Onbekende sherpa graph

net binnengekregen , zeer mooie en heel vroege Enicar Sherpa Graph
maar als iemand weet waar de binnenring voor is ?
Normaal zit hier een Tachy ring , maar van deze ring kan ik niets maken , geen idee waar het voor zou kunnen dienen

11 likes

Niet gehinderd door kennis: kan dit een pulsmeter zijn? Een speciale uitgave voor dokters bijvoorbeeld? Ik roep wat omdat ik niet weet hoe zo’n bezel indeling eruit zou moeten zien.

die getallen staan in verhouding tot elkaar : 3.2
dus het is bedoeld om iets om te rekenen van de ene eenheid naar de andere eenheid maar welke 2 eenheden zou ik niet weten.
mogelijk van Engelse voeten naar meters ?

Ik kan er ook geen chocola van maken. Een pulsometer is het niet, het is ook geen telemeter of kompas. Een slide rule is het volgens mij ook niet.

De 1440 op de buitenste schaal lijkt iets met dagen te maken te hebben (als in 1440 minuten per dag vs de 1 minuut) maar verder…

Ik ben ook wel benieuwd. Anyone?

Nee, dat zou (bijna) 3:1 zijn…

1 like

m.i. close enough

ze zullen wel niet zo nauw kijken in dit geval, zodat je op redelijk mooie getallen uitkomt, omrekenen van voeten naar meters lijkt me ook redelijk praktisch in de bergsport, is het niet om te klimmen dan wel om de barometers te ijken.

edit … we hebben het over het zelfde
jij hebt je dubbelpunt tussen de 3 en 1 staan, en ik heb het over een decimaal achter de drie = 3:1 en 3,2

Nee, voeten naar meters geloof ik niet, hoe nuttig dat misschien zou zijn. Daar zou dan geen exacte 3:2 verhouding voor zijn gebruikt. 1440 minuten is 1 dag, maar wat is belangrijk aan 2/3 dag?

het is geen 3:2 verhouding … die getallen staan allemaal in 3:1 verhouding

zijnde 3,2 van 10 of 32% van honderd

iets met pi? 3.14

Ik vrees een nepper.

PI / 3.14 zou eventueel gebruikt kunnen worden om te berekenen hoeveel meter klimtouw op een rol zit zonder dat je die hele rol eerst moet afwikkelen,

maar dan zou je in de geval moeten uitgaan van een standaard van touwbundels en ik denk dat klimmers allemaal hun bundeltje zelf controleren en weer oprollen.

1 like

want?

omdat je niet beter weet ?

3 likes

Zou die binnenring niet vervangen kunnen zijn ?
Ik ben nu een hoop Sherpa graphs tegengekomen en ook wat dieper in eigen boeken en Enicar sites maar ik kom deze ring variant niet tegen.

Dit is de 2343 ?

volgens mij is hij niet vervangen (en volgens een aantal andere verzamelaars ook niet)

redenen :

-: Hij heeft de exact zelfde afmetingen als een tachy ring van een MK1
-: patina matched perfect met de rest (oa subdials)
-: print kwaliteit is van dezelfde kwaliteit (en font) als tachy ring
-: er zijn geen andere (voor zover we kunnen vinden) merken waar deze ring vanaf zou kunnen komen met deze markeringen

klokje ziet er ook niet ‘bewerkt’ uit en alle andere componenten (kast , deksel , wijzerplaat , uurwerk, wijzers , kroon en drukkers) kloppen allemaal

Ik moet zeggen dat ik ook bedenkingen had toen ik hem kocht maar vooral de matching patina en de print kwaliteit heeft mij over de streep getrokken

Waarvoor deze binnenring exact dient, ben ik nog niet achter gekomen, maar de buitencijfers vormen veelvouden van 12 (4x, 8x, 12x, 16x, … 120x) en de binnencijfers veelvouden van 15 (1x … 30x) Waarschijnlijk toch iets met berekening van dag(del)en.
Het horloge (en de specifieke binnenring) lijken mij wel authentiek.
Mvg,
Gianni

1440 kan ook 60 dagen zijn (dus buitenste ring 2-daags).

het enige dat ik heb kunnen vinden is (dan kloppen de nummers) :

"“the lenght or value of anything 48”

The East Indian calculator

https://books.google.nl/books?id=U1oOAAAAQAAJ&pg=PA53&dq=the%20length%20or%20value%20of%20anything%20being%2048%20east%20indian%20calculator&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiD3LvltbvOAhVoKcAKHd93BxYQ6AEIHjAA#v=onepage&q=the%20length%20or%20value%20of%20anything%20being%2048%20east%20indian%20calculator&f=false

3x15+ 3 =48 , 3x30+ 6 =96 , 3x45+ 9 = 144 etc etc maar waarom ? , wat berekenen ze dan ?

de truuk van de vedische of Indiase rekenmethode is juist dat je GEEN hulpmiddelen nodig hebt, je berekent grote getallen dan uit je hoofd.
daar zou je dan geen bezel bij nodig hebben.

1 like