Omega Speedmaster serienummer(s)

Beste uurwerkliefhebbers,

Vandaag heb ik een Omega Speedmaster Professional aangeschaft bij een erkende zaak in Amsterdam. Er zitten geen papieren bij het horloge (maakt voor mij niets uit, deze gaat nooit meer weg) dus ik ben afgegaan op de expertise en eerlijkheid van deze zaak. Zij vertelden mij dat het horloge uit het jaar 2000 kwam.

Eenmaal thuisgekomen kon ik de verleiding niet weerstaan om 'm open te maken om te kijken of het uurwerk schoon en netjes was, waarbij ik gelijk de gelegenheid had om het serienummer op het uurwerk te checken.

Nu zie ik tot mijn verbazing dat het serienummer op het uurwerk niet overeenkomt met het serienummer op de kast. Dus mijn vraag is of het normaal is dat deze serienummers net overeen komen. Daarnaast zou ik graag weten hoe ik mijn horloge kan dateren.

Niet lullig bedoeld, maar graag alleen antwoord als je er verstand van hebt want aan ‘ik zou me daar niet te druk over maken’ en ‘waarschijnlijk klopt het’ heb ik niet zoveel :wink:

Voor zover ik weet, zouden die nummers gelijk moeten zijn, anders lijkt het erop dat het uurwerk in een andere case is gestopt. Volgens mij heeft een service case trouwens helemaal geen serienummer.

Als je de geschiedenis van je horloge wilt weten, kun je bij Omega een extract opvragen uit de database. Kost een paar tientjes.

Ja, dat vermoeden had ik ook al… Ik ga wel even een mail sturen naar Omega en dan wellicht dinsdag weer even terug naar de tent waar ie vandaan komt.

https://est1897.co.uk/omega-serial-numbers-how-old-is-your-omega-watch

Had ik al gevonden, maar die gaat maar tot 1990 :joy:

http://www.watchfinder.co.uk/serial-numbers

Kwam wel deze tegen op een ander forum, kan misschien helpen om te bekijken wie er eerst was: case of uurwerk?

77XXXXXX started at 2000

771XXXXX started around 2004

772XXXXX started around 2008 the laser etched globed started to appear on case back

777XXXXX started around late 2009- early 2010

EDIT: toch weer anders dan de link die superc en royke74 doorgaf dus tja… :thinking:

Serienummer op de case is ‘ouder’ dan het uurwerk. Hmmm…

1 like

Waarschijnlijk is er een horlogemaker mee bezig geweest die het uurwerk in een andere case heeft gezet. Omega gebruikt volgens mij service cases zonder nummer.

Een Speedy pro aankopen zonder hem open te laten schroeven??!!

Tja, beginnersfout… Maar zoals ik zei, de klok wordt nooit meer verkocht, vond alleen die twee verschillende nummers vreemd. Nou ja, maar even afwachten wat Omega zegt.

Dan hoop ik dat je bij de juiste hebt gekocht. Want ik ken er eentje die dan zegt “terugbrengen? we zijn geen bibliotheek”

3 likes

Namen en rugnummers graag

Zelfs een eerstejaars rechtenstudent maakt korte metten met zo’n prutser.

Zal inderdaad lastig worden, maar misschien doen ze niet al te moeilijk als ik binnen enkele dagen terug ga. En anders heb ik maar een frankenwatch!

1 like

Foto’s met timestamp maken, kast direct weer dichtdoen en vanavond nog mailen naar de verkoper.

Dat lijkt me niet de bedoeling. Je zal er wss flink voor hebben betaald en dan moet het ook gewoon goed zijn!

1 like

Of je krijgt hem retour: toen we hem verkochten was dat nog niet, je hebt hem zelf omgewisseld

Een goede erkende handelaar neemt hem wel terug. Zou ik persoonlijk doen. Awco heeft een 105.003 speedmaster van me teruggenomen ooit.