Omega speedmaster nieuw versus gebruikt

Goedemorgend iedereen ,
zit met een paar vraagjes ,
wat is het verschil ( als er al een is ) tussen een nieuwe en ééntje van een jaar of 10 à 15
Ik stel deze vraag omdat er , in mijn ogen , een niet zo groot prijsverschil is.
Bij een nieuwe heb je 5 jaar garantie.
Of is de kwaliteit van de oudere beter , moeten deze eigenlijk een onderhoud krijgen of afblijven zolang ze perfect werken .
merciekes
Tinus

2 likes

Krassen, verborgen gebreken en een onderhoudsbeurt van € 750,00. Dat is de charme van tweedehands. Daar betaal jij voor. :hugs:

14 likes

Wat @anon23521125EV zegt. Het verschil in prijs tussen nieuw en zwaar gebruikt is zo miniem dat ik er zelf kop noch staart aan kan knopen hoe die prijszetting gebeurt.

Even de esthetische kant buiten beschouwing gelaten (er zijn zoveel varianten van wijzerplaten, verkleuring van de lume, …), zou ik altijd voor een nieuwe via een goed aangeschreven grijze dealer gaan. De kop is dan al van de prijs, en die 300 euro die je er op een gebruikte nog kan afdingen is dan de moeite niet meer.

4 likes

Veel horloges worden verkocht (hier en op andere plekken) tegen het moment dat ze een servicebeurt nodig hebben. Tel die kosten dus op bij de aankoopprijs, dan valt het in ieder geval nooit tegen.

3 likes

Bij een tweedehands horloge moet je natuurlijk altijd kijken in welke staat het horloge is.

Ook (regulier) is hierbij belangrijk.

Ik weet niet of ik zou kijken naar een Speedmaster van 10-15jr, maar ik weet wel dat ik, zonder twijfel, de Speedmasters uit de jaren '70 prefereer boven de “newbies”.

Denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf een afweging maakt; Kies je voor nieuw & zekerheid of ga je op zoek naar een horloge met een verhaal, een stukje historie.

2 likes

Een Speedmaster die 10 tot 15 jaar oud is, heeft, ondanks een indentiek uiterlijk, een andere referentie, box set, papieren etc. Mogelijk zelfs nog een iets oudere bracelet (ref 1998). Dus dat maakt het iets meer bijzonder voor verzamelaars die alle referenties willen hebben. Of juist een referentie zoeken die niet in zulke grote oplages is gemaakt zoals de huidige. Tijdens het hoogtepunt verkocht Omega bijna 100.000 stuks per jaar van de huidige referentie.

Maar jaren ervoor stond de Moonwatch zwaar onder vuur bij de vorige Omega directie en er was zelfs sprake dat ze ermee gingen stoppen. De Moonwatch stond in de catalogi zelfs ver achterin op twee pagina’s.

Ik denk dat het zoiets is. Maar ik zou enkel kijken naar een mooie jaren negentig tritium Speedy in goede staat met de prachtige 1479 band.

2 likes

Het enige waarvoor ik een oudere zou kopen is er eentje uit een geboortejaar. Van mezelf niet te betalen, maar van mijn zoon is het nog te doen.

4 likes

Gebruikte/Young timer speedies zijn enorm overpriced. Dat heb je goed gezien :wink: Horloges zijn hetzelfde maar bij een nieuwe krijg je zelfs een mooiere doos met een boel goodies twv een paar honderd euro

4 likes

Nee. De huidige band hebben ze al bijna 25 jaar

Dat klopt niet volgens mij, de huidige band is de 1958 (tegenwoordig met een onmogelijk te onthouden referentie) en ervoor had je de 1998 die er heel erg op lijkt maar pushpins heeft in plaats van de huidige schroefjes/pins.
In 2014 zijn er nog online discussies te vinden wanneer Omega de 1998 gaat updaten. De 1958 is dus iets van de laatste paar jaar.

2 likes

Aha dat wist ik niet. Ze zien er in ieder geval hetzelfde uit en denk niet dat het veel verschil maakt in prijs de verschillende pinnen. :wink:

Terechte vraag die ik een klein jaar geleden ook had.
Mijn conclusie was voor nieuw gaan, ze gaan ruim onder list van de hand bij de AD’s dus het prijsverschil tussen jong gebruikt / gebruikt en nieuw is zeer klein.
Met een beetje zoekwerk moet je rond 3700 en 4000 euro een nieuwe in doos kunnen vinden. Vorig jaar is het me zelfs nog onder de 3600 gelukt voor de 311.30.42.30.01.005 behoorlijk ruim onder list dus en zonder moeilijk onderhandelen oid.

Kan hem je sowieso van harte aanbevelen, super fijn horloge!

3 likes

Goed omschreven Guus! :+1:

1 like

+1 Was ook mijn redenering. Ongveer 2j terug voor een bijna nieuwe gegaan, nog steeds erg happy ermee!

Ja verschillen zijn echt minimaal maar het is dus wel een andere referentie. Ik zie er de meerwaarde niet van in. Ik zei overigens pushpins, maar bedoelde natuurlijk splitpins.

In het algemeen: Wie trouwens denkt nu nog een Speedmaster Moonwatch met flinke korting te kunnen kopen (bij een AD) moet flink lullen als brugman. De vraag is enorm en de toelevering erg traag, dus als je geen goede relatie met jouw AD hebt, kan je die korting dus wel vergeten. :wink:
Dat was vorig jaar nog anders. Ik kreeg twee jaar geleden nog 22% korting op een Moonwatch.

1 like

Even een Googletje geeft mij zo een adres waar ik hem voor 800 onder list (4700) kan kopen.
Gewoon op een webshop, geen goede relatie met een AD voor nodig.
Kortom valt wel mee allemaal hoor, snap niet zo goed hoe jij tot jouw conclusie komt eigenlijk en ben ik wel benieuwd naar.

Btw het is lullen als Brugmans of flink lullen (sorry)

1 like

Dat is dus geen AD! Grijze handel blijft altijd bestaan. Maar ook daar bleken de Moonwatches soms lastig leverbaar, iemand op dit forum kreeg bij twee grijze dealers zijn geld terug omdat ze het niet op tijd binnen kregen.

Twee AD’s hebben mij verteld dat ze niet zomaar korting geven, tenzij het een bekende is. Daarvoor krijgen ze er te weinig binnen. Omega is wellicht al gestopt met de productie van de huidige referentie of ze lopen enorm achter door de Corona sluiting.

Het is eigenlijk praten als Brugman. Dus niet Brugmans (sorry).

Misschien, lullen als Brugmans en praten als Brugman?

1 like

Tenzij Omega bewust afknijpt, en blijft afknijpen, komen vraag en aanbod vanzelf wel weer in evenwicht.

Ik heb toendertijd (iets meer dan twee jaar geleden) ook een mooie korting gekregen. En het zou me niet verbazen als dat weer terug komt. Zo groot zal de markt voor Speedmasters ook niet zijn, over de lange termijn bekeken.

1 like

Klopt maar dit is het laatste jaar dat de huidige Moonwatch nog wordt gemaakt, daarna schieten de prijs van de nieuwe omhoog.

1 like