Onderhoud aan horloges nu een profit centre

Aardig artikel van Cousins UK over de toenemende kosten van onderhoud.

https://www.watchpro.com/watch-talk-pulling-parts-accounts-could-backfire-for-swiss-watch-industry/

Herkenbaar?

1 like

Het gaat hem er om dat de Swatch group en ook andere merken geen onderdelen meer willen leveren aan de groothandel zodat die ze kunnen verkopen aan de onafhankelijke horlogemaker.

Dus binnen enkele jaren bestaan er geen onafhankelijke horlogemakers meer en kan een service center vragen wat ze willen aan de klant, want er is geen alternatief meer.

Benieuwd of het CousinsUK gaat lukken daar verandering in te brengen.

1 like

Ik ook, anders moeten de onderdelen jn China gekocht gaan worden vua AliExpress :wink: De meeste merken laten in China een hoop produceren lees ik her en der…

1 like

Ik denk dat het voor huis tuin en keuken-calibers zoals de ETA 2824 niet zo’n vaart zal lopen. Daar zijn ook legale andere leveranciers van. Anders wordt het met de nieuwe ETA calibers met bijv. silicon hair spring, etc. daar zal ETA wel een monopolie op willen houden. Op de lange duur is dat slecht voor de industrie.

Helaas, ook ETA onderdelen worden niet meer geleverd aan de groothandel en laat dat nu net het probleem zijn voor Cousins, hun stock raakt stilaan op.

Geldt dit ook voor selita? Als ik me niet vergis kan er veel uitgewisseld worden.

Lijkt me iets voor de Europese Commissie. Die maakt meestal korte metten met dergelijk kartelgedrag. Kunnen Microsoft en Google over meepraten…

3 likes

Tot nu toe heeft de EU er zich niet mee bemoeid.

Sellita onderdelen zijn niet 100% compatible met ETA onderdelen voor vergelijkbare uurwerken.

Maar op AliExpress bijvoorbeeld koop je een complete 2824-2 balans met koof voor minder dan €10. Eerlijk gezegd heb ik geen verschil gezien/ervaren met de oorspronkelijke ETA balans.

Misschien schiet ETA/Swatch groep zich op de lange termijn in de voet.

Je bent me voor maar ik denk dat als de sjinezen bloed ruiken dit gat gewoon opvullen.
En als de kwaliteit goed is mogen ze het in mijn eta schroeven als dat nodig is.

1 like

Swatch is toch Zwitsers?

1 like

Je zegt het, kwaliteit… En vaak weet je niet wat je gaat binnen krijgen als je iets besteld.

Ondertussen weet ik dat je Swiss ETA hebt, een Zwitsers alternatief Sellita, een Chinese kloon Seagull en een namaak van een Chinese kloon in China gemaakt waar volgens mij onderdelen op staan die zelfs niets doen dan enkel op het origineel lijken. :wink: En schroeven van gerecycleerde colablikjes. :zipper_mouth_face:

Ik heb ze al allemaal in mijn handen gehad om eens te bestuderen en er zit toch wel wat verschil tussen Chinees en Chinees. :wink:

1 like

Precies.

Zeker is Swatch Zwitsers. Maar hun handel met jou of mij met betrekking tot service of onderdelen vindt gewoon plaats in de EU. En dus moeten ze zich aan de EU regels houden.

Net als de Amerikaanse bedrijven Google, Microsoft en Facebook zich gewoon aan Europese regels moeten houden voorzover het gaat over hun interacties met Europese klanten. Voor jouw Facebook- of Googleaccount gelden dus gewoon Europese privacyregels, en gelukkig maar!

2 likes

Dat is zeker zo.

Echter Cousins UK als (EU) supplier voert een rechtzaak tegen de Swatchgroep in Zwitserland onder Zwitsers recht.

Ok, dat wist ik niet. Toch wel benieuwd wat daarachter de overweging is. Misschien zo simpel als dat ze zijn overeengekomen dat op hun overeenkomst Zwitsers recht van toepassing is?
Dat is uiteraard een zakelijk geschil, is in die zin anders dan voor jou of mij als consument. Al vermoed ik dat de Zwitserse antitrustwetgeving in dezen niet heel veel anders zal zijn dan dat van de EU, gezien de EEA.

1 like

Er zijn over de afgelopen jaren al meerdere rechtzaken geweest, als ik me goed herinner was het resultaat daarvan dat uiteindelijk de Zwitserse rechter uitspraak dient te doen. Dat proces loopt nu.

Vraag me alleen af of er sprake is van een antitrustzaak; immers er rusten geen patenten meer op de basis ETA uurwerken. Iedereen mag deze uurwerken onder eigen naam produceren en onderdelen leveren aan derden.

Maar ik ben geen jurist :wink:

2 likes

Ah, dank voor de info wbt rechtszaken!

Maar dan is het dus afwachten op partijen die er brood in zien om ETA compatible onderdelen te gaan fabriceren. Ergo: China…

1 like

Ja, inderdaad. Eigenlijk gebeurt dat nu al. Wat China nodig heeft is kwaliteitscontrole & bewaking, soort van “Chinese made” :wink:
Nog niet zo heel lang geleden stond “Made in Japan” synoniem voor goed koop gepruts :grinning:

2 likes

Wat ik in deze zeer zorgelijke zaak zo raar vind is dat de branche organisaties van kleine uurwerk reparateurs niet naar de europese commissie / europese rechter stappen. Ze laten zich naar de slachter afvoeren door de zwitserse conglomeraten. Als deel van de EEG moeten ook zwitserse bedrijven, als ze in de EU willen handelen zich aan het europese recht voegen. Als de auto bedrijven verplicht zijn onderdelen te leveren onder normale tarieven waarom zouden de horloge merken vrij spel krijgen?

Ik heb inmiddels al 2x nee gekregen voor lokaal onderhoud op swatch merk horloges…ze krijgen geen onderdelen meer onder normale termen…alleen als ze per merk machine/:wrench: x-y-z en peperdure cursussen volgen krijgen ze nog onderdelen voor ongunstige tarieven. Geen moderne swatch horloges voor mij meer…

2 likes