Omega Speedmaster Professional versus Reduced

Met 17cm polsen vond ik de Moonwatch bij het passen toch net iets te groot. De balans was niet helemaal lekker. Om die reden (en stiekem ook vanwege de prijs) voor de Reduced gekozen; deze past het beste bij me.

De Moonwatch heeft wel een prettigere subdail layout, de pushers en kroon zijn uitgelijnd en het verhaal erachter is natuurlijk geweldig. Ook onderhoud van de Moonwatch schijnt goedkoper/makkelijker te zijn.
Het horloge zelf daarentegen is wel een heel stuk duurder t.o.v. de Reduced.

Ik denk dat je voor jezelf een afweging moet maken wat je belangrijk vind. Voor mij was dat vooral het formaat.

4 likes

De eerste Speedmaster die ik ooit kocht was een reduced, dit grotendeels ook door de maatvoering. Een tijdje geleden een FOIS rond de pols en was meteen helemaal in love. Heb ook niet de grootste polsen ter wereld maar ben heel tevreden met de wissel. Moest ik dit opnieuw kunnen doen zou ik de reduced links laten liggen en direct gaan voor de FOIS.

1 like

Kleine correctie, voordat mensen op jacht gaan naar de verkeerde band. Op de FOIS past een 1125 bracelet met 617 endlinks. Naar mijn mening een zéér mooie combinatie.

3 likes

Het lastige servicen van een Speedmaster automaat geldt alleen voor de “Dubois Dépraz” chronograaf
versie. De door Omega aangepaste “ETA 7750” chronograaf versie is door iedere goede horlogemaker te servicen.

De TS twijfelt tussen de Reduced en de “echte” en de Reduced had dat 2890/3220 werk, vandaar mijn waarschuwing voor de kosten.

1 like

Klopt, de 2892/3220 versie is het “lastige” Dubois Dépraz kaliber.

De FOIS heeft zonder meer de betere indeling imho; bij de reduced staan de subdials te ver naar buiten.

Heb zelf (naast de Pro) de Pulsometer:

2 likes

En hier nog een link naar een artikel van Robert-Jan Broer over dit thema:

1 like

Dit heb ik aan den lijve ondervonden. Ik heb een Reduced gehad. De meeste horlogemakers branden hun vingers er niet aan, dus dan ben je aangewezen op Omega. Dan betaal je €795 voor volledig onderhoud. Het is een ontzettend leuk horloge, maar ik zou altijd voor de handwinder gaan als ik de keuze zou hebben.

Daarom snel mijn reduced verkocht en een FOIS gekocht :smiley: Klopt helemaal wat je zegt, is gewoon beter in balans.

Redenen buiten budget en maat? Je zou de reduced mooier kunnen vinden (vind ik niet) of een automaat prefereren.

De reduced vind ik persoonlijk niet zo’n interessant horloge. Zelf heb ik wel een Speedmaster Date: die is net als de reduced wat kleiner en een automaat, maar heeft ook een datum, een echt chronograaf uurwerk (geen piggy back module) en vooral: probeert er niet zo wanhopig uit te zien als een moonwatch.

Leuk horloge, maar gaat bij mij uiteindelijk toch geüpgraded worden naar een Speedy Pro.

2 likes

ooit aan gedacht om de pulsations bezel op de normale speedy te zetten?

Dat vind ik ook het mooie van m’n Speedmaster Date Silver, hij heeft een eigen gezicht en lijkt wat dial betreft niet op de professional. Maar het is wel een echte Omega Speedmaster. De wijzerplaat is prachtig in balans. Het uurwerk is een door Omega aangepaste versie van het ETA 7750 (Valjoux) kaliber en is goed en eventueel niet duur te servicen. Omdat ik best wel houd van een beetje een “glimmer”, past deze Speedmaster perfect bij mij😁.

5 likes

Nee, al zou ik best een keramische bezel op de reguliere Speedmaster Pro willen zien.

Maar voor de rest ben ik absoluut tevreden met de Pro en zit de 42mm precies in de sweetspot voor mijn polsen. De CK2998 zie ik er wat dat betreft op termijn nog wel weer een keer uit gaan.

Haha, true. Ik ben tot nu toe nooit zo avontuurlijk ingesteld geweest wbt modden, maar je hebt gelijk.

1 like

Shit, ur right. Gaat lekker deze week :sweat_smile:

Sorry, geen idee hoe ik op 1171 kwam

Prachtige klok! Hoeveel mm is de FOIS?

4 likes

Ik zou altijd voor de pro gaan, de ultieme horloge icoon.

Top! Was al een tijdje aan het struggelen met die modellen! Mooi overzicht.

1 like