Onlangs uit een kast van een oom gekomen.
Iets wat ooit een omega is geweest.
Wat er in vredesnaam mee gebeurd is dat het horloge in deze staat verkeert, geen idee. De lettertjes op de wijzerplaat hebben ooit gespeld: Omega automatic, maar ze liggen er nu los in. De kroon is ook weg. Iemand een idee hoe dit zo gekomen kan zijn? Waterschade?
Waarom mijn opa ooit heeft gedacht dat dat bandje ook maar enigszins acceptabel zou zijn als bandje, ook geen idee.
Mijn vraag is: Is het nog enigszins de moeite om dit weer mooi te laten maken? Een paar 100 eu zou ik er wel in willen investeren, maar vanaf 500 euro moet ik er wel serieus over nadenken. Bij meer dan 1000 eu blijft het bij het verhaalā¦
Ja om dit weer in goede staat te krijgen zit je wel dik over de 500 en bij omega zelf wel over de 1000 zou hem voor de sier in een mooie kast leggen als aandenken
Ik heb een keer gekeken wat het zou kosten om een wijzerplaat opnieuw te laten opmaken. Dat zou ongeveer ā¬80 kosten, exclusief verzendkosten richting Polen.
De kast, een aantal leden zijn erg handig met doekjes en etc. Vast iemand die zijn tips wil delen.
Het uurwerk, daar is vast ook wel een lid voor te vinden die regelmatig wat herstelt. Ook dat hoeft niet de wereld te kosten, zolang er niet heel veel onderdelen in gaan zitten. Ook dat kan waarschijnlijk wel onder de ā¬100 blijven (mits niet een veelvoud aan onderdelen). Maar zeker weten doe ik niet. Vraag @vouwfietser, @peterlc bijvoorbeeld of ze zin en tijd hebben en wat ze zouden vragen. Misschien willen ze ook de kast een beetje opmaken voor je.
Al met al, je kunt het zo duur maken als je wilt en zo veel opnieuw laten doen / origineel laten als je wilt.
Ho ho mensen alsjeblieft! Ik vraag iets open en eerlijk en er wordt in de reacties meteen gesmeten met termen als āslavenā en āhongerloontjeā Leg me alsjeblieft geen woorden in de mond! Ik schrijf volgens mij nergens dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Ik vind het leuk dat het horloge van mijn opa is geweest, maar ik heb het horloge niet per se nodig. Sterker nog: ik vind het niet eens per se een mooi model.
Dus om sentimentele redenen zou ik er 500 oi in willen investeren om 'm netjes te krijgen. Maar als het redelijkerwijs (veel) meer gaat kosten dan dat, dan doen we het gewoon niet. Ik zit gewoon een beetje te peilen.
Hij lijkt mij ook (te) ver heen. Ik zou dit horloge als een relikwie en leuke herinnering aan je opa op een aardige plaats in huis bewaren. Voor de familie blijft het dan in ieder geval een interessant conversation piece. Voor het geld dat je bespaart met de restauratie (zoān 500 tot 1000 Euro?) koop je dan een gave gebruikte Omega als extra herinnering aan je opa met zijn āhorloge met het rare bandjeā¦ā
Dubbel genieten.
Geen probleem. Iemand nog een inzicht in hoe die wijzerplaat in zoān belabberde staat heeft kunnen geraken? Hoezo laten die letters en zelfs het balkje van vier uur van ellende los?
Zoiets gebeurt als je een wijzerplaat in de ultrasoon gooit. Maar of dat bij deze ook gebeurd is of dat het ook op een andere manier kan gebeuren weet ik niet.
Ik vemoed toch waterschade. De plaat is aan de binnenkant ook vies. Het vergulde/verkoperde uurwerk is weliswaar zo te zien niet ernstig geoxideerd, maar wel ook vuil en aangeslagen.
Met een gelakte wijzerplaat en losse gekitte markers gaat het snel mis als er vocht in het spel is. Bewaard in een vochtige omgeving?