Omega Speedmaster Professional versus Reduced

Altijd voor een pro gaan met stalen band en er zelf een leren band opzetten die je mooi vind!!! En dan gewoon een losse Omega gesp bijkopen.
De Pro heeft een veel betrouwbaarder uurwerk ( handwinder) dan de reduced automaat.

2 likes

Wat mij opvalt (heb ze beide) is dat de Pro voor het gevoel platter draagt dan de Reduced. De reduced is natuurlijk een automaat en het uurwerk zal daardoor wat dikker zijn. Of minimaal gelijk maar door de kleinere diameter ligt hij voor het gevoel wat hoger op de pols.

Beide prachtige horloges! Succes met kiezen.

1 like

Ik heb ook het dilemma gehad. En uiteindelijk - bij mijn eerste Speedmaster - voor een automatic date gekozen (die Omega ooit ook als reduced introduceerde). Waarom deze: ik kon de pro mij toen niet veroorloven en dacht dat het te groot zou zijn (beiden inmiddels achterhaald). Ik was mij toen nog niet zo bewust van alle verschillen maar inmiddels wel:
De reduced spreekt mij niet aan omdat de chrono op een ander uurwerk zit en daardoor staan de pushers niet in lijn met de kroon. Dat vind ik - persoonlijk - erg lelijk.
Als je toch voor de reduced gaat, ga dan voor het laatste type want die heeft een veel rustiger wijzerplaat zonder de cijfers. En daardoor lijkt hij ook meer op de pro. Die heeft trouwens ook safier ipv hesalite (waar ik overigens geen voorkeur voor heb). Ze zijn echter moeilijk te vinden en gauw € 500 duurder.
Voor de automatic date heb je heel veel leuke dial varianten, zoals de reversed panda!
Als je voor een date of day-date kiest, zou ik wel voor degene gaan met schroefdeksel. Daarvan is de band, de kast en de wijzerplaat mooier afgewerkt en de waterdichtheid is 2x zo hoog. De prijzen lopen echter niet ver uiteen.

Er is veel keuze en goede research zal je helpen om teleurstelling achteraf te voorkomen

5 likes

Dan lijkt het net of de REDUCED scheel uit zn ogen kijkt!

Ben blij dat ik de Pro heb gekozen paar jaar terug!

1 like

Ik ben ook … soort van de hele dag :wink: naar Speedmasters aan het kijken. In het begin zag ik door de bomen het bos niet, ook omdat er zo veel ltd’s zijn met allemaal net even iets anders. Inmiddels heb ik de Pro om de pols gehad en dat gaat 'm worden omdat ik wel eens een handwinder wil proberen.

Overigens als de saffieren uitvoering net zo duur zou zijn als de hesalite, zou ik wellicht voor de eerste kiezen omdat ik het doorzichtige achterdeksel wel grappig vind. Aan de andere kant, daar ben je denk ik snel op uitgekeken. Keuzes, keuzes… heerlijk! :sunglasses:

Ik zal (bijna) alleen staan met deze mening maar ik vind (gezien het formaat) de lay-out van de reduced prima en stiekum mooier dan de Pro (niet dat die verkeerd is hoor).

Verder ben ik van mening dat de reduced te vaak vergeleken wordt met een Pro/ Moonwatch. Het zijn in mijn optiek heel verschillende horloges maar toevallig wel allebei Speedmasters…

3 likes

Hier nog een andere variant, de broad arrow… zit ook een datum op/in wat ik erg prettig vind. De wijzers moet je smaak zijn. Qua maat past dit prima op mijn kleine pols van 16 cm erg goed.

5 likes

Ik lees hier toch veel (naar mijn mening onterechte) horrorverhalen over het servicen van de reduced. Ja, niet alle horlogemakers beginnen eraan, maar ze zijn zeker vindbaar in Nederland, voor zeer redelijke prijzen (lees minder dan 400 voor volledige service.)

Heb 'm zelf gekozen vanwege de kleinere maat en de mooie(re) bracelet en ben er nog steeds erg content mee.

8 likes

Correct me if I am wrong maar volgens mij is de opzet van de reduced (met aparte chrono module) juist om service betaalbaar/ makkelijk te houden.

In de praktijk wordt de chrono module vaak niet gebruikt en is derhalve makkelijk van het uurwerk los te halen zodat het “eigenlijke” uurwerk makkelijk toegankelijk is en geserviced kan worden.

Mee eens. De reden dat mensen vaak voor de Speedmaster Professional gaan is vanwege het maanlanding marketingverhaal. Maar in feite was het ooit ook maar gewoon een chronograaf. Dus de Reduced en andere modellen in de Speedmaster lijn hebben net zoveel recht op een eigen plek hierin als de Professional. Door uitsluitend te kiezen voor de Professional, omdat dit nu eenmaal de klassieker is met het bijbehorende verhaal, doe je de rest van de modellenlijn te kort.

3 likes

Heb voor dezelfde keuze gestaan. Een pro, reduced of een FOIS. Heb geen grote polsen maar toen ik de pro om had dacht ik als enige van de 3 WOW.
Geen seconde spijt van de aankoop gehad.

7 likes

Zelf redelijk lang nagedacht over welke Speedmaster en van alles overwogen en uiteindelijk onlangs een FOIS op staal gekocht.

Heb hem nu enkele welen en bevalt me erg goed, wat mij betreft de moeite waard om eens te passen.

11 likes

Ja!!! Ben net nieuw in het uitgebreide Speedmasterwereldje en voor mijn polsje is een (day-) date ideaal, mooi en géén piggy-back opbouw!
Ook de drukkers zitten mooi in lijn met de kroon!!

2 likes

De pro uiteraard. Plexi, handwinder, twisted lugs, een dial die in balans is… Hoeveel meer overtuiging heb je nodig :grin:

2 likes

Pro what else , alles in verhouding like the original

Die van jou is ook heel fraai! We hebben fijne Speedmasters👌en goed te servicen.

1 like

Gewoon lekker doen waar je het beste gevoel bij hebt!

Dit is wel zo maar voor het goed werken moet de module ook uit elkaar en na reiniging opnieuw gesmeerd worden anders krijg je geen goed resultaat en er zijn tig modificaties aan het moduul die je dan moet uitvoeren is echt niet leuk is het een vernieuwde versie dwz 3220 dan gaat het nog wel.

Begrijp ik je goed als je zegt dat er 2 verschillende type chrono modules zijn??

Overigens heb ik gehoord dat de chrono module vaak gewoon vervangen in plaats van geserviced wordt.

1 like

Er zijn niet twee modules er is een oude en een vernieuwde met alle modificaties die met het nieuwe nummer wordt aangegeven

1 like