Omega Speedmaster vraag mbt Chronograaf

Beste HF’ers,

sinds een aantal weken ben ik het blijde bezit van een Omega Speedy pro.

Ik heb de neiging om mijn duurdere horloges te babyen echter vind ik ook juist dat je er goed gebruik van moet maken. Wat ik niet wil is dat het ten koste gaat van het uurwerk.
Mijn vraag:

Ik wandel veel, dagelijks probeer ik een uur minimaal te wandelen in stevige tret.

Nu zou ik mijn chrono van het caliber 1861 daarvoor willen gebruiken, waarbij ik de chrono een uur laat lopen give or take.

Is dit een slijtage slag op mijn nieuwe speedy? ik weet dat je caliber 9300 kan laten lopen zonder slijtage, echter bij de 1861 heeft het wel invloed alleen hoeveel?

Wellicht kan men hierin mij adviseren.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd hoeveel invloed het zou hebben op de powerreserve…

Ik hoor het graag!

Oja hier nog een paar plaatjes van mijn speedy

8 likes

Dus eigenlijk vraag je of je een chronograaf wel kunt gebruiken als chronograaf?

Ja dat kan best!

2 likes

klopt, echter wel dagelijks minimaal een uur, dus niet incidenteel een keertje 3 minuten.

als dit toch een slijtage slag na een paar jaar blijkt te zijn dan doe ik het liever niet.

De slijtage valt echt wel mee! Het uurwerk loopt toch dus dat slijt ook gewoon.

1 like

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van onze horlogemakers.

@PeterLC, kom er maar in! :sunglasses:

Kan je nu vast verklappen dat het hélemaal geen kwaad kan en ook geen invloed heeft op je powerreserve (heb ik zelf ook nog eens getest). Maar goed, ik heb Peter erbij geroepen. Die zal je hetzelfde vertellen. :wink:

2 likes

Bij een speedy 9300 niet dacht ik, maar bij een 1861 zou het wel invloed hebben, echter ben ik benieuwd in real life, niet in theorie.

Ik heb een 1861 in real life gehad… maar je gaat mij vast niet geloven. :wink: die is echt UITGEBREID besproken. Ik zoek het wel even voor je op.

Wat zijn we toch een apart stelletje hier met mekaar, afvragen of we een chronograaf kunnen gebruiken waar deze voor gemaakt is :grin:.
Maar ik snap je punt. Een chronograaf continu laten lopen is niet goed voor het uurwerk. Maar een uurtje per dag kan gewoon hoor.

1 like

Het wieltje waaraan de chronograaf koppelt wanneer je hem start loopt altijd, dus het verschil in powerreserve is hooguit de wrijving die word veroorzaakt door het chronograaf mechanisme maar dat is verwaarloosbaar.

Ik kan het ook fout hebben, ik ben geen horlogemaker!

1 like

@jurgen0411, lees deze even door:

Staat alles in wat je wil weten. Niet alleen over gangreserve, ook over de chrono/stopwatch.
Toedels. :wink:

thnx!

een seikotje van 300 euro boeit me niet zoveel qua slijtage… maar deze ben ik toch wel zunig op

Lees het HF bedankt topic & ga eens genieten van het leven. Dragen, genieten & gebruiken waar hij voor gemaakt is. Service na 5 jaar & opnieuw!

3 likes

In feite heb je meer slijtage als je 'm niet laat lopen. :grin: De reden dat de urentel-wijzer stil blijft staan, is dat-ie door een rem en een slipmechanisme op zijn plek gehouden wordt - terwijl de “natuurlijke” staat van die urentelwijzer is, om lekker mee te lopen met de veerton waar-ie boven zit. :slight_smile:

De rest van het chrono-mechanisme is weliswaar niet volledig gesteend, maar wel gesmeerd; en er staat zo weinig kracht op - i.t.t. het reguliere raderwerk onder het chrono-deel - dat slijtage echt een kul-argument is.

Minutentelrad is dan weer niet gesmeerd, maar dat is om dezelfde reden als dat het anker (de tappen dan! …de paletten weer wel) in het echappement niet gesmeerd wordt. Daar zou het juist remmend werken.

14 likes

Kortom uur per dag chrono aan maakt geen zak uit

Maakt echt niks uit. Ze kunnen best wat hebben hoor. :+1:

En? Tevreden … :rofl: :joy:
Geniet van je mooie Speedmaster, ik zou hem er graag weer bij hebben maar de prioriteiten liggen even anders. Mooi ding!

Yes tevreden!!! :joy:

Ja ben er echt heeeeel blij mee!!

Nog even een plaatje dan! :wink:

Lopende chrono: :white_check_mark:

3 likes