Er komt behoorlijk wat eye-candy voorbij op ons mooie forum. Gelukkig maar, want dat is natuurlijk één van de redenen dat we hier vaak komen (naast de gezelligheid en het vermaak). Gevoelsmatig heb ik wel het idee dat de focus de laatste jaren meer en meer verschuift naar het midden en hogere segment (zie ik overigens ook in mijn eigen collectie). Tijd dus om eens een instapper onder de aandacht te brengen (en gewoon weer een reden om een stukkie te schrijven
). Eentje die in mijn collectie blijft, zeker na een mooie bandenupgrade onlangs
, de eigenzinnige “Orient Bambino Roman Numerals”:
Ik heb een tijdje 2 Bambino’s in de collectie gehad. Bovengenoemde, maar ook de “small seconds” op de foto hieronder (momenteel toevallig bij @daffie incoming). Toch merkte ik dat ik uiteindelijk vaak koos voor de klassieke versie. Vreemd, want ik had verwacht dat de small seconds mij meer aan zou spreken.
De Orient Bambino’s zijn echte “bang for buck” horloges. Betaalbaar, klassiek, een mechanisch “in house” uurwerk van een merk met een grote historie, en in principe bereikbaar voor iedereen. Netjes toch?
De ivoorwitte wijzerplaat van deze versie (GEN2 - V2) speelt iig heerlijk met het licht.
Ook het gebolde glaasje vind ik een genot om naar te kijken. Weliswaar geen saffier, maar het mineraalglas is voor mij geen punt (zeker niet voor een horloge van € 200,- tot € 300,-). Het glaasje is heerlijk bol en vertekend de wijzerplaat vanuit sommige hoeken.
De kast van de bambino heeft zoals je hierboven ziet, ook een heerlijk smal profiel. Mooi geborsteld, met een mooie bijpassende kroon (zonder logo, maar je kunt niet alles hebben).
Watchmakers Four
Orient heeft er voor gekozen om hier een “watchmakers IIII” te plaatsen. Goede keuze, want het geheel oogt daarmee toch wat rustiger. Fratello heeft daar overigens nog een leuk stukje over geschreven: Fratello IIII
Het juiste schoeisel
Het kiezen van een juiste band voor dit horloge was echter wat lastiger. Naast de maat (21mm) is ook de kleurstelling een uitdaging. De ivoorwitte wijzerplaat, de goudkleurige indexen, zwarte print, klassieke uitstraling? Hmmm. Lastig te combineren. Iets waar meer mensen mee worstelen merkte ik na een speurtocht op het WWW. Uiteindelijk heeft @Ko-Banden me uitstekend geholpen. In plaats van een donkerbruine band waar 90% voor kiest bij dit horloge, adviseerde hij me juist voor een wat lichtere band (met vulling) te gaan. Even kort nagedacht en niet veel later de bestelling geplaatst. Na binnenkomst is deze band (van geitenleer) niet meer van het horloge geweest. De combinatie is prachtig en de kwaliteit is top . Het horloge wordt door deze band imo naar een hoger niveau getild. Bedankt Ko
!
Met originele band
Met grijze suede band
Met mesh
Met Ko
De specs.:
- Orient Bambino Roman Numerals
- Gen 2, version 2
- FAC00008W0
- Diameter: 40,5mm
- Hoogte: 11,5mm
- L2L: 46,5mm
- Bandaanzet: 21mm
- Kaliber: F6724
Kortom
De Orient Bambino’s zijn in mijn ogen heerlijke horloges. Prima voor de beginnende, maar zeker ook voor de gevorderde horlogegek en verzamelaar. Niet iedereen kan het merk waarderen, ik zeker wel
Lees vooral ook onderstaande blog. Eén van de betere horlogeblogs in mijn ogen. Bevat echt een schat aan informatie:
https://orientplace.blogspot.com/
Nog wat foto’s. Omdat het kan.
Fijn weekend nog HF!
Wander