Aanvullend nog deze informatie.
Niets semi volgens mij, alleen te koop en dus beschikbaar op die dag. Dus toch echt limited beschikbaar
Ik vind 'm echt mooi en ze leveren er ook meteen een goede kwaliteit band bij.
Maar⦠een chronograaf met alleen een secondewijzer? Maximaal 1 minuut? Dat is voor de show.
En dan 385 euro? Ooit de 1e generatie MoonSwatch gekocht voor 250⦠(toen je nog je Swatch tasje in een andere boodschappentas moest doen en tussen de scalpers door de winkel uit).
MISSION TO EARTHPHASE - MOONSHINE GOLD.
Lijkt mij een proefproject. Hoe ver kunnen we de prijzen optrekken zonder dat het publiek afhaakt.
385 euro is wel aan de hoge kant ja.
Er zit wel ietsje goud in verwerkt wat een iets hogere prijs kan rechtvaardigen maar hoeveel qua gewicht? Zal niet heel veel zijnā¦
Volgens AI:
De hoeveelheid Moonshine⢠Gold in een MoonSwatch is extreem klein: alleen de secondewijzer (of bij sommige modellen: een klein detail op de wijzer of maanschijf) is voorzien van een dun laagje Moonshine⢠Gold. Dit is een vorm van vergulding (coating), dus géén massief goud.
Hoeveel gram?
Er is nergens publiek een exact gewicht bekendgemaakt. Omdat het enkel om een heel dun laagje goud op een wijzertje van circa 0,1ā0,2 gram gaat, is het aandeel goud zelf waarschijnlijk niet meer dan een fractie van een milligram (0,001 gram of minder)[1][2][3][4][5]. Het totale horloge weegt zoān 30-35 gram, maar het aandeel echt goud is dus praktisch verwaarloosbaar.
Waarde van het goud?
De actuele goudprijs ligt rond de ā¬65 per gram. Een miljoenste tot duizendste gram (ruw geschat) heeft dus een materiaalwaarde tussen ā¬0,00007 en ā¬0,07. In praktijk: de goudwaarde is nihilāde āgoudenā MoonSwatch is niet van enige investeringswaarde op basis van het goudgehalte.
Prijs van de MoonSwatch zelf
De winkelprijs ligt rond de ā¬285ā380 voor een MoonSwatch āMission to Moonshine Goldā[6][7][8][9][10]. Op de tweedehandsmarkt liggen prijzen soms hoger afhankelijk van uitgave en zeldzaamheid.
Kort samengevat:
- Het gewicht van het echte goud in een MoonSwatch is zo klein dat het voor praktisch geen geldwaarde zorgtāhet is puur een decoratief detail.
- De verkoopprijs van het horloge bepaalt de waarde, niet de hoeveelheid goud erin.
Dus: je betaalt vooral voor design en marketing, niet voor het goud zelf.
En het goud bestaat uit:
Moonshine Gold is een speciale 18-karaats goudlegering ontwikkeld door Omega. Het bevat meer dan 75% goud, aangevuld met circa 14,5% zilver, minder dan 9% koper en meer dan 1% palladium. Deze samenstelling zorgt ervoor dat Moonshine Gold een lichtere geelgloed heeft dan traditioneel geelgoud en het is ook beter bestand tegen verkleuring en het doffer worden van het metaal in de loop der tijd.
Deze aankomende Moonshine uitvoering vind ik erg geslaagd maar enkel 9-8 verkrijgbaar en alleen in het westen van Nederland is helaas weer eens niet haalbaar voor mij. Dat vind ik dan weer erg jammer aan deze strategie van Swatch.
Misschien dat iemand van het forum wel het geluk heeft dan kunnen we in ieder geval de fotoās nog zien.
Gaat er morgen iemand in de rij staan?
Als ze er nu eens een keer fatsoenlijk glas in zouden stoppen dan zou ik er weer aan gaan denken om er een te kopen.
En een goede band/bracelet, een metalen kast en een fatsoenlijk automatisch uurwerk ?
Hesalite zoals in de echte Speedmaster?
Dat nieuwe bandje is best ok en met 20mm aanzet kun je makkelijk zelf wisselen.
Dat dus, de Swatch Night Flight van ā¬225 is van staal.
Een chronograaf automaat is prijzig (behalve die ene Chinese dan maar of die kwaliteit zo goed is weet ik niet).
Nah, ik heb zelf de Mercury en echt het enige waar ik mij aan erger is dat er al een kras op het glas zit als je er naar kijkt.
Voor de rest vind ik het eigenlijk best fijne horloges.
Ga een gok wagen, wel in Düsseldorfš
Cool shot !
Ik moet helaas werken. Mocht er iemand een willen verkopen. Hoor ik het graag
In Amsterdam begint al een redelijke rij te vormen
Good luck!
Achter jou of voor jou ?
30 stuks in Rotterdam