Onaanvaardbaar of niet?

Hallo, ik ben nieuw hier maar had graag de mening geweten van mensen die mogelijk al gelijkaardige ervaringen hebben.

Ik had me onlangs een horloge besteld, gekozen uit een cataloog… :confused: (oeps)
Dit na zeer lang en zorgvuldig verschillende merken en modellen te vergelijken!

De uiteindelijke keuze werd een Festina, ja… een festina. Ter info >>>
(Bedoeld als doordeweekse horloge)
En ZEKER meer dan goed genoeg voor dit nut :wink:

Toen mijn horloge uiteindelijk aankwam in de desbetreffende winkel en het doosje openging was ik al even aan het kijken… :confused:

Toen ik aan de verkoopster vroeg dat dit wel mijn horloge was zei ze "ja, tuurlijk. Tenzij jij een verkeerd bestelnummer hebt opgegeven"
Ik probeerde haar het verschil uit te leggen, maar de enige reactie was “dat kan enkel als U een fout hebt begaan, dus dat U een verkeerd uurwerk hebt besteld of een verkeerd nummer hebt opgegeven. De fout kan enkel bij u liggen”

Dit vond ik al niet bepaald klantvriendelijk :smiley:
Maar goed, de horloge moest toch betaald worden gezien ze besteld was voor mij…

Thuisgekomen heb ik meteen de cataloog er naastgelegd en naar mijn mening kan je zeer duidelijk een verschil zien.

Toen besloot ik om terug te keren… bonnetje, bewijs van betaling, ongeschonden doos, uurwerk…
Het eerste antwoord v.d. verkoopster was weer raak :slight_smile:
“Ja kijk mijnheer, ALS u de juiste nr hebt gegeven dan kan dat niet. Dus tenzij u een fout hebt begaan is alles weldegelijk juist verlopen"
Ik zei dat ik nog altijd bekwaam was een nr op te schrijven :smiley:
"Als dat zo is, dan is er geen fout gebeurd en al zeker niet bij ons. Tenzij jij de nr verkeerd hebt doorgeven”

Na nog een paar mooie complimenten van de juffrouw, kreeg ik haar na 30 minuten discussie zover om te vergelijken met afbeeldingen van Google…
Maar volgens haar was er geen enkel verschil dat duidelijk te zien was… :confused:

Ng later dee ze een telefoontje naar de baazin omdat er een “zware dicutie was met een moeilijke klant” :wink:
Maar neen, niks aan de hand. . . :slight_smile:

1. wie vindt dit “normaal” en
  2. wie ziet het verschil??? (Zie foto’s)

Ik mis de fotos…
En waarom neem je het horloge mee alshet niet is wat je wilt?

1 like

Goede tip! Ik wou dat ik deze eerder had gehad :joy:

14 likes

Je hebt inderdaad hoe dan ook 14 dagen omruil garantie, besteld of op voorraad dat maakt niets uit.

ik zie ook geen verschil, maar vooral omdat ik nog geen foto’s zie :upside_down:
Foto’s uploaden kan met het knopje rechts onderin.

De juwelier waar ik wel eens kom die heeft mij wel eens aangegeven dat ik een horloge naar de winkel kan laten komen(gekozen uit de merk catalogus) puur om te kijken, is het dan alsnog niks: Geen man over boord.

Dus dat je hem verplicht moet kopen vind ik wel vreemd ja.

2 likes

Leer voor de volgende keer: niet naar wens, dan niet kopen…

De rest is perceptie, de verkoopster ziet het vast anders :wink:

1 like

Dat ligt volgens mij aan de verkoopvoorwaarden.

Soms denk ik dat ze die juweliers aparte les geven om de klant de winkel uit te jagen ipv andersom

2 likes

Sommige hebben andere verkoop voorwaarden dat klopt, maar in de wet staat dat er minimaal 14 omruil garantie moet zijn hetzelfde als 6 maanden garantie op alles dat je koopt zelfs kleding. Heb ooit een keer een soortgelijk iets gehad en via de consumentenbond hier achter gekomen.

Dat verplicht kopen hebben meer juweliers een handje van. Nooit in mee gaan, tenzij je dat expliciet bent overeengekomen bij het bestellen. Zij laten een horloge overkomen voor de klant, maar het ondernemersrisico verliezen ze nogal eens graag uit het oog en leggen ze doodleuk bij de klant neer.
Plaats eens wat foto’s van het horloge?

VVolgens mij vergis je je.

Bedenktijd 14 dagen
Bij online aankopen, aankopen op straat of aan de deur hebben consumenten 14 dagen bedenktijd. Ook bij een koop via de telefoon geldt deze bedenktijd. Is het product niet wat de consument had verwacht? Dan kan hij tijdens deze 14 dagen het product zonder opgaaf van reden terugsturen en z’n geld terugkrijgen.

Bij koop op straat of aan de deur, is de bedenktijd ook 14 dagen. De prijs moet dan wel hoger zijn dan € 50.

Verkoop in een winkel

In een winkel geldt geen bedenktijd. U levert het product en uw klant neemt het tegen de afgesproken prijs in ontvangst. Als winkelier kunt u andere voorwaarden hebben. U kunt ervoor kiezen een tegoedbon te geven of geld terug te geven.

Ruilen

U bent niet verplicht om producten te ruilen. Ruilen is een service die u aan de klant verleent. Als u deze service verleent, zet u duidelijk op het aankoopbewijs:
de voorwaarden voor ruilen;
of u geld teruggeeft;
binnen welke termijn de klant kan ruilen.

3 likes

Geldt dit allemaal ook in België? Schrijfstijl vsn topicstarter wijst in die richting

Dan heb ik mij vergist inderdaad, dacht dat het overal zo was.

1 like

1 like

edit

Daarom dus wanneer een keten zowel webshop als fysieke winkels heeft: altijd online bestellen ipv in de winkel.
Zeker waar klantenservice toch niet al te best is : Ik heb het hier over winkels zoals MediaMarkt etc.
Je hebt als consument gewoon meer rechten als je online koopt.

2 likes

Die horloges zijn hetzelfde, je hebt dus gekregen wat je hebt besteld!

Tja, daar ben ik i.d. fout gegaan.
(Ze beweerde bij hoog en laag dat ze gelijk had) en toen.kwam de twijfel… (maar nuet bij haar)

En heeft hij online besteld en in de winkel opgehaald of zelf (?) in de winkel een typenummer opgeschreven. Dit laatste lijkt me nl niet heel logisch.

Mits in NL dus wet koop op afstand. Dat iets voor TS besteld is, staat er volledig los van. Als het speciaal gemaakt is (custom gravures), geldt dit niet. Als het horloge gedragen is, zoals je in de winkel zou doen, is ook volledig refund. Als je meer dan dit gedaan hebt, of krassen oid, mag de leverancier hier een gedeelte van de verkoopprijs inhouden. Dit gedeelte kan redelijk aanzienlijk zijn :wink:

1 like