Omega Speedmaster Professional 1978/1980 - 145.022 - Cal 861 - verkeerde wijzerplaat?

Heren/dames,

Ik heb een tijd terug een Omega Speedmaster “Professional” gekocht van omstreeks 1978/1980. Ik heb een paar mensen laten kijken en ook de AMsterda Watch Company. Conclusie is dat alles er echt uitziet behalve de wijzerplaat.

Als ik het speciale boek Moonwatches only lees dan kan ik deze wijzerplaat onderdaad niet plaatsbrengen voor deze periode.

Wat vinden jullie? Zijn jullie het ermee eens op eerste zicht? Zal ik proberen te zoeken naar een originele wijzerplaat van die tijd en die erin laten zetten of verkopen en gaan voor een nieuwe Omega Speedmaster? dankjewel!!! Gr, Robby

De vraag is hoe erg je het vindt dat er een andere wijzerplaat in zit.
Als je daar geen last van hebt zou ik hem lekker dragen. Mocht je dan een keer de juiste plaat tegen het lijf lopen zou ik die meteen kopen, maar ik weet niet hoe vaak die platen los worden aangeboden.

Hi Ron, goedemorgen en welkom op het forum.

Mijn bescheiden mening: als je niet om sentimentele redenen een vintage draagt (bij voorbeeld uit je geboortejaar) dan is zeker bij de Speedmaster een nieuwe plexi Speedmaster een heel degelijk alternatief met minder ‘rafeltjes’.

Als je wel voor een vintage wil gaan dan zou ik proberen om deze zo dicht mogelijk bij origineel te brengen. Alleen dan kun je met het goede gevoel naar je horloge kijken.

Thanx! Ik zit er al een paar jaar mee en wilde het eigenlijk oplossen, vooral zodat ik aan de nieuwe generatie (mijn zoon of dochter) een echte fatsoenlijke Speedmaster kan geven, dat is het meer. Altijd een raar gevel als iets niet klopt weetjewel. De vraag is wel kan ik zo een wijzerplaat vinden natuurlijk.

Hij heeft m al gekocht he :wink:

Dank Chiel! Hij komt inderdaad uit mijn geboortejaar ongeveer (1978) dus daarom leg ik er liever niet een nieuwe Speedmaster P in. Toch wel een goed idee om richting origineel te gaan toch? Dacht bijna wat een gedoe, dan verkoop ik deze en dan koop ik wel een nieuwe, maarja de vraag is ook wat ik hiervoor krijg etc en ik draag m ook alweer bijna 10 jaar dus ook wel weer sentimentele waarde. lastige vraag. dankjewel!

Zo op het eerste zicht lijkt dit een pre moon wijzerplaat?
Nog met de 321 uurwerken. Dit denk ik door het opgelegde logo

Wijzerplaten worden zat aangeboden op ebay, dat komt vast goed net even gekeken. Alleen kost dit tussen de 500/1000 euro

Als jouw wijzerplaat goed is en ook een premoon plaat dan is deze ook flink wat waard. Dan kan je wellicht ook ruilen met een handelaar of verzamelaar.

Ik snap je helemaal!

Dan zou ik persoonlijk sparen en dan deze netjes maken. Nieuw is ook mooi, maar toch anders.

Tot die tijd: met trots en plezier dragen!

Hi Mez1995, thanx voor de suggestie. Best een goed idee. Denk je dat? Ik dacht eerst dat dat niet kon omdat er dan een T voor en na Swiss made zou moeten staan, maar ik begrijp dat dat toch wel bestaat voor de oudere versies. Doordat de T mist en het opgelegde logo is het een lastige puzzel om te kijken uit welke versie Omega deze precies komt. Moeilijk om vast te stellen. Ik heb nog geen goede gevonden rond de 1978/1980 met witte inscriptie/streepjes bij de 0, 5 etc.). Gr, Robby

Chielm, thanx! Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen. Verder heb ik nog geen twijfel dat het namaak onderdelen zijn, ik vrees alleen dat hij een beetje is samengesteld, wat wel jammer is. Een wijzerplaat rond de 1980 zou het dan wel afmaken… Doe ik zeker! :slight_smile:!

Welkom hier bij HF !
Ja mooi horloge ik zou proberen om hem toch origineel te krijgen.
Dat is wel zo mooi natuurlijk.

ik betwijfel of die plaat van een 321 wel zou passen. Hoe zeker ben je hiervan?

1 like

Als het geen service wijzerplaat was geweest had hij idd ook een flinke waarde… maar is helaas wel een service plaat. Verder valt mij op dat de wijzers(drop-end) ook van een pre moon zijn terwijl de bezel (zie de C van Tachymeter) juist weer een nieuwe is.

Kortom er is al flink aan het horloge geknutseld. Ik zou hem of zo laten (blijft toch een mooi horloge?) of een helemaal kloppende kopen

3 likes

Voor zover ik weet ( zal zo het speedmaster boek eens open slaan )

Zijn de opgelegde logo’s alleen bij de 105… en 145.012

Of bij een paar recente modellen. Vandaar mijn opmerking. Er is inderdaad flink aan geknutseld

Dankjewel voor de goede comments en observatie! Het wat was me ook al opgevallen ondertussen dat er helaas veel aan geknutseld is. Ik was jong, wist niks van Speedmasters dus heb deze goedkoop kunnen kopen zonder te weten dat er zoveel aan geknutseld was. De laatste jaren zijn mijn ogen open gegaan en bij het checken in het moonwatch boek zag ik het idd. Daarom dacht ik maar aan jullie, de experts, te vragen wat te doen. Amsterdam watch company zei ook al dat het misschien een service plaat was. Ok (jammer) dankjewel! Ik dacht dan maar de wijzerplaat te kopen uit het juiste jaar ongeveer en dan nam ik de wijzers en de bezel uit de verkeerde periode. Dan laat ik de wijzerplaat erin zetten en dan doe ik meteen een servicebeurt. Op zicht wel goed voor de eerste keer sinds 2013…

2 likes

Ik zou deze verkopen en een kloppende kopen.
Er mist ook een stuk lume uit je chronowijzer.

Typisch gevalletje van een Omega service…

Dank allemaal. Dat heeft echt geholpen! Ik denk dat ik inderdaad ga kjken of ik een goede prijs kan vinden en dan verkoop ik deze, toch wel meer aan de hand dan ik dacht. Anders zie ik dat elke keer als ik naar de horloge kijk, als echte horlogeliefhebber misschien niet het beste idee. Daarna ga ik op zoek naar een mooie kloppende Omega Speedmaster Moonphase van dezelfde tijd!

Is dat zo? Als Omega bij een service een onderdeel vervangt gebruiken ze daar dan niet de originele, voor dat exemplaar de juiste, onderdelen voor?
Dat zou ik als klant heel vervelend vinden…

Het zou je sieren als je bij de verkoop wel eerlijk aangeeft dat het een samengesteld horloge is. :v:

Succes met het vinden van een correct exemplaar. Leuk uit je geboortejaar!