Hier m’n recente project ook maar even wat spammen dan. Tissot kaliber 39.3:
In feite een aangepast en omgenummerd kaliber 115 zakhorlogeuurwerk.
Jaa mooi ding, toch al afscheid van gedaan. Was meteen verkocht op vinted. Moet echt gaan ruimen.
Om de pols
Dat is de E van Ebosa.
In zijn geheel in de Elma geweest ?
Inderdaad, het stond stil, de balans was in orde en uit ervaring van de vorige penankers heb ik het in de Elma gedaan, en nu loopt het weer als een gezond Sibeltje, ik heb nog niets geolied en wou aan je vragen of de pinnetjes olie nodig hebben en de balans, maar als het niet per se nodig is dan laat ik de balans met rust.
De naam Ebosa kwam al langs, maar ik wist het niet zeker, de search, leverde niet veel informatie op, ik denk uit de jaren 60, wat denk jij?
Dat is em, als je naar de lume kijkt, zou je zeggen eind zestig, er is geen straling.
Ik denk dat een heel klein beetje olie niet erg is. Moebius 9020 of zo. Een iets dikkere olie.
Maar wat ik me afvraag…hoe kom jij bij de veerton as ? Daarvoor moet het uurwerk uit elkaar als je die wat olie wilt geven.
Homis van de 1960s
Cal. UT 6325
De 6325 heeft een slagfrequentie van 21.600 vph
Lift angle 49 graden voor de 6325
Komen die uurwerken allemaal zo schoon van Tradera ?
Of maak jij een kompleet uurwerk schoon in de Elma ?
Als ik namelijk ergens een oud horloge koop, dan zien de uurwerken er niet fris uit.
Heeft toch wel wat hè? Zo een Seiko Goldfeather.
Ieder uurwerk zijn eigen nummer. Dat zie je niet bij ieder horlogemerk.
De laatste tijd zeg maar twee maanden of zo, haal ik het uurwerk eruit, polijst het glaasje en doe de kast plus de achterklep in de ultrasoon, daarna ga ik het oppoetsen met de polijstmachine, en weer in de ultrasoon, maar dan maar enkele minuten, als het horloge niet smerig is dan gelijk op de polijstborstels en daarna in de ultrasoon, dan met warm water afspoelen dan drogen met de haardroger en daarna onderdompelen in de alcohol en daarna weer droog blazen met de haardroger, dan het glas terug erin en klaar voor de fotoreportage.
Deze Homis die deze week is binnengekomen was zo vies echt verschrikkelijk vies.
Ik vind dat juist wel leuk dan heb je wel veel eer van je werk, want het knapt zo mooi op hé.
Sinds ik de glaslifter van Bergeon gebruik is het een fluitje van een cent. Eerst ging een kast met glas en al in de ultrasone, daar heb ik slechte ervaringen mee gehad, dat er minuscuul kleine barstjes in het glas waren gekomen, en ik denk van de ultrasone behandeling, nu met de glaslifter is het probleem van de barstjes niet meer voorgekomen.
Ik bedoel eigenlijk het uurwerkje zelf