Op 11 april 1970 onttrok Apollo 13 zich aan de zwaartekracht van moeder aarde om de 384.400 km af te leggen naar de maan. Vrijwel iedereen weet wat er daarna gebeurde en welke rol de Speedmaster heeft gespeeld om de astronauten weer veilig op aarde te krijgen.
Het zal mijn moeder zeer waarschijnlijk een zorg zijn geweest. Op dat moment was zij hoog zwanger van ondergetekende en een paar dagen later kon ik de maan zelf voor de eerste keer zien, zeg maar…
De laatste 20 jaar ben ik zeer geïnteresseerd in horloges (mechanisch en quartz) maar het horloge dat zo’n grote rol speelde rond mijn geboorte heb ik nooit gehad. Tot gisteren.
Ik heb even terug 2 nieuwe horloges gekocht waarvan 1 Omega. Een Seamaster. En wat ben ik dat horloge de afgelopen weken gaan waarderen. Mede daardoor heb ik gisteren bij Jaap van Ten2Two deze Speedmaster gekocht. Nu vind ik het natuurlijk erg leuk van alles over mijn nieuwe horloge na te lezen en te YouTuben, zodoende kwam ik erachter welke rol dit horloge rond mijn eigen geboorte heeft gespeeld. Hoe leuk is dat!
Ik ben nog een echte “noob” voor wat betreft de Speedmaster maar wat ik al wel kan zeggen is; Geweldig! Het is echt een super gaaf en fraai horloge, ik ben er erg blij mee en ik begin de populariteit op diverse fora nu pas een beetje te begrijpen. Elke keer als ik er naar kijk lijkt die weer een stukje mooier! De afmeting is voor mij perfect. Een heerlijke mat zwarte wijzerplaat met witte wijzers en indexen. Duidelijk afleesbaar en niet te veel en vooral niet te grote tekst op de wijzerplaat. Erg mooi ook hoe de tekst en het logo als een piramide samenkomen met de (Top Gear achtige😜) 12 uur index.
Het horloge is afgelopen december geleverd door S&C. De kop is eraf zeg maar. Het zat in die heeeele grote presentatie doos welke ik stiekem eigenlijk heel erg gaaf vind maar je moet bijna een groter huis kopen als je deze wilt bewaren… het betreft ref. 311.30.42.30.01.006 dus de “Sapphire Sandwich”. Ik weet het, niet HET origineel, maar voor mij een bewuste keuze. Saffierglas geeft mij net wat meer geruststelling en het is mijn enige handopwinder, dus de zichtbodem is ook erg leuk.
Ik kijk er nu al naar uit om wat te klooien met bandjes en verwacht dat een zwarte Nato of bruin leren rally het goed zal doen maar wil er eerst een paar dagen op staal van genieten. Belangrijkste tot nu toe is dat ik over deze aankoop echt een heel goed gevoel heb en er super blij mee ben.
Foto’s
Drie vragen aan de kenners op HF over de Speedmaster;
Wat is jullie ervaring met het uurwerk qua duurzaamheid en gelijkloop?
Opwinden; Hoe vaak en tot hoever?
Om de hoeveel tijd moet dit horloge weg voor uurwerk onderhoud?
Bedankt voor het kijken/reageren en een mooie tijd!