Gisteren heb ik een bericht geplaatst mbt mijn geplande aanschaf van een Speedmaster, Hesalite of Sapphire.
Ik heb in dat bericht ook een vraag gesteld mbt de prijs, deze vraag is helaas een beetje ondergesneeuwd door alle prachtige foto’s vrees ik.
Ik heb nog wat berichten gezocht bij verkochte Speedmasters op dit forum en wat mij opvalt is dat de prijzen van zo’n 3 a 4 jaar geleden zo’n 1500-2000 euro goedkoper waren, dan heb ik het even over horloges van maximaal een paar jaar oud.
Waren de nieuwprijzen toendertijd ook zoveel minder ? Of is het een vraag-en aanbodkwestie ?
De prijzen van alle ‘grote’ merken zijn flink gestegen (zowel vintage als nieuw). Dit heeft volgens mij te maken met vraag en aanbod en de grote hoeveelheid liquiditeit op de markt (er is veel geld beschikbaar tegen lage rentes) en door Covid geven mensen geen geld uit aan luxe etentjes en vakanties…maar wel aan horloges, auto’s en verbouwingen…
Plus luxe horloges zijn ook nog eens veel populairder geworden.
De nieuwprijs van de vorige generatie Speedy Hesalite ging in een paar jaar van 4500 naar 4700 naar uiteindelijk 4900. En toen kwam de nieuwe en die is 6200 geloof ik. Vervolgens stegen de prijzen van de oude een beetje met die nieuwe mee. Ik was in mei van afgelopen jaar met 3760 bij een grijze handelaar nog spekkoper vind ik zelf.
Denk dat ook meespeelt dat het model dat je zoekt is discontinued en de nieuwe dermate in prijs is gestegen dat de “oude” toch ook duurder aan het worden is. Je ziet ze bovendien steeds minder aangeboden worden, zeker nieuw. Even los van vraag en aanbod natuurlijk.
aanvullend als ik als voorbeeld de Apollo 11 50SS neem:
origineel in 2019 verkoopprijs € 9100 > uitlevering tot in 2020, niet meer te vinden bij OB/AD en toch op de site nu voor € 9600 geprijsd.
ja dat klopt.
Heb mijn hesalite van 2 jaar oud verkocht voor 3200 meen ik. In zgan staat in garantie.
Nu het nieuwe model er is zie ik de prijs ineens 1500 euro stijgen.
ik zie het ook aan de ‘limiteds’, zoals de speedy Tuesday I die ik heb.
Waar die 1,5 jaar geleden voor 7k werd verkocht, zie ik ze nu ook voor 2-4k meer gaan.
Als de nieuwprijzen stijgen, zie je de 2e hands prijzen vaak ook wel mee omhoog gaan. En de nieuwprijs van een Speedy is de laatste jaren best gestegen.
Als je er nu eentje scherp 2e hands koopt, heb ik geen reden om aan te nemen waarom die niet zijn waarde zou behouden de komende jaren. Feitelijk draag je een Speedy gratis dus
Volgens mij heeft de Zwitserse horloge markt juist flinke klappen gehad vanwege Covid, op Rolex na want daar doorstaan ze blijkbaar alles. Wellicht valt het bij Omega ook mee en is de vraag naar Speedmasters inderdaad gestegen.