Met 17cm polsen vond ik de Moonwatch bij het passen toch net iets te groot. De balans was niet helemaal lekker. Om die reden (en stiekem ook vanwege de prijs) voor de Reduced gekozen; deze past het beste bij me.
De Moonwatch heeft wel een prettigere subdail layout, de pushers en kroon zijn uitgelijnd en het verhaal erachter is natuurlijk geweldig. Ook onderhoud van de Moonwatch schijnt goedkoper/makkelijker te zijn.
Het horloge zelf daarentegen is wel een heel stuk duurder t.o.v. de Reduced.
Ik denk dat je voor jezelf een afweging moet maken wat je belangrijk vind. Voor mij was dat vooral het formaat.
De eerste Speedmaster die ik ooit kocht was een reduced, dit grotendeels ook door de maatvoering. Een tijdje geleden een FOIS rond de pols en was meteen helemaal in love. Heb ook niet de grootste polsen ter wereld maar ben heel tevreden met de wissel. Moest ik dit opnieuw kunnen doen zou ik de reduced links laten liggen en direct gaan voor de FOIS.
Kleine correctie, voordat mensen op jacht gaan naar de verkeerde band. Op de FOIS past een 1125 bracelet met 617 endlinks. Naar mijn mening een zéér mooie combinatie.
Het lastige servicen van een Speedmaster automaat geldt alleen voor de “Dubois Dépraz” chronograaf
versie. De door Omega aangepaste “ETA 7750” chronograaf versie is door iedere goede horlogemaker te servicen.
Dit heb ik aan den lijve ondervonden. Ik heb een Reduced gehad. De meeste horlogemakers branden hun vingers er niet aan, dus dan ben je aangewezen op Omega. Dan betaal je €795 voor volledig onderhoud. Het is een ontzettend leuk horloge, maar ik zou altijd voor de handwinder gaan als ik de keuze zou hebben.
Redenen buiten budget en maat? Je zou de reduced mooier kunnen vinden (vind ik niet) of een automaat prefereren.
De reduced vind ik persoonlijk niet zo’n interessant horloge. Zelf heb ik wel een Speedmaster Date: die is net als de reduced wat kleiner en een automaat, maar heeft ook een datum, een echt chronograaf uurwerk (geen piggy back module) en vooral: probeert er niet zo wanhopig uit te zien als een moonwatch.
Leuk horloge, maar gaat bij mij uiteindelijk toch geüpgraded worden naar een Speedy Pro.
Dat vind ik ook het mooie van m’n Speedmaster Date Silver, hij heeft een eigen gezicht en lijkt wat dial betreft niet op de professional. Maar het is wel een echte Omega Speedmaster. De wijzerplaat is prachtig in balans. Het uurwerk is een door Omega aangepaste versie van het ETA 7750 (Valjoux) kaliber en is goed en eventueel niet duur te servicen. Omdat ik best wel houd van een beetje een “glimmer”, past deze Speedmaster perfect bij mij😁.
Nee, al zou ik best een keramische bezel op de reguliere Speedmaster Pro willen zien.
Maar voor de rest ben ik absoluut tevreden met de Pro en zit de 42mm precies in de sweetspot voor mijn polsen. De CK2998 zie ik er wat dat betreft op termijn nog wel weer een keer uit gaan.