Omega speedsonic voor de knutselaar

Een poosje geleden met klamme handjes op een kapotte omega Speedsonic uit Spanje zitten bieden. Het is eigenlijk een esa/omega caliber met een extra chronograaf module van dubois depraz er op “geplakt”. Het voordeel is dat het “drijfwerk” gelijk is aan de omega F300 calibers of de esa 9162/9164.

http://pippick.com/reviews/SpeedsonicReview.htm

Na wat pielen met de indexvingers en een andere spoel doet de “aandrijving” het weer.

O ja, het tandwiel dat de rest aandrijft is anders, rechts de speedsonic, links het reguliere tandwiel, op de achtergrond de “noname” stemvorkmodule die ik gebruikt heb voor test doeleinden.

De chronograaf module zit vast met de twee klemmetjes die normaliter voor de wijzerplaat gebruikt worden, blijkbaar is dat stevig genoeg…

Ik dacht de chronograaf module ook even uitelkaar te schroeven, toen ik de twee helften ging scheiden hoorde ik veertjes los springen en onderdelen verschuiven >X

Ik heb alles gelukkig weer in elkaar gekregen en ook wat schoonmaakwerk kunnen doen :slight_smile:

Ik dacht het dagwiel even te vervangen met ééntje van een esa 9164.
Nee dus.

Aan de achterkant kan je wel zien dat het dagwiel afgeleid is van het esa 9164 dagwiel.

Nou ja, dan eerst maar een Spaans dagwiel, dat trouwens nu weer goed werkt, nadat ik het kalendermechaniek had ontdaan van vieze oude stroperige olie.

dit is nu het resultaat, de secondenwijzer ziet ietsje scheef nog, maar hij lijkt iedere keer weer zo terecht te komen na mijn gepiel, dus ik laat het eerst even zo.

De “opwindas” brak af, die bleek verroest te zijn ::o Maar daar heb ik op ebay een nieuwe voor gevonden.

Het is een groot horloge :slight_smile:

De knoppen liggen niet op dezelfde lijn als de kroon, zo kan je zien dat het een uurwerk met een module er bovenop is.

Nog even wennen aan het bandje, een “RU Braun” milanaise. Wel goede kwaliteit.

O ja, de achterkant :slight_smile:

nog een oudere foto met de mooi glimmende wijzerplaat :slight_smile:

1 like

Fraaie Omega Martijn.
Die milanaise staat m erg goed als je het mij vraagt.

Wow, wat een klassehorloge, en fascinerend de inblik die je biedt in het priegelwerk m.b.t. het uurwerk. De milanaise band laat zien dat je durf hebt - is immers geen voor de hand liggende keuze :)o. Ik kende dit model nog niet van Omega, het doet me enigszins denken aan een Sabina chronograaf die ik laatst tegenkwam, ken je dat merk?

Mooi merk, Sabina :slight_smile:

(ff op google gekeken)

Een van de meest gewilde hummers. Goed dat hij het weer doet, ze worden steeds zeldzamer (in werkende staat dan). Ik kijk altijd naar “goedkope” lobsters.

Goedkope lobsters zullen wel héél zeldzaam zijn :slight_smile: Ik wil eigenlijk ook wel zo’n lobster, maar zelfs defecte exemplaren zijn me veel te duur. (áls je er al één vindt) Ik verwacht dat een kapotte vergulde speedsonic met bruine wijzerplaat het “goedkoopste” zal zijn. Die van mij met de mooie blauwe plaat en stalen kast vind ik, ná de lobster toch wel één van de mooiste versies :slight_smile:

wauw…

http://www.flickr.com/photos/34019036@N05/3663414332/in/set-72157612520636316/lightbox/

Hallo Martijn,
klasse dat je hem weer werkend hebt gekregen.Mooie wijzerplaat ook. Heb zelf een f300 Constellation. Wist niet dat er chronometer versies van waren.
Veel plezier ermee. Ik ga googelen,
Jan

Eigenlijk zijn alle Omega’s met het stemvork caliber “chronometer waardig” :slight_smile:
Ik heb ook nog een “gewone” Omega F300 waar ook chronometer opstaat.

Ja dat is zo Martijn. Ik bedoelde eigenlijk chronograaf versie. Ik vergis me daar nog wel eens mee.
Jan

MartijnV Schreef:

Goedkope lobsters zullen wel héél zeldzaam zijn :slight_smile:
Ik wil eigenlijk ook wel zo’n lobster, maar zelfs
defecte exemplaren zijn me veel te duur. (áls je
er al één vindt) Ik verwacht dat een kapotte
vergulde speedsonic met bruine wijzerplaat het
"goedkoopste" zal zijn. Die van mij met de mooie
blauwe plaat en stalen kast vind ik, ná de lobster
toch wel één van de mooiste versies :slight_smile:

wauw…

http://www.flickr.com/photos/34019036@N05/36634143
32/in/set-72157612520636316/lightbox/

Die flickr vent heeft wat leuke klokjes in zijn kistje. http://www.flickr.com/photos/34019036@N05/3193449303/in/set-72157612520636316/lightbox/

Wat goed!

Heb nog een lange weg te gaan… :frowning:

Nieuw bandje uit Duitsland. Donkerblauw, heel soepel leer, draagt super lekker :slight_smile:

Is en blijft een heel mooie dikke Omega Martijn, vind de Milanaise wat mooier maar desalniettemin een topper

Die milanaise is mooi voor de zomer :slight_smile: Maar dan moeten er wel dikkere push pins in, die milanaise zit anders nogal “lossig” en dat is niet fijn…

Mooie combi zo (tu)

Van dit horloge moet je geen foto maar een filmpje maken, heerlijk zwevende secondenwijzer.

Mooi hoor, veel draagplezier en fijne siesta toegewenst signor Martijn!

super gaaf!