sinds een aantal weken ben ik het blijde bezit van een Omega Speedy pro.
Ik heb de neiging om mijn duurdere horloges te babyen echter vind ik ook juist dat je er goed gebruik van moet maken. Wat ik niet wil is dat het ten koste gaat van het uurwerk.
Mijn vraag:
Ik wandel veel, dagelijks probeer ik een uur minimaal te wandelen in stevige tret.
Nu zou ik mijn chrono van het caliber 1861 daarvoor willen gebruiken, waarbij ik de chrono een uur laat lopen give or take.
Is dit een slijtage slag op mijn nieuwe speedy? ik weet dat je caliber 9300 kan laten lopen zonder slijtage, echter bij de 1861 heeft het wel invloed alleen hoeveel?
Wellicht kan men hierin mij adviseren.
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd hoeveel invloed het zou hebben op de powerreserve…
Kan je nu vast verklappen dat het hélemaal geen kwaad kan en ook geen invloed heeft op je powerreserve (heb ik zelf ook nog eens getest). Maar goed, ik heb Peter erbij geroepen. Die zal je hetzelfde vertellen.
Wat zijn we toch een apart stelletje hier met mekaar, afvragen of we een chronograaf kunnen gebruiken waar deze voor gemaakt is .
Maar ik snap je punt. Een chronograaf continu laten lopen is niet goed voor het uurwerk. Maar een uurtje per dag kan gewoon hoor.
Het wieltje waaraan de chronograaf koppelt wanneer je hem start loopt altijd, dus het verschil in powerreserve is hooguit de wrijving die word veroorzaakt door het chronograaf mechanisme maar dat is verwaarloosbaar.
Ik kan het ook fout hebben, ik ben geen horlogemaker!
In feite heb je meer slijtage als je 'm niet laat lopen. De reden dat de urentel-wijzer stil blijft staan, is dat-ie door een rem en een slipmechanisme op zijn plek gehouden wordt - terwijl de “natuurlijke” staat van die urentelwijzer is, om lekker mee te lopen met de veerton waar-ie boven zit.
De rest van het chrono-mechanisme is weliswaar niet volledig gesteend, maar wel gesmeerd; en er staat zo weinig kracht op - i.t.t. het reguliere raderwerk onder het chrono-deel - dat slijtage echt een kul-argument is.
Minutentelrad is dan weer niet gesmeerd, maar dat is om dezelfde reden als dat het anker (de tappen dan! …de paletten weer wel) in het echappement niet gesmeerd wordt. Daar zou het juist remmend werken.