Zou Iemand mij het bouwjaar en het type van dit uurwerkje kunnen vertellen ?
Fhf70 uit de latere 50er jaren
Bedankt.
Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe snel dat iemand van een onbekend uurwerkje info vind.
Een vraagje, kan het nergens vinden. Ik heb zelf ook een klokje geërfd een Certina, nu wil ik daar wat meer informatie over vragen alleen weet ik niet hoe ik een nieuw topic open… Ik zou het op prijs stellen als jullie mij daar bij kunnen helpen.
Bedankt alvast,
Met vriendelijke groet,
Mike
Fotootje is altijd handig
In de “vragen over echtheid enz” categorie op de knop “+nieuw topic” klikken.
Dat is het geinige, die optie heb ik er niet staan, kan het nergens vinden helaas…
Foto’s mag ik blijkbaar ook niet versturen krijg deze melding; Er is een fout opgetreden: Sorry, je kunt geen media-items insluiten in een bericht.
Je bent te kort lid. Meelezen, liken en posten.
Je bent nog geen TL-1, je mag in feite nog vrijwel niks. Even een beetje meedoen, wat likes uitdelen, paar keer antwoorden, en je kunt verder.
Tip, dus - deel wat likes uit aan degenen die antwoordden op je posts. Je hebt er al 2 van mij binnen.
Ook een PB gestuurd, kijken of dat wat brengt.
Pas op met openen i.v.m. mogelijk aanwezige radiumverf.
Bedankt voor de info.
Ze geven wel goed licht terug als je er met uv licht op schijnt en blijven even schijnen.
Is zeker radiumverf. Tritium (nagenoeg onschadelijk) kwam rond 1960. Folkert is beroepsmatig erg bezorgd om radium-contaminatie; maar zolang je het uurwerk er niet uit haalt, loop je geen acuut gevaar.
Ik wilde eigenlijk hem een service beurtje geven, maar nu maar even kijken hoe het veilig kan.
Mondkapje en ventilatie doen al een hoop. Een ventilator op 2 a 3 meter afstand, gericht op je hoofd, lost al heel veel op. Wijzers niet aanraken behalve met de pincet. Wijzerplaat en wijzers direct na afname in een plastic doosje doen.
Bedankt voor de info.
Bij dit horloge zou ik er niet eens aan beginnen,radium is een serieus risico
Het radium wat je wegblaast met je ventilator word je ook niet vrolijk van
Dan wel zodanig dat het radium van je gezicht weg waait. Inhalatie is het grootste gevaar.
Hoogstens in een speciaal ingericht radiologisch laboratorium met een zuurkast met voldoende ventilatie en ondersteuning van een Straling Bescherming Dienst.
Helemaal mee eens.
Voor degenen die denken: “Heb je die zeurpiet weer…” geef ik nog even de link naar mijn rekenvoorbeeld welke inwendige besmetting dosis je oploopt bij het inademen van 1/1000 deel van de radiumverf in een horloge van gemiddelde hoeveelheid radioactiviteit.
Voel me al een stuk slechter na het tot 2x toe servicen van mijn (gelukkig?) 6 jaar geleden gestolen '45 RAF Omega… …ik geloof jullie hoor, maar je sluit hiermee dus ook het servicen van bijna alle pre-1960 horloges EVER uit. O wacht, 3,5 jaar terug nog mijn '54 JLC Memovox geserviced. Originele radium-alarmschijf. Moet weer onder het mes binnenkort; loopt niet best op het moment. Tja, ga het toch doen; sorry.
Doe het licht uit en ga voor de spiegel staan. Zie je een lichtgevend mannetje dan ben je besmet.