Omega Speedmaster Professional versus Reduced

Dus er zijn er wel 2 dan…

Een oude en een vernieuwde met modificaties

Althans dat is wat je hierboven schrijft, toch?

Nee de modules zijn hetzelfde er zijn onder andere alleen lagers van een ander materiaal toegepast in het verbeterde moduul. Kom je de oude lagers tegen dan moet je ze wisselen. Om ze te herkennen hebben de nieuwe lagers een andere kleur.

1 like

Aha, ok.

Maar is het vervangen van de module nog steeds niet handiger/ voordeliger?

1 like

En dat is waarom de meeste horlogemakers er dus niet aan beginnen en het horloge vaak naar Omega gestuurd wordt met een vrij hoge reparatie prijs tot gevolg. En doet een horlogemaker alleen service aan het basis uurwerk dan krijg je allerlei ellende en kun je alsnog voor de complete beurt naar Omega want onderdelen uitleveren doen ze alleen aan erkende servicepunten en die weten wel beter.
Het uurwerk is als gemodificeerde te herkennen als de rotor van de automaat het nummer 3220 heeft.

1 like

Maar de chrono module staat toch los van het basis uurwerk? Hoe krijg je dan ellende?

Sorry voor al deze vragen maar ik probeer helder te krijgen wat de opties zijn m.b.t. service van een reduced

1 like

Zoals ik al schreef de module moet ook geserviced worden ook daar drogen de smeermiddelen uit.
Service je de module niet dan krijg je een goed lopend basis uurwerk met een niet goed werkend moduul en dat gaat meestal niet goed.
Dat is een beetje alsof je met je auto rijdt met de handrem erop kan wel maar is niet best.
En vragen mag altijd😀

1 like

Nee, dat snap ik :wink:

Maar is dat niet de reden waarom de gehele module vaak vervangen wordt en het basis uurwerk gewoon geserviced?

1 like

Ja dus maar Omega levert niet uit en dan moet je insturen met dus alle hoge kosten van dien.

1 like

Zijn die modules niet los van Omega verkrijgbaar? Het is immers ook een door Omega aangekocht product en niet uniek door hun ontwikkeld…

1 like

Het is een module van dubois depraz en die wordt niet zomaar verkocht en er worden per leverancier wijzigingen aangebracht onder andere gebruikt door Baume & Mercier en AP maar niet zo maar uit te wisselen

1 like

En ik neem aan dat het dan op inruil basis is als je een Omega sevice punt bent. Ben jij dat ik nog niet😀

Het enige wat nog beter is dan een. “pro” is een "vintage pro’

1 like

Ik was wat aan het zoeken op de FOIS op staal. Waarom? Omdat ik de mijne sinds vanmiddag ook op staal heb :hugs:
Op de foto die jij post, heeft de linker subdial de wijzer van een pro, klopt dat? Dat is eigenlijk wel een verbetering!

2 likes

Klopt!

FOIS op staal is altijd +1 Gerard!

1 like

Snap niet zo goed dat mensen zich druk maken om service kosten. Ik zou niet overwegen om mijn horloge door iemand te laten servicen buiten omega om. Gewoon opsturen betalen en weer enkele jaren plezier. Reduced is duur in onderhoud wat een dom gelul. Dan ga je maar een maandje niet uiteten of zo of adviseer dan een quartz.

1 like

Doe al mijn onderhoud bij een lokale horlogemaker, 3keer zo goedkoop en 3 keer zo snel… bevalt prima… je gaat toch geen substancieel gedeelte van de waarde van je horloge aan onderhoud uitgeven?

Dan maakt het inderdaad niet uit, service voor een Pro is bij Omega net zo duur als voor een reduced. Het blijft wel opletten met aanschaf, überhaupt bij een gebruikte chronograaf. Reduced’s zijn al een tijd niet meer in productie en als je er een zonder onderhoudsgeschiedenis koopt zou ik 'm altijd laten servicen na aanschaf. In dat geval moet je in gedachten € 750 optellen bij je aankoopprijs.

Het is fijn als je een betrouwbare horlogemaker kent waar je terecht kunt, niet elke horlogemaker zal zich echter aan het uurwerk van een reduced wagen.

Dit was alweer een oud topic maar toch erg interessant. Zelf ben ik langzaam aan het kijken naar een Omega Speedmaster Reduced omdat ik deze erg mooi vind. Adviezen om de Pro te kopen of een Tag Heuer Glassbox ( ook erg mooi ) doen mij wel een beetje twijfelen echter, als ik een horloge koop van €3000.- en daarnaast €1000,- moet neerleggen voor een servicebeurt klinkt dat niet aantrekkelijk. Maar als ik nou een horloge koop van €3000.- en per jaar €200.- kwijt ben om te dragen / gebruiken, dan valt het toch wel mee?

2500-3000 incl onderhoud lukt

Maar persoonlijk zou ik toch ook eens de grote broer passen.

1 like