Omega speedmaster nieuw versus gebruikt

Het enige waarvoor ik een oudere zou kopen is er eentje uit een geboortejaar. Van mezelf niet te betalen, maar van mijn zoon is het nog te doen.

4 likes

Gebruikte/Young timer speedies zijn enorm overpriced. Dat heb je goed gezien :wink: Horloges zijn hetzelfde maar bij een nieuwe krijg je zelfs een mooiere doos met een boel goodies twv een paar honderd euro

4 likes

Nee. De huidige band hebben ze al bijna 25 jaar

Dat klopt niet volgens mij, de huidige band is de 1958 (tegenwoordig met een onmogelijk te onthouden referentie) en ervoor had je de 1998 die er heel erg op lijkt maar pushpins heeft in plaats van de huidige schroefjes/pins.
In 2014 zijn er nog online discussies te vinden wanneer Omega de 1998 gaat updaten. De 1958 is dus iets van de laatste paar jaar.

2 likes

Aha dat wist ik niet. Ze zien er in ieder geval hetzelfde uit en denk niet dat het veel verschil maakt in prijs de verschillende pinnen. :wink:

Terechte vraag die ik een klein jaar geleden ook had.
Mijn conclusie was voor nieuw gaan, ze gaan ruim onder list van de hand bij de AD’s dus het prijsverschil tussen jong gebruikt / gebruikt en nieuw is zeer klein.
Met een beetje zoekwerk moet je rond 3700 en 4000 euro een nieuwe in doos kunnen vinden. Vorig jaar is het me zelfs nog onder de 3600 gelukt voor de 311.30.42.30.01.005 behoorlijk ruim onder list dus en zonder moeilijk onderhandelen oid.

Kan hem je sowieso van harte aanbevelen, super fijn horloge!

3 likes

Goed omschreven Guus! :+1:

1 like

+1 Was ook mijn redenering. Ongveer 2j terug voor een bijna nieuwe gegaan, nog steeds erg happy ermee!

Ja verschillen zijn echt minimaal maar het is dus wel een andere referentie. Ik zie er de meerwaarde niet van in. Ik zei overigens pushpins, maar bedoelde natuurlijk splitpins.

In het algemeen: Wie trouwens denkt nu nog een Speedmaster Moonwatch met flinke korting te kunnen kopen (bij een AD) moet flink lullen als brugman. De vraag is enorm en de toelevering erg traag, dus als je geen goede relatie met jouw AD hebt, kan je die korting dus wel vergeten. :wink:
Dat was vorig jaar nog anders. Ik kreeg twee jaar geleden nog 22% korting op een Moonwatch.

1 like

Even een Googletje geeft mij zo een adres waar ik hem voor 800 onder list (4700) kan kopen.
Gewoon op een webshop, geen goede relatie met een AD voor nodig.
Kortom valt wel mee allemaal hoor, snap niet zo goed hoe jij tot jouw conclusie komt eigenlijk en ben ik wel benieuwd naar.

Btw het is lullen als Brugmans of flink lullen (sorry)

1 like

Dat is dus geen AD! Grijze handel blijft altijd bestaan. Maar ook daar bleken de Moonwatches soms lastig leverbaar, iemand op dit forum kreeg bij twee grijze dealers zijn geld terug omdat ze het niet op tijd binnen kregen.

Twee AD’s hebben mij verteld dat ze niet zomaar korting geven, tenzij het een bekende is. Daarvoor krijgen ze er te weinig binnen. Omega is wellicht al gestopt met de productie van de huidige referentie of ze lopen enorm achter door de Corona sluiting.

Het is eigenlijk praten als Brugman. Dus niet Brugmans (sorry).

Misschien, lullen als Brugmans en praten als Brugman?

1 like

Tenzij Omega bewust afknijpt, en blijft afknijpen, komen vraag en aanbod vanzelf wel weer in evenwicht.

Ik heb toendertijd (iets meer dan twee jaar geleden) ook een mooie korting gekregen. En het zou me niet verbazen als dat weer terug komt. Zo groot zal de markt voor Speedmasters ook niet zijn, over de lange termijn bekeken.

1 like

Klopt maar dit is het laatste jaar dat de huidige Moonwatch nog wordt gemaakt, daarna schieten de prijs van de nieuwe omhoog.

1 like

Ahhh, ik wist niet dat de bestaande helemaal uit productie ging.

Wat is je punt precies ?
Een Omega Speedmaster nieuw in de stickers in de doos inclusief alle documenten lager dan list bij een grijze dealer is toch prima, je geniet gewoon net zoveel garantie e.d. als dat je meer bij een AD zou betalen dus ik zie geen enkele reden waarom je niet gewoon (zonder al dat gelul en gesmeek om korting) de grijze dealer verkiest boven een AD.

Ja en soms zijn ze prima leverbaar, net even gebeld met de juwelier in kwestie, hij kan prima leveren anders had hij wel UITVERKOCHT op zijn website gezet zoals andere modellen.
Gaf hem aan dat ik even wilde verifieren naar aanleiding van jouw wilde verhalen.
Die herkende hij en noemde het iets wat ik maar netjes zal vertalen als broodje aap :wink:

Twee AD’s hebben mij verteld …
[/quote]

Pffff doe eens namen en rugnummers, welke Grijze dealers waren dit en welke AD’s hebben jou dit verteld dan ?

Niets van wat je hier beweerd strookt namelijk met mijn recentelijke ervaringen, dat samen genomen met de reactie zojuist aan de telefoon klinkt het me allemaal eigenlijk als een beetje opklopperij in de oren.

Btw … Het is idd praten als Brugman, daar ging ik even flink de mist in :slight_smile:

Zo… Ik vind dat je reactie een beetje aanvallend overkomt (als buitenstaander).

Even mijn reactie; toen ik afgelopen december een speedmaster probeerde te regelen was er geen enkele beschikbaar in de grijze handel! Ook niet in Duitsland. Toen via een AD de laatste kunnen krijgen, ja ik heb flink zitten zoeken.

Ook mij is door diverse leveranciers verteld (AD en grijze handel) dat de laatste tijd de voorraad zeer schommelt en het lastiger wordt.

3 likes

@sj44k , kan je me even zeggen welke je gebeld hebt , mag ook in PB
Heb vandaag al met een paar grijze contact gehad en niet leverbaar voor 4 à 5 weken
merciekes

2 likes

Ik heb even gezocht nav de discussie en dit is zo gauw wat ik kon vinden:

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=744703#:~:text=Production%20has%20stopped.,as%20the%20new%20Moonwatch%20now.&text=So%20the%20current%20iteration%20is,not%20being%20discontinued%20all%20together.

Kort samengevat: de huidige Pro word vervangen door de 3861 met “upgrades”. De Speedy Pro blijft dus gewoon leverbaar alleen niet meer in de huidige, meest puristische staat.

Wat dat doet met de huidige, laatste lichting Speedys kwa prijs is koffiedik kijken. Veel hangt af van de prijsstelling van de opvolger en hoe die door de gemeenschap ontvangen wordt.

Er zit dus wel een kern van waarheid in alleen is er nog veel onduidelijk.

Brugman was een prediker https://isgeschiedenis.nl/nieuws/herkomst-van-praten-als-brugman

1 like