Ik ben geïnteresseerd in een Omega Speedmaster 145.014.
Heb de keuze, tussen een door Omega Biel gereviseerde horloge en een door Omega UK gerevisierde horloge. Er zijn echter goten verschillen.
Bij de eerste horloge zijn de wijzers, glas en het blad vervangen, tevens is een nieuwe, wel de juiste band gemonteerd. Rekening is aanwezig. Service was in december 2014, daarna is de horloge niet gedragen. Horloge is van particulier, geen garantie, foto’s zijn redelijk, maar niet super.
Bij de tweede horloge niets vervangen, patina op de wijzerplaat is licht, wijzers zijn OK, maar met iets sterkere patina. Is van een dealer met twee jaar garantie. Mooie foto’s, alles duidelijk zichtbaar. Lichte strecht zichtbaar in de band.
Beide horloges lijken mooie kasten te hebben.
Vanuit verzamelaars oogpunt zou ik voor de tweede gaan al is deze iets duurder.
Hoe kijken jullie tegenaan en wat zijn de gangbare prijzen voor mooie 145.014 references met revisie ?
Ik zou nooit een volledig gereviseerd exemplaar gaan, daarvan is de verzamelwaarde zo goed als nul. Ik zou veel meer lol beleven aan een originele met T - wijzers en plaat. Qua prijs zou ik zeggen dat 1500-1600 wel genoeg moet zijn.
Weet jij het toevallig, of Omega nog onderdelen heeft? Stel dat de wijzers later beginnen te brokkelen, dan kan je laten repareren, maar dat is niet helemaal betrouwbaar.
Wat zijn voor hele mooie exemplaren de gangbare prijzen? Op Chrono24 zie ik alles van 1.500-3.500 EUR langskomen. De reguliere veilingsites zijn ook niet veel beter.
Dit dus! Ter verduidelijking: dat betekent niet dat de waarde nul is, maar dat 'ie voor verzamelaars niet meer echt interessant is (en dat is toch je handigste afzetmarkt…)
Yep, onderdelen zat. Je moet alleen naar een Omega gecertificeerde horlogemaker om ze te bemachtigen.
Op basis van de informatie die je geeft zou ik zonder twijfel voor de tweede gaan.
Waarom zou je een vintage horloge aanschaffen waarvan (een deel van) de cruciale delen zijn vervangen door nieuwe. Hiermee verliest het horloge zijn charme, maar ook zijn gewildheid bij andere/ volgende verzamelaars. Om maar te zwijgen over het verschil in patina tussen de wijzers en de wijzerplaat… Zonde dus!
Precies. Sommige mensen laten 'm helemaal reviseren (incl. nieuwe wijzerplaat, wijzers, bracelet, laserwelden en sunburst lappen op de kast) en daar is op zich niks mis mee. Zeker als je jet ergens laat doen waar ze verstand van zaken hebben (bv. STS in Londen) is het resultaat prachtig. Alleen hoef ik 'm dan niet meer: voor mij persoonlijk zou ik dan liever een nieuwe Mark II kopen (en nog liever: een originele vintage dus).
Als tegenhanger hierop zijn er mensen zoals ik. Een vintage klok is voor mij prima en interessant, maar voor mij is dat niet anders dan een auto of motor. Wat ik ook koop, het moet zich gedragen als nieuw.
Gebruiksspoortjes prima, maar mijn spullen moeten mechanisch / structureel in werkende nieuwstaat verkeren. En of iets “origineel” is of niet, dat interesseert mij dus werkelijk totaal niet.
Als ik een gloed nagel nieuw uitziende Pogue zou kunnen kopen zonder al die “charme” (wat voor mij neerkomt op slecht onderhoud) zou ik er meer voor over hebben dan wanneer die klok z’n “geschiedenis” zichtbaar draagt. Dit omdat ik de Pogue mooi vind, en ze helaas niet meer nieuw worden gebouwd.
Het niveau van restauratie van de Pogues die ik op Ebay zie is vaak schrikbarend laag… Ziet er ook totaal niet zo goed als nieuw uit maar vooral verschikkelijk lelijk gerestaureert.
Natuurlijk wil iedereen een goed werkend klokje maar dan moet je hem gewoon laten servicen.
Daar heb je gelijk in. Ondeskundige Frankenrestauraties zijn ruk. Maar restaureren is duur en een vak apart. Dan zou je meer dan 300 dollar voor zo’n ding kwijt zijn.
Bij beide horloges, zoals geschreven is de revisie bij Omega zelf gebeurd. Bij de eerste was de rekening 900 Sfr.
Ik denk dat ik de tweede ga kopen. Werk is tip top, 2 jaar garantie. Drukkers, kroon zijn volgens mij wel vervangen, echter wijzers en het blad niet. Kast is mooi, vakkundig opgewerkt, na mijn idee, zonder te veel verlies van materiaal.
Ik slaap nog een nacht over, btw prijs is wel meer dan 2.700.
Ik verkocht een half jaar terug een helemaal originele Mark II met prachtige wijzerplaat en wijzers coor 1400… Daarvoor moet je er echt wel weer een voor kunnen vinden