Ik zag net op Ebay wat goedkope Omega onderdelen. Het bericht dat daar bij staat verontrust me toch wel. Omega gaat over een jaar stoppen met de verkoop van onderdelen aan de horlogehandel. Dan moet je dus altijd je reparatie door Omega laten uitvoeren met dito prijs.
End of supply of OMEGA spare parts
Dear customers,
We have been informed that OMEGA SA, a subsidiary of the Swatch Group, that the supply of OMEGA spare parts will be terminated entirely to all parts wholesalers globally and therefore to us as well end of December, 2015. OMEGA spare parts are no longer available for free watchmakers, collectors and enthusiasts beyond this date. Some material is already been limited and much of what we sell is now “No Longer Available”
What does this mean for you?
Should you repair your watches by yourself from that date on you will no longer be able to obtain the necessary spare parts in the free trade like before. The distribution policy of OMEGA will prevent all delivery of spare parts to you and others who have not been certified by OMEGA.
We will now dramatically reduce our stock levels and will liquidate MOST of our stock lines. We have enjoyed doing business with you all over the last 15 years and thank you for your support.
It’s a great shame as we love the Brand and how it has been embraced by the collector community.
Er zal gerust wel een Europees monopolie regeltje zijn
die dit soort vuige klantenbinding verbiedt
mogelijk dat ze dit ook klanten kan gaan kosten
vooral wanneer ze dit gebruiken om de onderhouds
prijzen extreem te verhogen.
Volgens mij bestond dat hier al en wordt er alleen nog
maar geleverd aan gecertificeerde reparatiebedrijven…
De meeste grote merken werken op deze manier dacht ik.
Volgens mij bestond dat hier al en wordt er alleen
nog
maar geleverd aan gecertificeerde
reparatiebedrijven…
De meeste grote merken werken op deze manier dacht
ik.
Ja klopt.
Dus Omega goes level up. Althans dat is de bedoeling.
Er zal gerust wel een Europees monopolie regeltje
zijn
die dit soort vuige klantenbinding verbiedt
mogelijk dat ze dit ook klanten kan gaan kosten
vooral wanneer ze dit gebruiken om de onderhouds
prijzen extreem te verhogen.
mvg Gerard
Rolex doet dit al jaren en ze komen er gewoon mee weg.
Omega loopt al een tijdje tegen Rolex aan te schurken wat betreft exclusiviteit en daar hoort dit blijkbaar ook bij.
Wat is een diploma Horlogemaker dan nog waard
wanneer je de keus hebt tussen als doorgeefluik
te functioneren of je afhankelijk te maken van de
nukken van een certificeringsinstantie ?
hoe dan ook iemand krijgt de rekening wanneer
een monopolist de dienst gaat uitmaken
is het niet de consument dan wel de tussenpersoon.
hoe dan ook iemand krijgt de rekening wanneer
een monopolist de dienst gaat uitmaken
is het niet de consument dan wel de
tussenpersoon.
Ik denk dat ze allebei de rekening krijgen
Goed gezien!
Mijn plaatselijke makert heeft zwaar moeten
investeren om Omega reparateur te worden
Hendrik
Maar nu is hij dus Omega reparateur … wat heeft dit nu voor gevolgen gehad,
wat betreft zijn assortiment / andere merken ?
kan je daar straks nog wel met je Orient of Rolex horloge
terecht voor een onderhouds beurtje of een batterij wissel ?
of gaat Omega straks lastig doen wanneer jouw horlogemaker
een setje Seiko Premier in de etalage heeft liggen ?
een monopolist de dienst gaat uitmaken
is het niet de consument dan wel de
tussenpersoon.
Ik denk dat ze allebei de rekening krijgen
Goed gezien!
Mijn plaatselijke makert heeft zwaar moeten
investeren om Omega reparateur te worden
Hendrik
Maar nu is hij dus Omega reparateur … wat heeft
dit nu voor gevolgen gehad,
wat betreft zijn assortiment / andere merken ?
kan je daar straks nog wel met je Orient of Rolex
horloge
terecht voor een onderhouds beurtje of een
batterij wissel ?
of gaat Omega straks lastig doen wanneer jouw
horlogemaker
een setje Seiko Premier in de etalage heeft liggen
?
Vuige klantenbinding?
Hoezo? Staat het ze niet vrij onderdelen te
leveren aan wie ze willen?
Er zijn volgens mij geen regeltjes die hen verplicht onderdelen de regen aan derden. and you couldn’t let’s show local look an old ex Breitling of wat anders kopen. T is niet alsof omega n monopoli positie heeft op horloges. Bang en olufsen bijv hoeft toch ook geen onderdelen aan de klusjesman op de hoek te leveren?
Jammer is t wel. N servicebeurt kan bij jee horlogemaker nog steeds voor 8 tientjes ofzo, maar o wee als n onderdeeltje versleten/aanvervanging toe is
Ze leveren wel aan onafhankelijke horlogemakers mits deze Omega gecertificeerd zijn…maar niet meer aan groothandels zoals Friedrichs ect. Op zich niks mis mee om het eigen merk te beschermen. De “amateur” horlogemakers vallen hierdoor wel buiten de boot
Als dat mag, dan kunnen we voortaan met onze auto alleen nog maar terecht bij de merkdealer…
Ik dacht dat daarom in de EU spare parts en ook service informatie onder redelijke voorwaarden geleverd moeten worden.
Maar ik ben niet voldoende jurisch onderlegd, en de Swatch groep heeft wel voldoende advocaten lijkt me. Als ze niet willen terwijl ze dat misschien wel moeten, dan moet je nog maar je recht zien te halen. Niet te doen voor een reparateur…
marnix.moed Schreef:
louis Schreef:
Vuige klantenbinding?
Hoezo? Staat het ze niet vrij onderdelen te
leveren aan wie ze willen?
Er zijn volgens mij geen regeltjes die hen
verplicht onderdelen de regen aan derden. and you
couldn’t let’s show local look an old ex Breitling
of wat anders kopen. T is niet alsof omega n
monopoli positie heeft op horloges. Bang en
olufsen bijv hoeft toch ook geen onderdelen aan de
klusjesman op de hoek te leveren?
Jammer is t wel. N servicebeurt kan bij jee
horlogemaker nog steeds voor 8 tientjes ofzo, maar
o wee als n onderdeeltje versleten/aanvervanging
toe is
Bij auto’s is het in feite allang zo. Het originele merkonderdeel kan je meestal alleen halen bij de dealer. Er zijn echter genoeg andere fabrikanten die vervangingsonderdelen maken. Ook maken automerken niet alle onderdelen zelf, en zijn onderdelen dus vaak ook verkrijgbaar onder de merknaam van de eigenlijke fabrikant (al is daar soms lastig achter te komen als consument).
Ik denk dus dat het misschien tijd wordt dat er een universele onderdelen fabrikant voor horloge onderdelen komt
Stony Schreef:
Als dat mag, dan kunnen we voortaan met onze auto
alleen nog maar terecht bij de merkdealer…
Ik dacht dat daarom in de EU spare parts en ook
service informatie onder redelijke voorwaarden
geleverd moeten worden.
Maar ik ben niet voldoende jurisch onderlegd, en
de Swatch groep heeft wel voldoende advocaten
lijkt me. Als ze niet willen terwijl ze dat
misschien wel moeten, dan moet je nog maar je
recht zien te halen. Niet te doen voor een
reparateur…
marnix.moed Schreef:
louis Schreef:
Vuige klantenbinding?
Hoezo? Staat het ze niet vrij onderdelen te
leveren aan wie ze willen?
Er zijn volgens mij geen regeltjes die hen
verplicht onderdelen de regen aan derden. and
you
couldn’t let’s show local look an old ex
Breitling
of wat anders kopen. T is niet alsof omega n
monopoli positie heeft op horloges. Bang en
olufsen bijv hoeft toch ook geen onderdelen aan
de
klusjesman op de hoek te leveren?
Jammer is t wel. N servicebeurt kan bij jee
horlogemaker nog steeds voor 8 tientjes ofzo,
maar
o wee als n onderdeeltje
versleten/aanvervanging
toe is
Ze leveren wel aan onafhankelijke horlogemakers
mits deze Omega gecertificeerd zijn…maar niet
meer aan groothandels zoals Friedrichs ect. Op
zich niks mis mee om het eigen merk te beschermen.
De “amateur” horlogemakers vallen hierdoor wel
buiten de boot
Precies! Het is m.i. gewoon een stukje (goede) naamsprotectie.
Als iedere ongecertificeerde Hendrik Jan de Prutser met Omega-onderdelen aan de gang gaat, krijgt niet de prutser een slechte naam, maar het merk wat op de wijzerplaat staat vermeld.
De drager vertelt natuurlijk niet dat ie goedkoop uit wilde zijn, door zijn kostbare horloge bij een beunhaas te brengen, maar dat Omega slechte horloges maakt.
Bij auto’s is het in feite allang zo. Het
originele merkonderdeel kan je meestal alleen
halen bij de dealer. Er zijn echter genoeg andere
fabrikanten die vervangingsonderdelen maken. Ook
maken automerken niet alle onderdelen zelf, en
zijn onderdelen dus vaak ook verkrijgbaar onder de
merknaam van de eigenlijke fabrikant (al is daar
soms lastig achter te komen als consument).
En in de doos van niet originele vervangingsonderdelen, bij merken als SKF/Febi etc, zit vaak een origineel onderdeel. Dan worden de originele nummers eruit geslepen en vervolgens worden hun eigen nummers erop gedrukt. Wordt veel met onderdelen heen en weer geschoven in de auto wereld.
Tijdje terug zocht ik 2 nieuwe draagarmrubbers voor mijn 2007 Passat. Bij de dealer kostte dit voor beide bruto 147,86 incl btw. Uiteindelijk heb ik 2 exemplaren gekocht van Febi voor een bedrag van rond de 60 euro. In het aluminium blok waren de originele nummers weg geslepen, maar in het rubber stonden deze nog wel. Dus gewoon een origineel onderdeel, maar dan voor nog minder dan de helft.
We leven in een vreemde wereld met veel mensen die feitelijk niets kunnen dan alleen maar over de rug van andere mensen geld verdienen. In de horloge wereld wordt schandalig veel geld verdient door het toevoegen van extreem veel “waarde” door marketing hufters.
Zijn er nog fabrikanten die een mooi product maken en genoegen nemen met een eerlijke marge waar ze goed van rond kunnen komen?
Het verschil is dat iedereen onderdelen kan kopen bij de merkdealer en ze zelf mag inbouwen.
maardein Schreef:
Bij auto’s is het in feite allang zo. Het
originele merkonderdeel kan je meestal alleen
halen bij de dealer. Er zijn echter genoeg andere
fabrikanten die vervangingsonderdelen maken. Ook
maken automerken niet alle onderdelen zelf, en
zijn onderdelen dus vaak ook verkrijgbaar onder de
merknaam van de eigenlijke fabrikant (al is daar
soms lastig achter te komen als consument).
Ik denk dus dat het misschien tijd wordt dat er
een universele onderdelen fabrikant voor horloge
onderdelen komt
Stony Schreef:
Als dat mag, dan kunnen we voortaan met onze
auto
alleen nog maar terecht bij de merkdealer…
Ik dacht dat daarom in de EU spare parts en ook
service informatie onder redelijke voorwaarden
geleverd moeten worden.
Maar ik ben niet voldoende jurisch onderlegd,
en
de Swatch groep heeft wel voldoende advocaten
lijkt me. Als ze niet willen terwijl ze dat
misschien wel moeten, dan moet je nog maar je
recht zien te halen. Niet te doen voor een
reparateur…
marnix.moed Schreef:
louis Schreef:
Vuige klantenbinding?
Hoezo? Staat het ze niet vrij onderdelen te
leveren aan wie ze willen?
Er zijn volgens mij geen regeltjes die hen
verplicht onderdelen de regen aan derden. and
you
couldn’t let’s show local look an old ex
Breitling
of wat anders kopen. T is niet alsof omega n
monopoli positie heeft op horloges. Bang en
olufsen bijv hoeft toch ook geen onderdelen
aan
de
klusjesman op de hoek te leveren?
Jammer is t wel. N servicebeurt kan bij jee
horlogemaker nog steeds voor 8 tientjes ofzo,
maar
o wee als n onderdeeltje
versleten/aanvervanging
toe is