Omega Speedmaster Professional (eerste ervaringen en bandjes)

Op 11 april 1970 onttrok Apollo 13 zich aan de zwaartekracht van moeder aarde om de 384.400 km af te leggen naar de maan. Vrijwel iedereen weet wat er daarna gebeurde en welke rol de Speedmaster heeft gespeeld om de astronauten weer veilig op aarde te krijgen.

Het zal mijn moeder zeer waarschijnlijk een zorg zijn geweest. Op dat moment was zij hoog zwanger van ondergetekende en een paar dagen later kon ik de maan zelf voor de eerste keer zien, zeg maar…

De laatste 20 jaar ben ik zeer geïnteresseerd in horloges (mechanisch en quartz) maar het horloge dat zo’n grote rol speelde rond mijn geboorte heb ik nooit gehad. Tot gisteren.

Ik heb even terug 2 nieuwe horloges gekocht waarvan 1 Omega. Een Seamaster. En wat ben ik dat horloge de afgelopen weken gaan waarderen. Mede daardoor heb ik gisteren bij Jaap van Ten2Two deze Speedmaster gekocht. Nu vind ik het natuurlijk erg leuk van alles over mijn nieuwe horloge na te lezen en te YouTuben, zodoende kwam ik erachter welke rol dit horloge rond mijn eigen geboorte heeft gespeeld. Hoe leuk is dat!

Ik ben nog een echte “noob” voor wat betreft de Speedmaster maar wat ik al wel kan zeggen is; Geweldig! Het is echt een super gaaf en fraai horloge, ik ben er erg blij mee en ik begin de populariteit op diverse fora nu pas een beetje te begrijpen. Elke keer als ik er naar kijk lijkt die weer een stukje mooier! De afmeting is voor mij perfect. Een heerlijke mat zwarte wijzerplaat met witte wijzers en indexen. Duidelijk afleesbaar en niet te veel en vooral niet te grote tekst op de wijzerplaat. Erg mooi ook hoe de tekst en het logo als een piramide samenkomen met de (Top Gear achtige😜) 12 uur index.

Het horloge is afgelopen december geleverd door S&C. De kop is eraf zeg maar. Het zat in die heeeele grote presentatie doos welke ik stiekem eigenlijk heel erg gaaf vind maar je moet bijna een groter huis kopen als je deze wilt bewaren… het betreft ref. 311.30.42.30.01.006 dus de “Sapphire Sandwich”. Ik weet het, niet HET origineel, maar voor mij een bewuste keuze. Saffierglas geeft mij net wat meer geruststelling en het is mijn enige handopwinder, dus de zichtbodem is ook erg leuk.

Ik kijk er nu al naar uit om wat te klooien met bandjes en verwacht dat een zwarte Nato of bruin leren rally het goed zal doen maar wil er eerst een paar dagen op staal van genieten. Belangrijkste tot nu toe is dat ik over deze aankoop echt een heel goed gevoel heb en er super blij mee ben.

Foto’s

Drie vragen aan de kenners op HF over de Speedmaster;

Wat is jullie ervaring met het uurwerk qua duurzaamheid en gelijkloop?
Opwinden; Hoe vaak en tot hoever?
Om de hoeveel tijd moet dit horloge weg voor uurwerk onderhoud?

Bedankt voor het kijken/reageren en een mooie tijd!

54 likes

Prachtige aanwinst! :thumbsup:

1 like

Top icoon van een horloge! veel plezier ermee :relaxed:

1 like

prachtige klok. Ik wacht op zijn broertje die in de zomer wordt geleverd, de speedy tuesday. Was het maar vast zomer!

Geniet van deze bandenswapper!

1 like

Helemaal top !!!
Gefeliciteerd en veel plezier ermee :+1:

1 like

Mooi, veel draagplezier en zuinig op zijn :grin:

1 like

Wat een waanzinnig mooie klok!

1 like

Blijft een zeer gave klok. Geniet ervan

1 like

In één woord TOP!!! Geniet ervan, maar dat gaat wel lukken vermoed ik. :wink:

1 like

Prachtig!
Proficiat en geniet ervan!
Mvg. Bertjan

1 like

Prima uurwerk, goed afgeregeld lopen ze makkelijk binnen een paar secondes per dag

Opwinden elke ochtend, gewoon draaien tot je niet verder kunt.

Onderhoud is een heet hangijzer, Omega zegt elke vijf jaar anderen zeggen lekker dragen totdat hij niet meer goed loopt. De ene optie is misschien wat snel, de tweede optie mogelijk duurder door slijtage schade. Ik brand mijn vingers niet aan een advies, ben geen horlogemaker. :wink:

Geniet vooral lekker van je nieuwe horloge! :thumbsup:

3 likes

Thnx! En bedankt voor de extra info. :thumbsup:

1 like

Mijn beste,

Een fantastische aanwinst!!
Hier zal je nog lang plezier van hebben.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Top aanwinst !! Ooit ooit ooit :grimacing:

1 like

Van harte met de schitterende nieuwe aanwinst!

1 like

Prachtig!

1 like

Ik begrijp je keuze voor een Speedmaster. Veel plezier ermee!

1 like

Van harte! Eén van de mooiste sportieve horloges. I.c.m. een mooie historie een geweldige duurzaamheid een fantastisch bezit.

Ik heb zelf de hesalite versie en ook die doos. Ik vind die doos een slap excuus voor een forse prijsverhoging die is doorgevoerd en eigenlijk vrij belachelijk. Maar goed, het horloge is nog steeds elke cent waard.

7 likes

Dit vind ik de mooiste Speedmaster.
Erg mooi! Ik snap je beweegreden voor het safierglas. Zou ik ook doen. Vind het uurwerk ook erg mooi om te zien.

Goede keus, geniet ervan!!

2 likes

Erg mooi horloge. Je bent er erg blij mee zo te lezen. Terecht.

Veel plezier.

1 like