Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum hoewel ik al enige tijd ongeregistreerd meekijk.
Enige maanden geleden werd mijn interesse gewekt in horloges met een echt uurwerk.
Al snel kwam ik uit op o.a. dit forum waar ik met plezier de vele topics gelezen heb. Al snel wist ik dat ik er ook één wilde. Omega sprak mij vanaf het begin het meest aan. En binnen het assortiment van Omega kwam ik al snel uit op een Speedmaster. Qua looks voor mij de mooiste en ook de historie spreekt mij aan.
De keuze tussen de verschillende Speedmasters was ook snel gemaakt. Ik wilde de originele, de “Moonwatch” dus. Nog even getwijfeld vanwege het “hand opwinden” maar na hier op het forum jullie mening daarover gelezen te hebben zag ik daar ook geen nadeel meer in.
Volgende stap was natuurlijk de beslissing waar te kopen. Eerst op internet gekeken. Gunstige prijzen uiteraard maar nadeel is natuurlijk dat het wat lastiger is met “passen” en kijken of het wel mooi staat om de pols.
Toch maar even naar Schaap en Citroen (Den Haag) gegaan. We werden daar zeer vriendelijk ontvangen en de sfeer was erg prettig. Horloge omgedaan en toen bleek dat zij zich ook niet altijd aan de adviesprijzen houden was de deal snel rond.
Ik was nu dus in het bezit van een “Moonwatch”, een erg prettig gevoel.
Ik ben het horloge meteen gaan dragen en was erg echt heel blij mee.
Wel viel mij vrij snel op dat de grote secondewijzer niet exact op 12 uur stond.
Hij stond een fractie naar links (halve mm ofzo). Een beetje vreemd dacht ik maar verder niets. Toen ik de volgende dag een goed naar de grote secondewijzer keek terwijl deze zijn rondjes maakte viel mij op dat deze af en toe een beetje haperde. Heel kort maar wel duidelijk zichtbaar. Na het haperen “sprong” de wijzer weer wat vooruit om de verspilde tijd goed te maken zeg maar. Hij liep overigens wel op tijd, dit heb ik gecontroleerd met de stopwatchfunctie op mijn Iphone. Dat lichte haperen van de secondewijzer beviel me niet. Het was zeer minimaal maar toch, zoiets hoort niet bij een nieuwe Omega leek mij.
De eerstvolgende zaterdag ben ik terug gegaan naar Schaap en Citroen. Ditmaal werden we geholpen door een man die naar later bleek zelf horlogemaker is.
Nadat ik hem het probleem uitleg van de haperende secondewijzer start hij de chronograaf. Na ongeveer een minuut zegt hij “ik zie het niet”. Ik zeg vervolgens dat hij dan toch wat beter moet kijken want het is toch echt duidelijk zichtbaar als je goed kijkt. Minimaal 1 hapering per rondje, en soms ook wel 2 maal.
En ik heb nog wat vreemds gezien zei ik, de secondewijzer staat ook niet exact op 12 uur. Hij kijkt en zegt ook dit niet te zien. “Ja misschien heel minimaal maar niet noemenswaardig”. Toen werd ik wat geïrriteerd want dit was heel duidelijk zichtbaar en behoorlijk storend als je erop let. Zeker als je het horloge net een week hebt. Gelukkig kwam de dame die het horloge eerder aan me verkocht had erbij en zij bevestigde na een korte blik meteen dat ik gelijk had en dat de wijzer absoluut niet precies recht stond. De man kon het nu ook niet meer ontkennen.
Vervolgens vroeg ik hem om toch nog eens goed naar de lopende secondewijzer te kijken want ik wilde hem ook nog van die hapering overtuigen.
Vervolgens gebeurde er iets vreemds, de secondewijzer bleef ineens echt zeker een halve seconde hangen. Veel erger dan ik zelf geconstateerd had. “Bedoel je dat” vroeg hij. Ik zeg “ja zoiets, maar dit is veel erger”. Dit is niet goed, hij moet terug naar Omega was zijn conclusie. Ik kreeg meteen een dubbel gevoel. Ik was blij dat hij het nu ook zag en dat ik het dus toch goed had gezien dat er iets mis mee was. Aan de andere baalde ik want hij moest dus terug naar Omega terwijl ik het horloge pas een ruime week in mijn bezit had.
Ik ging niet meteen akkoord. Ik legde hem uit dat het horloge eigenlijk vanaf de eerste minuut niet goed is geweest en dat ik eigenlijk gewoon een andere wilde.
Dat werkt ook zo bij bijvoorbeeld elektronica. Als je een nieuwe TV koopt en die gaat na één dag kapot dan krijg je ook een andere. Die sturen ze dan ook niet terug naar Sony. Waar de grens ligt is lastig te bepalen natuurlijk maar persoonlijk vind ik 2 weken een redelijke termijn. Gaat binnen die periode iets kapot dan heb je recht op vervanging. Daarna gaat de gewone garantie in werking en moet je de verkoper de gelegenheid geven het te repareren.
Hij was het hier niet mee eens en vond dat het gewoon een garantiegeval was en dat het horloge terug moest. Na overleg met de eerdergenoemde dame bleek dat het terugsturen naar Omega niet nodig was omdat hun vaste reparateur inmiddels ook Omega gecertificeerd was en dat hij dus ook Omega reparaties mocht uitvoering die binnen de garantie vallen. Dit zou veel sneller gaan dan via Omega.
Ik had geen zin om verder stennis te maken en ben hiermee dan maar akkoord gegaan.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt maar ik hou er toch een vreemde bijsmaak aan over. Een aantal dingen zijn me echt tegengevallen.
-De kwaliteitscontrole bij Omega. Ik vind het ongelooflijk dat ze dit gewoon
niet zien en het horloge “goedkeuren”.
-De kennis bij Schaap en Citroen. Het feit dat ik echt moeite moest doen om de man van het probleem te overtuigen.
-De service van Schaap en Citroen. Op zich snap ik wel dat het hen geld kost om het horloge te vervangen maar waar ligt de grens? Als ik meteen dezelfde dag was teruggekomen, hadden ze dan ook gezegd dat het garantie is en dat ze het gaan repareren? Ik ben van mening dat ze zelf schuld zijn en mij het horloge nooit hadden mogen verkopen. De secondenwijzer stond immers niet recht en liep ook niet vloeiend. Het is mijn fout dat ik dat niet gezien heb maar ik ben een leek met geen verstand van zaken.
Al met al wil ik er verder geen drama van maken. Ik heb er alle vertrouwen in dat het netjes wordt opgelost. Maar ik wilde het wel even kwijt en bovendien jullie mening hierover horen. Alvast bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groet,
Joost