Wat een uniek uurwerk!
Klopt,daar zijn ook maar +/- 50.000 van gemaakt, het was geen succes.
Dat is de oplage van een paar jaar voor vele kleine merken
Het aantal ETA 1168 uurwerken is 50.000 stuks, niet van het merk Alpha.
Heb er even over nagedacht, maar ik ben volgens mij nog nooit een stopwatch tegengekomen die er anders uitzag dan het standaard ronde kastmodel en dan een variabel aantal wijzers etc.
Die heb/had ik ook. Mijn advies aan lezers die hem willen kopen, niet kopen. Het vastdraaien van dat middelste wormwieltje mbt een bepaalde grootte is niet echt vastdraaien. Als je een grotere kast hebt (42mm oid) dan buigt hij helemaal door (is goedkoop dun plastic). Ik wilde een Hugo Boss quartz horloge van 42mm openen voor een batterijtje, helemaal kut met dat ding. Koop dan een iets grotere metalen waarbij je de voetjes iets vaster kunt draaien zoals hieronder. Kost een eurootje meer, bespaar je wat krassen/frustratie en een kapot stuk plastic.
Tot dusver geen last mee gehad, maar als je het inderdaad geregeld wil gaan gebruiken lijkt me dit zeer goed advies!
Heel mooi! Leuke gif
Maar we zijn er beiden ingetrapt. Gelukkig kost het niks, maar met alles van AliExpress koop je ook gewoon troep. Zelfs mini-schroevendraaiers voor priegelwerk zoals horloges breken doormidden terwijl je er bijna geen kracht op zet. Het kost niks denk je steeds, maar je kan het ook zo weggooien. Doordat de verzendkosten in Nederland vaak even duur zijn als het product op Ali trap ik er ook nog steeds in… gewoon troep, maar ik dwaal af.
Iets meer ontopic: leuke binnenkant van een Breitling schoongemaakt/hersteld hieronder. In het verlengde hiervan, wie maakt zijn binnenkant zelf schoon voor de foto’s?
Ik doelde meer op het uurwerk. Die uurwerkjes lijken qua lay-out eigenlijk op uurwerken die je in een horloge ook tegen komt.
Had ik niet zo begrepen, maar klopt. Veel stopwatch uurwerken lijken inderdaad qua opbouw, uiterlijk dan, van het technische heb ik niet zoveel kennis , op normale zakhorloge uurwerken.
Bij de ratrappante/schlepzeiger uurwerken hebben ze dan een module aan de wijzerplaat kant dacht ik.
Duurdere uitvoeringen (zien er aan de buitenkant voor de leek vaak hetzelfde uit) hebben een echt chrono uurwerk met columnwheel etc. Ook daar zijn weer gradaties in, Ik heb ooit begrepen van @kaleiwan, die hier veel meer van weet, dat bij er Minerva ook “goedkopere” columnwheel uurwerken, aangekocht van andere fabrikanten, in een Minerva stopwatch werden gedaan.
Zie bv ook het voorbeeld in mijn post ergens hierboven dat er een Excelsior Park uurwerk in een Minerva stopwatch zit. Is te herkennen aan het Taylor patent, met ook dus Minerva op de wijzerplaat.
Bij Lemania lijken het overigens wel echt eigen opbouw stopwatch uurwerken te zijn, ik heb er een paar foto’s van:
Bulova 17TR met een mooie uurwerk van Minerva cal. 17-22
Meest complexe chronograaf in mijn collectie ( naast Minervas ) is deze Mawi Valjoux 5 en 9-KVR Split Second.
Groeten Iwan
Gaaf ding