Omega Speedmaster Reduced

Ik heb al enkele aanlokkelijke voorstellen gekregen van forumleden.
Even laten bezinken allemaal.
Allen bedankt voor de input.

2 likes

Dat blijkt ook uit de kostenchecker waar @KaiseRRuby de link naar had gegeven. Bij Omega zelf is blijkbaar een beurt voor elke mechanische chronograaf met een kroon die niet van edelmetaal is altijd 950 euro (!), of het een Reduced is, of een Professional. Alleen niet door Omega gecertificeerde horlogemakers zullen daar dus onderscheid tussen maken.

Raar onderwerp trouwens, dit soort prijzen. Als je, zoals blijkbaar wordt geadviseerd om de 5 jaar een beurt laat geven en dit bij Omega zelf zou laten doen, kun je voor dat geld méér dan 5 Chinese mechanische chronografen zoals de Seagull kopen. Als die gemiddeld een jaar meegaan ben je al goedkoper uit…

2 likes

Goedemorgen medeliefhebbers. Ik heb mijn reduced laatst een volledige service laten geven bij onze vrienden in Zwitserland. Kosten voor een “Complete Service” inclusief vervangen van de wijzerplaat: 1400,-. Die 950,- op de website is als er niets mis is dat buiten de volledige beurt valt. De wijzerplaat vervangen was 240,- dus als je die er dan nog af haalt zal een complete service 1160,- zijn. Je krijgt dan wel een volledig vernieuwd en eigenlijk gloednieuw exemplaar terug. Ik heb het horloge redelijk goedkoop kunnen krijgen (1750,-).

2 likes

Dat is inderdaad niet mals. Maar wel mooi dat je een “zo goed als nieuw” horloge hebt teruggekregen. Maar was je wel verteld dat de wijzerplaat verwisseld zou worden? Was die er zo erg aan toe dat dat nodig was?

Mij werd verteld dat er een pin was geboden en er werd geadviseerd deze te vervangen. Ik had de keuze maar dacht, laten we een volledige verjongingskuur loslaten. Ik heb wel de oude plaat teruggekregen met de oude wijzers en moet eerlijk zeggen; ik zie geen kromme pin. Ik kan de oude plaat met de verkleurde lumepitten misschien wel te koop zetten, dan haal ik de kosten voor de nieuwe plaat er wel weer uit :wink:

1 like

Lekker compleet houden joh. Een originele dial hoort toch wel een beetje bij een Speedy (Reduced). :ok_hand: Maar je zegt ook verkleurd. Het was ook tritium dan?

Kun je misschien foto’s uploaden van beide dials? Ben voornemens een speedmaster reduced over te nemen van iemand, maar daar zijn de lumepitten ook helemaal wit. Wil deze wijzerplaat graag vergelijken met jou nieuwere wijzerplaat.

Op verzoek een foto van voor en na v.w.b. de wijzerplaat. Tritium denk ik niet, meestal staat er dan T op de plaat maar ben niet zeker hoe Omega dit laat weten. Op de foto is het geel van de indexen niet heel goed te zien maar ze zijn een tintje geler dan op de foto.

3 likes

Ja, heb je ook weer gelijk in. Als de volgende eigenaar dan liever de oude plaat weer terug wilt zetten dan is dat weer mogelijk.

Mocht je meer gedetailleerde foto’s willen zien, laat me dan even weten. Zal ik die nog wel even apart sturen.

1 like

Dat de wijzerplaat pootjes verbogen zijn zie je niet met het blote oog… dat zie je als de wijzerplaat op het binnenwerk gemonteerd staat zonder wijzers, dan merk je dat de gaten niet mooi meer center staan tov de tappen die er door komen. (Als ik het nog eens tegen kom maak ik foto)

Als dit het geval is kan de wijzer tegen de binnenzijde van dat gat gaan aanlopen en kan het horloge stoppen met lopen of lagere gangreserve hebben.

Normaal kan je deze wel weer gaan centreren, maar met de kans dat een pootje afbreekt. En dan heeft de horlogemaker het gedaan, slechte recensies enz… :sunglasses: Dus kiest men het zekere voor het onzekere en raad men nieuwe wijzerplaat aan.

5 likes

Dat hoeft bij de Reduced niet zo te zijn. Ik heb vaker tritium “Reduced” platen gezien zonder de “T”.

Lekker actief ‘Gezocht’ topic :rofl:

1 like


Wil deze vermoedelijk overnemen. Ziet er op het oog goed uit maar de witte uur markeringen vielen me dus op. Zijn er dingen waar ik op moet letten als ik hem ga bekijken/ophalen?

Eventueel een foto ter beschikking van het uurwerk zodat ik die ter plaatse kan vergelijken?

1 like

Doordat er heel veel verschillende versies zijn uitgebracht is het lastig om de juistheid te bepalen. Wanneer de aanbieder, net als ik, recentelijk een volledig service heeft laten uitvoeren dan kan hij ook een nieuwe wijzerplaat hebben gekregen. In het verleden was dat volgens mij zelfs onderdeel van de service. Uurwerk kan, afhankelijk van het uitgiftejaar, ook zonder serienummer zijn. Dan is het ook lastig zoeken. De caseback kan of de hippocampus hebben of alleen de merknaam. Daar zit ook weer verschil in. Uurwerk is wel vaak goed herkenbaar. Dit is een ETA 2890-A2. Het eerste nummer (2890) verwacht ik bij de balance te zien., De A2 zal je niet terugvinden, dit is van de modificatie die is aangebracht. In dit geval de Dubois module. Google even voor een goede foto van het uurwerk, ik heb van die van mij geen gemaakt. Wat ik zelf wel vervelend vind is de sluiting, die is simpel en gaat bij mij open bij een bepaalde polsbeweging.

2 likes

Ik denk van wel! Op de plaat hoeft zeker geen “T” te staan.

Zo simpel dat je de sluiting makkelijk even kunt aanknijpen zodat deze beter klemt! :slight_smile:

1 like

Geen idee of het nog relevant is, maar er staat een 3510.50.00 int blauw

:watch: Omega Speedmaster Reduced. Full Set

1 like

Ik heb er inmiddels eentje.
Alhoewel ik hier van forumleden erg aanlokkelijke voorstellen had gekregen, en ik zinnens was toe te happen, ben ik uiteindelijk tijdens een pasbeurt bij een handelaar in vintage horloges gelijk overstag gegaan.

3 likes

Show us the good stuff :slight_smile: :camera_flash: :camera_flash: :camera_flash: