Onderhandelen bij de AD

Zoals ik ook in mijn voorsteltopic aangaf, wil ik een Cartier Santos 100 gaan kopen. Nu zie ik op internet dat de prijzen nogal uiteenlopen… Op de ene site/winkel staan ze vanaf EUR 2.800,- (nieuw) tot de catalogusprijs van EUR 3.890,-

Nu zal het wel zo zijn, dat als ik bij Schaap Citroen of Cartier binnen wandel, ze beginnen met de catalogusprijs. Is het normaal dat er bij aanschaf van een horloge onderhandeld wordt over de prijs met de AD? En hoe gaat zo’n gesprek in z’n werk, hoe begin je erover?

bvd :slight_smile:

Gewoon binnenlopen, zeggen welke je wilt hebben, dat hij op internet 2800 kost, zeggen dat je best iets meer wilt betalen in een winkel (dat snappen zij ook, anders stond je daar niet) en vervolgens vragen wat er bij hun mogelijk is.
Noemen ze het bedrag wat je wilt betalen is het klaar. Toch?
Jur

als de catalogus prijs 3890 is krijg je hem echt niet mee voor 2800 euro. Ik zou zeggen koop hem dan lekke rop internet voor die 2800 euro. En nee het is niet normaal dat er bij de aanschaf van een horloge wordt onderhandeld over de aanschaf prijs. Maar als je wat langer zit en oprecht het horloge wil kopen bij hun zal er vast iets van de prijs afgaan. Het is maar net met welke intentie je een horloge aan wil schaffen. Daat zal de dealer ook merken.

op 3890 euro zit een winst marge van ongeveer 1800 euro schat ik, hij gaat je dus echt niet 1000 euro korting geven. Nu kun je het nniet eens zijn met het feit dat hij 1800 euro verdient op een horloge, maar de AD moet de collectie aanschaffen met risico dat hij het niet kwijt kan, heeft een pand, personeel enz enz.

Ik werk zelf bij een AD, maar koop mijn horloges vaak elders omdat ik hogere kortingen krijg, en dat is op internet. Je moet niet dezelfde prijzen verwachten van beide. Ik zeg volle prijs bij de AD en goedkoop op internet En dan gewoon kiezen wat voor jou de prettigste manier van kopen is.

Waar staan de A en D voor?

Authorized Dealer

(tu)

Misschien wel leuk om bij de FAQ’s een afkortingenlijst te gaan maken.
Zo ben ik maanden bezig geweest met CONUS en BCE
CONUS was Continental Shipping US en BCE was gewoon een Breitling Chronomat Evolution…
Een LMA zou wel handig zijn.
Jur

Ik vind het normaal om meer te betalen bij een AD voor de extra service die ze leveren of zouden moeten leveren , en daar zit soms het probleem .
Als ge een bepaald model wilt hebben van een merk, waar hun etalage vol van staat , maar dat ze niet in stock hebben , dan zeggen ze wel eens dat ze het kunnen bestellen , maar dat ik dan ook verplicht ben om het te nemen .
Er is dus geen mogelijkheid om het eerst te bekijken.
Waar is dan het verschil met het internet ?

Mijn beste,

Mijn ervaring met het vragen en krijgen van korting is dat ‘deze’ niet altijd synchroon lopen met elkaar.
Ik heb het hier dan met name over nieuwe horloges in de prijsklasse tot circa € 1750,-.
De hogere prijsklasse is mij veelal niet gepermitteerd, dus hier heb ik weinig of geen relevante ervaring mee.

Het is soms een spel waarbij de verkoper altijd zal blijven denken “ik had misschien nog wel meer kunnen vragen” en de koper altijd het gevoel zal blijven hebben dat hij of zij ‘misschien nog wel minder had kunnen geven’.

Doch is mijn ervaring dat je bij het vragen om korting wel met een leuk verhaal moet komen. Er moet zowaar een wederzijdse band van ‘respect’ ontstaan, de verkoper moet je het horloge als het ware gunnen.
Beide partijen moeten er plezier aan beleven. Dat is voor belang bij de aankoop van een nieuw horloge, maar zeker ook voor de service na aankoop. En dat bereik je niet altijd door als koper het onderste uit de kan te willen hebben.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Onderhandelen over korting is een spel.:slight_smile:
De ene keer zal het beter lukken als de andere keer.
Mijn laatste spelletje heeft geresulteerd in een hele mooie Planet Ocean voor een leuke prijs.
Buiten dat de behaalde korting erg goed was blijft er ook een mooi verhaal bij de aanschaf van het horloge.

Aad A Schreef:

Onderhandelen over korting is een spel.:slight_smile:
De ene keer zal het beter lukken als de andere
keer.
Mijn laatste spelletje heeft geresulteerd in een
hele mooie Planet Ocean voor een leuke prijs.
Buiten dat de behaalde korting erg goed was blijft
er ook een mooi verhaal bij de aanschaf van het
horloge.

Mijn beste,

Inderdaad.
Zo heb ik bij de meeste aankopen van mijn horloges een plezante herinnering.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Voor ons hondje raadde de kennel, waar we hem vandaan hadden, aan om bij de DA een bepaald soort antivlooienmiddel te halen. Wij dus naar de drogist, nou die hadden het natuurlijk niet:D! Maar de DierenArts wel…wisten wij veel…maar nu wel:):slight_smile:

Ik onderhandel altijd over de prijs in het hogere segment.

Als een verkoper totaal star is, dan ben ik weg.
Als het verschil tussen I-net en de winkel echt te groot is: idem.

Ik zeg ook altijd simpelweg wat mijn situatie is:

  • op i-net staat deze voor zoveel, bij een winkel mag het zeker iets meer zijn, maar binnen grenzen. Wat kunt u voor mij doen?

Dan komen ze vanzelf. Ik blijf daarbij wel altijd beleefd en wijs er rustig op, dat het verschil bijv. te groot is voor me.

-Erik- Schreef:

Als ge een bepaald model wilt hebben van een merk,
waar hun etalage vol van staat , maar dat ze niet
in stock hebben , dan zeggen ze wel eens dat ze
het kunnen bestellen , maar dat ik dan ook
verplicht ben om het te nemen .
Er is dus geen mogelijkheid om het eerst te
bekijken.

Dan moet je naar een andere juwelier gaan.
Er zijn maar een paar leveranciers die niet op zicht leveren.

Master-Fan heeft misschien geen belang bij goede “onderhandel-tips” gezien zijn dagelijks werk :wink: ?

Dimer, onthou een ding: “paying list is for suckers” zoals de Amerikanen zeggen.
In mijn ervaring is meestal te praten over de prijs. Gewoon de stoute schoenen aantrekken.

Groet
Mark

Ik ben op dit moment zelf verkoper van audio apparatuur en hoe duurder een product hoe meer je met de prijs kan doen.

Zeg gewoon dat je het horloge een prachtig exemplaar vindt maar dat je weet dat je het elders gewoonweg goedkoper kan krijgen, dat is zo’n beetje de manier om het te doen :wink: probeer alleen niet teveel te pushen op korting, dat kan namelijk irritant worden voor de verkoper.

bedankt voor alle reacties!

Hier kan ik zeker wat mee. Ik ben tenslotte niets voor niets een Nederlander :wink: (naja, bijna helemaal dan :P)

Mijn ervaringen zijn dat bij aankopen boven de 2K er altijd wel wat aan de prijs te doen is. Heb dit 2 keer zelf ervaren.

Wel was ik benieuwd hoe het zit met ‘overjarige’ handel. Er staat namelijk bij een juwelier een Omega welke ik vorig jaar had wezen passen, toen heb ik niet over een korting gesproken omdat de verkoper het aankondigde als ‘hij kost SLECHTS …’

Maar nu na een jaar ligt het horloge er nog, en volgens mij ligt hij er al wel langer dan een jaar, aangezien deze niet snel verkopen (is mijn idee). Ook is er inmiddels een nieuwe versie van dit horloge op de markt dus vandaar de eerdere term overjarig.

Mijn vraag is nu; wat zou ik hier voor korting kunnen krijgen? Is er een kans dat de juwelier snel tevreden is, als hij dat horloge maar kan verkopen om het nieuwe model aan te schaffen, of maakt het niet uit hoe oud hij is en moet ik wachten op ee Sale of iets van dien aard.
Horloge kost trouwens 1.650 terwijl ze 2ehands voor nog geen 1.000 van de hand gaan.

voor een overjarig model zal hij zo wie zo met de prijs moeten zakken.
Ergens tussen die twee in. Als ik een verkoper was zou ik ook weten wat ze 2e hands/op internet doen. Succes met onderhandelen.

groet,
Arno.

Hangt natuurlijk altijd van de inkoop prijs af, van het horloge. Als die een beetje gunstig is dan kan er vaak wel aardig wat van af. Als iets er al langer dan 6 maanden ligt dan ligt het er eigenlijk al te lang.