vind het bolle plexi meer tot de verbeelding spreken en geklets over krasjes enzo … ach, valt in de praktijk reuze mee en als wel zijn ze zo weggepoetst.
Dat ook. Dan wel ‘de oude’ met het 1861 uurwerk (ref. 311.30.42.30.01.005). METAS vind ik bij een handopwinder vooral veel marketing zonder inhoud, de 1861 presteert prima.
PS ‘open achterkant’ is natuurlijk heel fraai, maar mijn ervaring is dat je daar na een week wel op uitgekeken bent. Vooral in het begin erg leuk.