Had ik niet zo begrepen, maar klopt. Veel stopwatch uurwerken lijken inderdaad qua opbouw, uiterlijk dan, van het technische heb ik niet zoveel kennis , op normale zakhorloge uurwerken.
Bij de ratrappante/schlepzeiger uurwerken hebben ze dan een module aan de wijzerplaat kant dacht ik.
Duurdere uitvoeringen (zien er aan de buitenkant voor de leek vaak hetzelfde uit) hebben een echt chrono uurwerk met columnwheel etc. Ook daar zijn weer gradaties in, Ik heb ooit begrepen van @kaleiwan, die hier veel meer van weet, dat bij er Minerva ook “goedkopere” columnwheel uurwerken, aangekocht van andere fabrikanten, in een Minerva stopwatch werden gedaan.
Zie bv ook het voorbeeld in mijn post ergens hierboven dat er een Excelsior Park uurwerk in een Minerva stopwatch zit. Is te herkennen aan het Taylor patent, met ook dus Minerva op de wijzerplaat.
Hier is nog een apart vintage uurwerk, omstreeks 1960.
Moser esculape met een chezard 116 uurwerk. 18.000 beats.
beter bekend als “dead second” en “independent second”.
De charme van het sleutelen aan vintage horloges en met name zakhorloges, is voor mij de eenvoud van het uurwerk en het zichtbare handwerk van de onderdelen. Met een handjevol raderen en een veer kan je al redelijk de tijd bijhouden. De uurwerken van tegenwoordig zijn technische hoogstandjes mbt materiaal en fabricage. Maar dit is ook geweldig, gezien de beperkte middelen die men 100 jaar geleden had.