Komt in orde!
Bedankt!
Blijft toch een erg mooi klokje!
Bedankt voor de complimenten, reacties en antwoorden op mijn vragen. Mijn eerste ervaringen na een paar dagen gebruik;
pros;
-
Het is een heerlijk comfortabel en goed draagbaar horloge. Fijne asymmetrische kastvorm waarbij de kroon en pushers mooi beschermd zijn. Bij sommige horloges heb ik last van de kroon in mijn bovenhand. Dat is hier geen enkel probleem.
-
De wijzerplaat is erg goed afleesbaar in vrijwel alle omstandigheden. De mat donker grijze kleur is erg mooi. Doet een beetje denken aan de SKX qua kleur.
-
De lume is veel beter dan ik had verwacht. Er zitten hele dunne streepjes lume op de wijzers maar het lijkt alsof de wijzers zelf ook een beetje meedoen. Dus; fraai, duidelijk en in mijn geval de hele nacht afleesbaar.
-
Ik ben blij met de keuze voor saffierglas. Ben niet bang voor krasjes in het glas. De afwerking van het uurwerk is ook iets mooier in deze uitvoering waardoor ik het gevoel krijg dat ze hier wat extra aandacht aan hebben besteed. Daarnaast kijk ik vaker dan ik dacht even door de achterkant voordat ik het horologe na opwinden om doe. Mooi ritueel dusā¦
-
Heel persoonlijk, maar een chronograaf is best handig. Eitje koken, broodje in de oven, risotto, parkeren, er blijken dagelijks allerhande zaken te passeren waarbij het handig (en leuk?..) is de tijd te meten. (Schat, als jij de boodschappen doet dan meet ik hoe snel je dat lukt. En vergeet het bier niet!..
-
Beetje vreemd wellicht, maar het is best prettig dat er over dit horloge zoveel geschreven en gezegd is. Er is van alles over op te zoeken en na te lezen. Ook YouTube staat vol met zinvolle en- loze informatie. Voor je het weet ben je er druk mee maar dat is voor een beetje liefhebber de helf van de lol, toch?
cons;
-
Gelijkloop zonder hacking. De Speedmaster loopt nu ca. 6 a 7 seconden per dag voor. Niet onoverkomelijk maar in vergelijking met mijn SMP 300M (+0,5 sec. p/d) aanzienlijk minder accuraat. Zonder hacking ook lastig op tijd zetten. Wellicht wordt gelijkloop de komende tijd beter, anders moet ik een keer langs een horlogemaker voor regulering. Soms lees ik dat een uurwerk zich settled na verloop van tijd. Wellicht kunnen andere eigenaren daar iets zinnigs over zeggen?..
-
de afwerking is op sommige plaatsen niet meer dan fatsoenlijk. De end links van de metalen band sluiten niet geweldig aan op de kast. Deze hebben zelfs een piepklein beetje spelling met de kast. Dat is natuurlijk geen probleem met leer, nato of (yikesā¦) klittenband. Het pinnetje van het vouwgedeelte sluiting heeft spelling op de sluiting zelf. De sluiting zelf is, geheel volgens Omega traditie, zeer kras(jes) gevoelig.
-
De secondenwijzer van de chronograaf staat niet precies op de 12 (ca. 0,2 sec. er voorbij). Dit schijnt te doen gebruikelijk te zijn bij dit horloge, maar toch.
-
Iedereen heeft er een! Althans hier op het forum. Gisteren las ik nog dat je ermee wordt doodgegooid. Dat is inderdaad een nadeel maar dat zal ook wel een reden hebben, dacht ik zo. Het is, volgens zeggen (niet naar luisteren hoor), een horloge welke niet mag ontbreken in de verzameling. (Bij mij overigens geen sprake van, ik probeer te minderen). Net zoals de Submariner. Wellicht moet ik de komende tijd (jarenā¦) eens wat gaan sparen en die laatste ook kopen omdat die eigenaren wellicht iets weten wat ik nog niet weet. De tijd zal het leren.
Tot zover mijn eerste ervaringen met dit horloge. Ik vind het een geweldig ding. Hij ziet er goed uit, lijkt elke dag een beetje mooier te worden. Veel historie waardoor er veel over is terug te vinden. En wellicht het voor mij meest prettige, al het voornoemde gecombineerd met een low profile uitstraling waardoor niet kenners geen idee hebben.
Mooie tijd!
Leuke review ! Ik kan de proās alleen maar bevestigen. Sinds kort ben ik in het bezit van een speedy pro met plexi.
Echte conās heb ik nog niet ervaren.
Vind een glazen bodem wel heel mooi, mss zelfs mooier dan de gewone caseback.
Proficiat nog met je mooie horloge !
Dat is goed om te lezen. Mag ik vragen hoe de gelijkloop bij jou model is?
Fantastisch horloge! Ik twijfel nog steeds of ik 'm met plexi of saffier ga kopen als het moment daar isā¦
Wel spijtig om te horen dat er speling zit op de end links. Mijn Oris die minder dan de helft kost, heeft dat niet. Ook die secondewijzer zou ik gek van worden. Had ik niet verwacht van een merk als Omega.
Het is misschien wel deel van de charme
Wel goeie tips om op te letten als ik ga passen. Wordt waarschijnlijk 2018 (30ste verjaardag enzo )
Geniet ervan!
Hey dag Victor, ik heb nog niet de tijd genomen om dit te controleren.
Via Paul van Pange horloges heb ik een croco lederen band met vouwsluiting kunnen bemachtigen. En kortelings vraag ik Ko om een mooie leren band voor me te maken, liefst in hagedissenleer.
De Speedmaster is een fantatstische banden swapper . Een heel mooi pluspunt vind ik.
Dat is dan ook mijn conclusie. Elk horloge heeft wel wat nadelen en ik heb geen enkel probleem de Speedmaster warm aan te bevelen.
Nou vooruit!; alvast gefeliciteerd!
Ja, dat heb ik ook begrepen. Waarschijnlijk zal ik er ook aan gaan geloven maar tot dan draagt de Speedmaster zeer comfortabel op standaard staal.
Een nadeeltje van het saffier glaasje boven is het melkrandje rond de omtrek. Ergens in een van de topics heeft Ko een foto geplaatst met beide versies in een shot.
De mooiste combi mijn inziens in een plexi boven en saffier onder.
Volgens mij staat er een op MP uit 96 voor ⬠3.000,00
Ja dat blijft de ideale combinatie: de warmte van hesalite met het gedecoreerde 1863 uurwerk. Jammer dat ze die niet meer nieuw maken.
Ik ga es op zoek naar die foto van Ko. Gelukkig heb ik nog tijd om te kiezen, eerst nog wat sparen Ondertussen nog wat genieten van die mooie aanwinsten die hier passeren!
Feitelijk zijn wij allen op het forum een stel vreemde vogels. Rob (monsterwatches) is 8 dagen in de week bezig om hardlex te vervangen voor saffierglas. Horloges van boven de ā¬500,- zonder saffierglas worden massaal weggehoond. Maar āfor the sake of historyā vinden we altijd een manier om irrationele keuzes te verantwoorden.
Heerlijke hobby dus, enjoy!
Heel veel plezier met de horloge, erg mooi!
Leuke reactie Victor !!
Geniet van het weekend en van je horloge.
Ge-wel-dig! Blijft een icoon wat mij betreft en voor mij persoonlijk een Grailā¦hopelijk kan ik mijzelf er ooit toe zetten ervoor te gaan.
Van harte met deze prachtige aanwinstā¦je zult er iedere dag weer enorm van genietenā¦dat is zeker.
Als je de Damasko er maar nier voor wegdoet. Topklok!
Thx Ja nog steeds zeer mee in mān nopjes.