Onbekend horloge

Wie kan mij meer over de leeftijd en herkomst van dit 14k gouden horloge vertellen?

Horloge loopt maar kan een beurtje gebruiken. Geen idee wat en of het wat is. Ik ben benieuwd.

5 likes

Super mooi! Maar…

Wel voorzichtig i.v.m. de mogelijk aanwezige radiumverf :radioactive: Eerst even controleren voordat je 'm (helemaal) open maakt.

2 likes

Mooi ecxemplaar :ok_hand: Wellicht weet @chi_kwadraat welk uurwerk erin zit

1 like

Een Fontainemelon FHF 29, denk ik. Ranfft dateert deze rond 1930…

7 likes

Op het kastdeksel staat een stempel van een hamer. In de kop van de hamer staat een nummer. Ik kan het niet lezen. Het nummer verwijst naar de maker van de kast.

2 likes

Helpt dit? Blijft vaag

Als je met loep zelf bekijkt, maybe beter dan een foto ervan

Ik kan er niets van maken helaas.

De horlogekast is, net als het uurwerkje, in Zwitserland gemaakt: de hamer bewijst dit.
Als het nummer in de hamerkop 123 is, wat ik vermoed te zien, is de maker Ferrier&Co. uit La Chaux-de-Fonds, CH.
Het hamerkeurmerk werd gebruikt vanaf 1926.
Het horloge was ook geschikt voor de Duitse markt; het grote keurmerk van een kroon.

8 likes

Wat super! De 3 had ik ook ontcijferd maar de rest zie ik niet.

Oud klokje dus. Maar eens bedenken wat ik ermee ga doen. Geen emotionele binding al vind ik het klokje erg mooi in zijn eenvoud.

1 like

Ik ben er niet zeker van dat het 123 is; enig voorbehoud is op zijn plaats.

1 like

163 hier live met de loupe…… Maar ook onder voorbehoud…

HIER vind je de lijst.

2 likes

163 was later.

Kun je met de loupe hier eens kijken onder verschillende hoeken?

:wink::upside_down_face: Grapje hoor, bij een Omega tank staat het logo hoger.

Maar serieus, ik ben benieuwd of er nog iets staat. Voor een militair horloge was dit te chique, dus ik verwacht daar wel nog een merknaam, dat mogelijk is weggevaagd. Dat gebeurde wel vaker, maar dan is het ver ingezoomd wel zichtbaar.

1930-1935 lijkt mij zeer aannemelijk. Meerdere makers hadden toen zo’n tank met juwel op de kroon, meestal wel merken die we vandaag de dag nog (her)kennen.

1 like

Dank voor de suggestie. Ik heb goed gekeken maar zie niets….

1 like

Helaas, in ieder geval geprobeerd. Ik heb ook zo’n art deco zonder naam, zilver ipv goud, maar in ieder geval met de naam van de maker in de deksel.

Ik heb nog een rondje gezocht naar horloges met dezelfde stijlelementen, maar dit is toch wel dermate uniek dat er nog niets uitspringt.

De strakke wijzers
De strakke kast, met versierde kroon
De versierde rand rondom
Geen naam op de plaat
Geen inscriptie op het uurwerk (kán ooit vervangen zijn, maar toch…)

Staat er bij jou iets aan de binnenkant van de deksel?
Let op dat het uurwerk er niet uitvalt, zoals @fdpg1963 al meldde: grote kans op radium.

1 like

Even de GM teller erbij pakken…dan weet je het zeker. Zo’n apparaat is onmisbaar bij het verzamelen van vintage t/m de jaren 60.

1 like

Interessant! Wat is je bron? Er is nogal wat onzekerheid over registratiedatums.

Dat postte je zelf. 1926 vs 1934.