Omega Speedmaster Professional (met probleem)

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum hoewel ik al enige tijd ongeregistreerd meekijk.
Enige maanden geleden werd mijn interesse gewekt in horloges met een echt uurwerk.
Al snel kwam ik uit op o.a. dit forum waar ik met plezier de vele topics gelezen heb. Al snel wist ik dat ik er ook één wilde. Omega sprak mij vanaf het begin het meest aan. En binnen het assortiment van Omega kwam ik al snel uit op een Speedmaster. Qua looks voor mij de mooiste en ook de historie spreekt mij aan.
De keuze tussen de verschillende Speedmasters was ook snel gemaakt. Ik wilde de originele, de “Moonwatch” dus. Nog even getwijfeld vanwege het “hand opwinden” maar na hier op het forum jullie mening daarover gelezen te hebben zag ik daar ook geen nadeel meer in.

Volgende stap was natuurlijk de beslissing waar te kopen. Eerst op internet gekeken. Gunstige prijzen uiteraard maar nadeel is natuurlijk dat het wat lastiger is met “passen” en kijken of het wel mooi staat om de pols.
Toch maar even naar Schaap en Citroen (Den Haag) gegaan. We werden daar zeer vriendelijk ontvangen en de sfeer was erg prettig. Horloge omgedaan en toen bleek dat zij zich ook niet altijd aan de adviesprijzen houden was de deal snel rond.

Ik was nu dus in het bezit van een “Moonwatch”, een erg prettig gevoel.
Ik ben het horloge meteen gaan dragen en was erg echt heel blij mee.
Wel viel mij vrij snel op dat de grote secondewijzer niet exact op 12 uur stond.
Hij stond een fractie naar links (halve mm ofzo). Een beetje vreemd dacht ik maar verder niets. Toen ik de volgende dag een goed naar de grote secondewijzer keek terwijl deze zijn rondjes maakte viel mij op dat deze af en toe een beetje haperde. Heel kort maar wel duidelijk zichtbaar. Na het haperen “sprong” de wijzer weer wat vooruit om de verspilde tijd goed te maken zeg maar. Hij liep overigens wel op tijd, dit heb ik gecontroleerd met de stopwatchfunctie op mijn Iphone. Dat lichte haperen van de secondewijzer beviel me niet. Het was zeer minimaal maar toch, zoiets hoort niet bij een nieuwe Omega leek mij.

De eerstvolgende zaterdag ben ik terug gegaan naar Schaap en Citroen. Ditmaal werden we geholpen door een man die naar later bleek zelf horlogemaker is.
Nadat ik hem het probleem uitleg van de haperende secondewijzer start hij de chronograaf. Na ongeveer een minuut zegt hij “ik zie het niet”. Ik zeg vervolgens dat hij dan toch wat beter moet kijken want het is toch echt duidelijk zichtbaar als je goed kijkt. Minimaal 1 hapering per rondje, en soms ook wel 2 maal.
En ik heb nog wat vreemds gezien zei ik, de secondewijzer staat ook niet exact op 12 uur. Hij kijkt en zegt ook dit niet te zien. “Ja misschien heel minimaal maar niet noemenswaardig”. Toen werd ik wat geïrriteerd want dit was heel duidelijk zichtbaar en behoorlijk storend als je erop let. Zeker als je het horloge net een week hebt. Gelukkig kwam de dame die het horloge eerder aan me verkocht had erbij en zij bevestigde na een korte blik meteen dat ik gelijk had en dat de wijzer absoluut niet precies recht stond. De man kon het nu ook niet meer ontkennen.

Vervolgens vroeg ik hem om toch nog eens goed naar de lopende secondewijzer te kijken want ik wilde hem ook nog van die hapering overtuigen.
Vervolgens gebeurde er iets vreemds, de secondewijzer bleef ineens echt zeker een halve seconde hangen. Veel erger dan ik zelf geconstateerd had. “Bedoel je dat” vroeg hij. Ik zeg “ja zoiets, maar dit is veel erger”. Dit is niet goed, hij moet terug naar Omega was zijn conclusie. Ik kreeg meteen een dubbel gevoel. Ik was blij dat hij het nu ook zag en dat ik het dus toch goed had gezien dat er iets mis mee was. Aan de andere baalde ik want hij moest dus terug naar Omega terwijl ik het horloge pas een ruime week in mijn bezit had.

Ik ging niet meteen akkoord. Ik legde hem uit dat het horloge eigenlijk vanaf de eerste minuut niet goed is geweest en dat ik eigenlijk gewoon een andere wilde.
Dat werkt ook zo bij bijvoorbeeld elektronica. Als je een nieuwe TV koopt en die gaat na één dag kapot dan krijg je ook een andere. Die sturen ze dan ook niet terug naar Sony. Waar de grens ligt is lastig te bepalen natuurlijk maar persoonlijk vind ik 2 weken een redelijke termijn. Gaat binnen die periode iets kapot dan heb je recht op vervanging. Daarna gaat de gewone garantie in werking en moet je de verkoper de gelegenheid geven het te repareren.

Hij was het hier niet mee eens en vond dat het gewoon een garantiegeval was en dat het horloge terug moest. Na overleg met de eerdergenoemde dame bleek dat het terugsturen naar Omega niet nodig was omdat hun vaste reparateur inmiddels ook Omega gecertificeerd was en dat hij dus ook Omega reparaties mocht uitvoering die binnen de garantie vallen. Dit zou veel sneller gaan dan via Omega.
Ik had geen zin om verder stennis te maken en ben hiermee dan maar akkoord gegaan.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt maar ik hou er toch een vreemde bijsmaak aan over. Een aantal dingen zijn me echt tegengevallen.

-De kwaliteitscontrole bij Omega. Ik vind het ongelooflijk dat ze dit gewoon
niet zien en het horloge “goedkeuren”.

-De kennis bij Schaap en Citroen. Het feit dat ik echt moeite moest doen om de man van het probleem te overtuigen.

-De service van Schaap en Citroen. Op zich snap ik wel dat het hen geld kost om het horloge te vervangen maar waar ligt de grens? Als ik meteen dezelfde dag was teruggekomen, hadden ze dan ook gezegd dat het garantie is en dat ze het gaan repareren? Ik ben van mening dat ze zelf schuld zijn en mij het horloge nooit hadden mogen verkopen. De secondenwijzer stond immers niet recht en liep ook niet vloeiend. Het is mijn fout dat ik dat niet gezien heb maar ik ben een leek met geen verstand van zaken.

Al met al wil ik er verder geen drama van maken. Ik heb er alle vertrouwen in dat het netjes wordt opgelost. Maar ik wilde het wel even kwijt en bovendien jullie mening hierover horen. Alvast bedankt voor de reacties.

Vriendelijke groet,

Joost

Allereerst gefeliciteerd met je aanwinst.
Verder zou ik ook aangedrongen hebben op vervanging.
Dit soort problemen constateren is ook de reden waarom ik elk horloge dat ik koop meteen controleer terwijl ik in mijn handen heb.
Kroon uittrekken, tijd verstellen, datum goed zetten. Dat soort dingen.

Ze hadden kunnen kiezen om jouw een andere te geven en daarna deze te laten repareren. Aan de andere kant kloppen dan de papieren die erbij zitten niet meer. Als hij gerepareerd word onder garantie is het ook niet zo hel erg. Wel jammer dat je hem meteen weer een tijdje kwijt bent.

Balen natuurlijk.

Wel een beetje kort door de boch om nu te stellen dat de kwaliteitscontrole bij Omega meteen pet. Geen enkel merk is foutloos.

Gefeliciteerd met je icoon. Want een Speedmaster is dat toch echt wel!

Begrijp ik uit je verhaal dat er een meetbaar tijdsverschil optreedt -na zeg- een twee- of drietal minuten onafgebroken gebruik van de stopwatch, wanneer je 'm zou timen naast een iPhone stopwatch, of een andere stopwatch?

Als dat zo is, voldoet het horloge op geen enkele wijze aan wat je er van zou mogen verwachten. Het is een horloge met een stopwatch-functie die er niet voor niets op zit. Als de Speedmaster in de Apollo 13 zo gehaperd zou hebben, hadden ze nu nog rondjes gedraaid rond de maan. (Ik begin steeds meer te geloven van de verhalen dat ze een Bulova Accutron mee hadden als back-up en dat veel astronauten hun Rolex GMT meenamen… - maar dat is flauw en off topic).

Het is duidelijk dat de meneer-die-ook-horlogemaker-is geen niet Omega gecertificeerd is, getuige de opmerking van de mevrouw dat ‘hun vaste reparateur inmiddels ook Omega gecertificeerd is’. Als hun eigen horlogemaker (haar collega naast haar) dat zou zijn, zou ze aan hem gerefereerd hebben! Je kunt je in de Omega-logica dan ook afvragen of deze man wel gecertificeerd genoeg is (…) om te oordelen over ‘niet noemenswaardig’; het gaat om een feitelijke precisie-instrument van een paar duizend euro, ‘niet noemenswaardig’ is een mening en geen feit! Zeker nadat hij een paar tellen later in het ongelijk werd gesteld. Trek je dat door, dan zou een volgende collega van hem ook zien wat jij ziet aan de sec.wijzer! Hij had het immers al eerder bij het verkeerde eind!

Op zichzelf zou het Omega sieren om je een nieuwe te geven, maar ik denk dat een herstelactie op zich niet slecht is. Zie bovenstaande opmerking over nummers en papieren. Belangrijk is het wel om te weten, wie de reparaties uitvoert. Ongetwijfeld is er hier op het forum iemand die dat weet. Zelf weet ik het niet, maar ik gok op Wesselink en Vreeker of Ferrie Schweitzer, hoewel ik van de laatste niet weet hoe zijn verhouding met Omega momenteel is. W&V zijn onlangs inderdaad Omega gecertificeerd geworden. Ik zou ook graag weten wie het gaat doen. Naam en rugnummers om het in GeenStijl taal te zeggen.

Wat natuurlijk wel waardeloos is, is de aftersales van S&C. Daar zou wat mij betreft het laatste woord nog niet over gezegd zijn! En dat zou ik zeker hogerop zoeken.

Menno

El penumbra Schreef:

Balen natuurlijk.

Wel een beetje kort door de boch om nu te stellen
dat de kwaliteitscontrole bij Omega meteen pet.
Geen enkel merk is foutloos.

Natuurlijk is geen merk foutloos. En ik geloof ook best dat het een incident is en dat de kwaliteitscontrole bij Omega normaliter in order is. Ik beweer ook nergens dat het pet is, dat zijn jouw woorden. Ik zeg alleen dat het me is tegengevallen. Dat is toch niet zo vreemd?

thieuster Schreef:

Gefeliciteerd met je icoon. Want een Speedmaster
is dat toch echt wel!

Begrijp ik uit je verhaal dat er een meetbaar
tijdsverschil optreedt -na zeg- een twee- of
drietal minuten onafgebroken gebruik van de
stopwatch, wanneer je 'm zou timen naast een
iPhone stopwatch, of een andere stopwatch?

Als dat zo is, voldoet het horloge op geen enkele
wijze aan wat je er van zou mogen verwachten. Het
is een horloge met een stopwatch-functie die er
niet voor niets op zit. Als de Speedmaster in de
Apollo 13 zo gehaperd zou hebben, hadden ze nu nog
rondjes gedraaid rond de maan. (Ik begin steeds
meer te geloven van de verhalen dat ze een Bulova
Accutron mee hadden als back-up en dat veel
astronauten hun Rolex GMT meenamen… - maar dat
is flauw en off topic).

Het is duidelijk dat de
meneer-die-ook-horlogemaker-is geen niet Omega
gecertificeerd is, getuige de opmerking van de
mevrouw dat ‘hun vaste reparateur inmiddels ook
Omega gecertificeerd is’. Als hun eigen
horlogemaker (haar collega naast haar) dat zou
zijn, zou ze aan hem gerefereerd hebben! Je kunt
je in de Omega-logica dan ook afvragen of deze man
wel gecertificeerd genoeg is (…) om te oordelen
over ‘niet noemenswaardig’; het gaat om een
feitelijke precisie-instrument van een paar
duizend euro, ‘niet noemenswaardig’ is een mening
en geen feit! Zeker nadat hij een paar tellen
later in het ongelijk werd gesteld. Trek je dat
door, dan zou een volgende collega van hem ook
zien wat jij ziet aan de sec.wijzer! Hij had het
immers al eerder bij het verkeerde eind!

Op zichzelf zou het Omega sieren om je een nieuwe
te geven, maar ik denk dat een herstelactie op
zich niet slecht is. Zie bovenstaande opmerking
over nummers en papieren. Belangrijk is het wel om
te weten, wie de reparaties uitvoert. Ongetwijfeld
is er hier op het forum iemand die dat weet. Zelf
weet ik het niet, maar ik gok op Wesselink en
Vreeker of Ferrie Schweitzer, hoewel ik van de
laatste niet weet hoe zijn verhouding met Omega
momenteel is. W&V zijn onlangs inderdaad Omega
gecertificeerd geworden. Ik zou ook graag weten
wie het gaat doen. Naam en rugnummers om het in
GeenStijl taal te zeggen.

Wat natuurlijk wel waardeloos is, is de aftersales
van S&C. Daar zou wat mij betreft het laatste
woord nog niet over gezegd zijn! En dat zou ik
zeker hogerop zoeken.

Menno

Dank voor je reactie. Het is niet zo dat de stopwatch ook echt afweek in tijd. De secondewijzer haperde af en een klein beetje waardoor hij niet super strak liep.
Dit gebeurden 1 of 2 keer per rondje. Dat haperen werd dan gecorrigeerd met een minisprongetje waardoor hij uiteindelijk toch nog op tijd liep. Ik heb 'm een uur laten lopen samen met de stopwatch van mijn Iphone en toen trad er geen zichtbaar tijdsverschil op.

Ik weet niet naar wie ze het horloge opgestuurd hebben maar er staat me iets van bij dat het in België was, in Brussel volgens mij. Maar ik kan er ook naast zitten.

Ik weet niet wat je precies met “het hogerop zoeken” bedoelt.
Zou jij dit melden bij hun hoofdkantoor?

Ik weet niet wat je precies met “het hogerop zoeken” bedoelt.
Zou jij dit melden bij hun hoofdkantoor?

In ieder geval bij de hoogst verantwoordelijke van de vestiging, wellicht gevolgd door iemand die meer te vertellen heeft over S&C (er zijn meerdere vestigingen) en eventueel bij iemand van Omega (=Swatch).

Volgens mij zit Omega service voor de Benelux idd in België. Maar dan is wat de mevrouw zei ook onzin: als hij daar naar toe is gestuurd, is het logisch dat ze daar gecertificeerd zijn! Ze zijn nota bene Omega!

Misschien moet je eens voorstellen om het sprongetje te filmen en op YT te zetten. Met de mededeling dat je een rondje langs de velden (internationale fora) wilt maken of ze hun mening willen geven… Gewoon: servicepapieren met de naam van het bedrijf waar je het gekocht hebt luid en duidelijk in beeld (zorg wel dat je het serienummer niet in beeld laat zien).

Ongeveer 10 jaar geleden kocht ik een nieuwe Mercedes. Na iets meer dan een jaar -en net uit de garantie- liep de motor vast. Probleem? Een vastzittende klep. Mercedesdealer Wensink heeft mijn auto gerepareerd en ik heb nooit een rekening gezien. "Meneer, een Mercedes met 30.000km op de teller die bij ons in onderhoud is, daarvan mag nooit zomaar de motor kapotgaan. 5000km later gebeurde het weer! Opnieuw werd de motor vervangen. Maar de dealer was heel erg blij! “Nu is wel duidelijk dat er een structureel probleem is! Dan is de rekening nu voor de importeur!” Later bleek, dat er een serie motorblokken niet goed was geproduceerd. Uiteindelijk betaalde de fabriek zelf dus alle kosten.

Waarom dit verhaal? Omdat na 10 jaar, de dealer -hier met name genoemd- er nog goed af komt! Zo kan het dus ook. Onderschat de kracht van de sociale media niet.

Menno

Beste Joost,

Dat de chronograafwijzer niet goed naar de twaalf terugspringt is inderdaad een beetje slordig; deze wijzer behoort zeer stevig op de as te worden gedrukt en het is zeker mogelijk dat hij tijdens het oppersen een fractie verdraait. Dan rest als enige oplossing de wijzer van de as te trekken en een nieuwe poging te wagen.

Iets heel anders zijn die onregelmatige sprongen. Dit verschijnsel kent meerdere oorzaken: een te zwak ingesteld aandrukveertje onder het zogenoemde hart (dit veertje drukt de schouder van de as tegen de steen van de kloof en remt zo het ‘doorslaan’ van de wijzer), een te zware chronograafwijzer en een onjuiste, te zwakke onderlinge ingrijping van (een van) de chronograafraderen. Wat ik bij Omega regelmatig tegenkom is een wel erg ‘losse’ engrenage van die chronograafraderen en de bron van dit verschijnsel moet in de servicedocumentatie van Omega worden gezocht. Ter voorkoming van het ‘springen’ van de chronograafwijzer vlak na de start wordt die zwakke ingrijping namelijk voorgeschreven, alleen is de daarbij getoonde afbeelding niet bepaald overeenkomstig de beschrijving.

Met vriendelijke groeten,
Robbert

Prima uitleg! (tu) !

Erg vervelend voor je…
ik vind dat ze meteen een andere hadden moeten geven…
Een nieuw horloge,in deze prijsklasse, dat gerepareerd moet worden?

grt
Peter

Ik kan me voorstellen dat je hier een nare bijsmaak door hebt en het bederft het prettige en trotse gevoel dat je eigenlijk zou moeten hebben na aanschaf van een dergelijke kwaliteitsklok!

Hoewel ik een liefhebber van Omega in hart en nieren ben, heb ik ook een dergelijke slechte ervaring met hun reparatie- en onderhoudsservice. Een jaar of twee geleden bracht ik een Omega DeVille met co-axiaal 3313 uurwerk binnen voor een onderhoudsbeurt. Deze werd ook naar Omega opgestuurd en toen de klok na 6 weken, wat ik al erg lang vond, eindelijk terug was en ik het uurwerk bij de juwelier in de hand nam om hem even op tijd te zetten bleek dat de kroon niet was vastgezet waardoor ik de kroon met “staafje” er voor de ogen van de juwelier zo uit trok. Ook dit is een zeer kleine ingreep, de kroon (of eigenlijk het “staafje”) hoort in het uurwerk met een halve slag van een schroevendraaiertje te worden vastgezet wat voorkomt dat deze er in zijn geheel uitgetrokken kan worden. Ook ik ben van mening dat een eenvoudige kwaliteitscontrole dit toch echt aan het licht had moeten brengen.

Hoe dan ook, ik neem aan dat ze het keurig voor je herstellen en je nog heel veel draagplezier van je prachtige Moonwatch mag hebben!

Jammer dit en die rare bijsmaak begrijp ik daar heb ik ook last van.

Ook 2 keer gehad met omega seamasters wel te verstaan
en ook ik ben sindsdien geen fan meer van S&C.

Beide waren daar nieuw gekocht en nog geen jaar oud.

Erg vervelend.

Maar ik hoop dat het goed komt succes.

N.Visser.

Hm… raar smaakje geeft 't wel. Vooral 't eerder genoemde, ‘niet zien van de problemen’. Hoop dat het alsnog goed komt.

Ik heb een co-axial waarvan de secondewijzer ook af en toe hapert. Na laten kijken, maar niets gevonden, maar probleem is wel gebleven :frowning:

zijn Speedmasters er niet berucht om dat de chronowijzer niet geheel op de 12 staat. Ik dacht dat dit één vd (geaccepteerde) charmes vh horloge was? Maar ik kan het mis hebben.

Herkennen andere Speedmaster eigenaars misschien de chronoproblemen of juist niet?

Je stelling dat je een nieuwe zou willen kan ik me voorstellen. En S&C’s onwelwillendheid om hierin mee te gaan klinkt als een klassieke ontkennende actie zoals je van zovele verkopers (algemeen, niet alleen juweliers) meemaakt.

Bedankt voor de reacties. Ik zal jullie laten weten hoe het afgelopen is zodra ik mijn Speedmaster terug krijg. Ik kan op dit moment niets anders doen dan afwachten.

Mijn horlogemaker (Pikotech) heeft t me ook zo uitgelegd. Als de chrono supervloeiend moet starten heb je inderdaad wat meer last van de tikkende chronowijzer. Heeft ermee te maken dat de tandwielen dan soms net wat te ver uit elkaar staan. Mijne is nu goed afgesteld maar kon me dr sowieso niet echt aan ergeren, was me wel opgevallen.

Hoi Joost,
Ik wil je toch even geruststellen. Heb in januari een nieuwe seamaster PO gekregen. Na 2 dagen verscheen er condens aan de binnenzijde van het glas. Ik natuurlijk erg teleurgesteld en met het horloge teruggegaan naar de juwelier. Ik hoopte op een nieuwe maar de klok werd naar Omega Brussel gestuurd. Daar is je volledig geserviced en ik heb hem sinds vorige week terug. Nu loopt ie als een zonnetje. Heb een paar dagen van warm naar koud getest en de condens kwam niet terug. Uiteindelijk toch allemaal goed gekomen. Ben benieuwd hoe het bij jou afloopt.
Gr.
David

S&C wordt wel vaker genoemd in relatie tot slechte service en ondeskundigheid.

In dit geval hadden ze je in ieder geval een hagelnieuw horloge kunnen bieden.

Hoi David,

Bedankt voor de geruststellende woorden. Ik kan echt niet wachten tot ik hem weer terugkrijg. Hoeveel weken heeft het geduurd voordat jij je Seamaster terugkreeg?
Ik wacht nu 2 weken.

Groet,
Joost

Paradeplaat Schreef:

Hoi Joost,
Ik wil je toch even geruststellen. Heb in januari
een nieuwe seamaster PO gekregen. Na 2 dagen
verscheen er condens aan de binnenzijde van het
glas. Ik natuurlijk erg teleurgesteld en met het
horloge teruggegaan naar de juwelier. Ik hoopte op
een nieuwe maar de klok werd naar Omega Brussel
gestuurd. Daar is je volledig geserviced en ik heb
hem sinds vorige week terug. Nu loopt ie als een
zonnetje. Heb een paar dagen van warm naar koud
getest en de condens kwam niet terug. Uiteindelijk
toch allemaal goed gekomen. Ben benieuwd hoe het
bij jou afloopt.
Gr.
David

Ik heb 'm juist daar gekocht vanwege o.a. de service. Valt dus vies tegen.
Mijn volgende, die er zeker gaat komen, koop ik ergens anders.
Online zijn ze sowieso goedkoper en over de 2 vaak genoemde Nederlandse online aanbieders hoor ik helemaal geen slechte verhalen.

gortz Schreef:

S&C wordt wel vaker genoemd in relatie tot slechte
service en ondeskundigheid.

In dit geval hadden ze je in ieder geval een
hagelnieuw horloge kunnen bieden.