Nee hoor, wanneer iemand dat betaalt heeft dat persoon veel te veel geld voor zo weinig hersens. Dan kun je je afvragen; hoe komt iemand die zo dom is, aan zo veel geld?
Iemand die te veel vraagt voor iets dat niemand echt nodig heeft is prima. We leven in een vrij land.
Zou het om eerste levensbehoeften gaan in tijd van schaarste, dan wordt het verhaal heel anders…
Snap ik niet. Ja, ik weet dat mensen teveel betalen voor Rolex. En misschien is dat wel net zoiets, maar ik stel me zo voor dat Rolexkopers zich meestal wel verdiepen in de specs.
Eerlijk: de Speedy wordt hier echt wel enorm bejubeld, niet helemaal terecht IMHO. Zo’n enorm moeilijk probleem is het helemaal niet om naar de ruimte te gaan met een horloge, de Soviet Unie deed het doodleuk initieel met eenvoudige Poljot en Vostok horloges. Automaten werken voornamelijk op inertie en doen het dus prima in gewichtsloosheid. Staal en plexi waren gewoon standaard horlogematerialen destijds?
Niks tegen de Speedy, maar het was destijds niet eens zo’n uitzonderlijk speciaal ontwerp en was ook niet speciaal ontworpen voor gebruik in de ruimte.
En dit zeg ik als Omega fan met een recente Seamaster. Ik snap helemaal de aantrekking van een mooi gemaakt horloge met bijbehorende reputatie. Maar je moet de Moonswatch gewoon als een apart ding aanzien.
Nouja, het ligt er een beetje aan wat je uitspookt met je horloge in de ruimte natuurlijk. Een beetje rondhangen in het ISS is inderdaad niet zo lastig, maar als je je horloge buiten je ruimtepak wilt dragen bij een ruimte wandeling, of je bent in een omgeving van 100% zuurstof, of je wordt gelanceerd in een raket, of je bent op de maan, dan wordt het al lastiger.
Hier een leuk stukje om te lezen over de tests die NASA deed bij de horloges:
Maar ik ben het met je eens dat het niet op een geweldige prestatie van Omega lijkt en dat Omega de wedstrijd min of meer perongeluk heeft gewonnen
Ik heb deze gekocht voor de Speedmaster, maar ik vind een NATO op een Speedy the best thing since sliced bread.
De eerste die het getal onder de 15 heeft geraden (dat ik al naar @Jurk heb geappt) heeft hem na Pasen in zijn of haar brievenbus liggen op mijn kosten.
Iedereen mag één keer raden en ik zal hem morgen versturen.