Onderhoud Breitling Chronomat

Hallo horlogeliefhebbers,

ik heb een vraag. Mijn Breitling Chronomat (ongeveer 5jaar oud, automaat) is aan een onderhoudsbeurt toe. De datum versprong altijd rond 12uur, nu zo rond 4uur snachts. Nou heb ik hem weggebracht naar Paul v. Zeeland te Velp en gevraagd naar een prijsopgave. Ik kreeg te horen, dat het horloge aan een grote onderhoudsbeurt toe is en dat het zo’n 400euro gaat kosten, het probleem van het overspringen van de datum rond 4uur snachts is het gevolg van de slijtage aan de onderdelen zeiden ze. Het is zo duur omdat het horloge een combinatie is van een automaat en mechanisch werd mij verteld. Ik schrok eerlijk gezegd wel van het bedrag, zeker omdat mijn broer zn breitling (mechanisch) laatst heeft weggebracht voor een onderhoudsbeurt en hij moest 50euro betalen. Mijn vraag is, is dit bedrag normaal en klopt het dat er onderdelen al vervangen moeten worden na 5jaar? Ik heb het horloge eigenlijk niet eens zo intensief gedragen.

Alvast bedankt,

Groeten George

prijs van 400 euro is normaal.
die prijs van 50 euro is abnormaal kan je geen servicebeurt voor geven.

nou neem van mij aan dat ,het een goede prijs voor wat ermee aan de hand is onderhoudsbeurt +onderdelen dan is dit echt een goede prijs veel succes gr haNS

Beste ChronoGeorge,

Uit je verhaal maak ik op, dat het een redelijke prijs is, voor wat er moet gebeuren met je klok. Voor 50 euro, is het absoluut niet mogelijk een full-servive beurt uit te voeren.
N.B. bij Paul v. Zeeland, ben je waarschijnlijk per definitie al goedkoper uit, dan bij een willekeurige andere AD.
En vergeet niet: Na de beurt, kan je klok er weer voor jaren tegenaan!

Succes ermee,

MP

Ennuh…combinatie van mechanisch en automatisch?..

de chronomat is voorzien van een standaar eta uurwerk. Waarschijnlijk heeft jou type een eta valjoux 7750. Dat uurwerk zou niet per definitie versleten moeten zijn na 5 jaar…Maar het kan natuurlijk. Elke gecertificeerde horloge maker zou hem moeten kunnen repareren en aan onderdelen moeten kunnen komen. ( ga niet naar een breitling dealer want dan betaal je je suf, die zijn nl, verplicht hem naar de importeur koster te sturen. ).
een beetje beurt voor een chronograaf zit tussen de 100 en 200 euro ( afhankelijk van wat er moet gebeuren, schoonmaken red je voor die prijs wel ). 50 euro kan voor een eenvoudige automaat wel de prijs zijn voor alleen schoonmaak.

1 like

Master-Fan Schreef:

de chronomat is voorzien van een standaar eta
uurwerk. Waarschijnlijk heeft jou type een eta
valjoux 7750. Dat uurwerk zou niet per definitie
versleten moeten zijn na 5 jaar…Maar het kan
natuurlijk. Elke gecertificeerde horloge maker zou
hem moeten kunnen repareren en aan onderdelen
moeten kunnen komen. ( ga niet naar een breitling
dealer want dan betaal je je suf, die zijn nl,
verplicht hem naar de importeur koster te sturen.
).
een beetje beurt voor een chronograaf zit tussen
de 100 en 200 euro ( afhankelijk van wat er moet
gebeuren, schoonmaken red je voor die prijs wel ).
50 euro kan voor een eenvoudige automaat wel de
prijs zijn voor alleen schoonmaak.

Is naar mijn idee een wel erg lage indicatie. Beetje service, (schoonmaken, uit elkaar, in elkaar, polijsten, mogelijk versleten onderdelen vervangen etc.) zit al gauw hoger.

MP

mp Schreef:

Master-Fan Schreef:


de chronomat is voorzien van een standaar eta
uurwerk. Waarschijnlijk heeft jou type een eta
valjoux 7750. Dat uurwerk zou niet per
definitie
versleten moeten zijn na 5 jaar…Maar het kan
natuurlijk. Elke gecertificeerde horloge maker
zou
hem moeten kunnen repareren en aan onderdelen
moeten kunnen komen. ( ga niet naar een
breitling
dealer want dan betaal je je suf, die zijn nl,
verplicht hem naar de importeur koster te
sturen.
).
een beetje beurt voor een chronograaf zit
tussen
de 100 en 200 euro ( afhankelijk van wat er
moet
gebeuren, schoonmaken red je voor die prijs wel
).
50 euro kan voor een eenvoudige automaat wel de
prijs zijn voor alleen schoonmaak.

Is naar mijn idee een wel erg lage indicatie.
Beetje service, (schoonmaken, uit elkaar, in
elkaar, polijsten, mogelijk versleten onderdelen
vervangen etc.) zit al gauw hoger.

MP

mwah na een behoorlijke tijd bij een juwelier gewerkt te hebben, kan ik een redelijke schatting maken.

Geef mij dan gauw het adres van die juwelier… :smiley:

400 Euro klinkt reëel. Die 50 Euro is in ieder geval niet door een Breitling service center gedaan. Zelfs een goedkope horlogemaker vraagt meer dan 50 Euro.

Hallo George.
Ik ben zelf een hartstochtelijk Breitling fan, maaar ik vind dat een horloge van die leeftijd van zo een degelijk merk meer moet kunnen verdragen, dan dat er nu al mankementen zijn.
Er zijn horloges van mindere kwaliteit die meer als 20 jaar lopen zonder enige slijtage of iets dergelijks.
Breitling importeur Koster stuurt ze ook naar www.qws.nl voor onderhoudsbeurten.
Op hun site zie je de prijslijst, dezelfde als bij Koster & en ZN

Hallo allemaal,

ten eerste iedereen bedankt voor de snelle reacties!

Ik ben eigenlijk wel blij te horen dat het toch wel een eerlijke prijs is voor een onderhoudsbeurt, de persoon die mij belde zei ook dat o.a. de rotor dan wordt vervangen. Maar mensen, zoals jackwillen al zegt, dit mag toch eigenlijk niet? Voor het klokje heb ik toch zo’n 3000 keiharde euro’s betaald, en dan moet ik elke 6jaar 400euro voor onderhoud betalen… slijtvaste onderdelen met als gevolg weinig onderhoud is toch een van de redenen dat je voor een duur en goed horloge gaat? En inderdaad MP, het was een combinatie van automatisch, mechanisch en zelfs nog iets (dat vertelde hij, ik heb er zelf niet zoveel verstand van).

Als ik het laat doen, wil ik het denk ik toch wel bij een Breitling dealer laten doen, de stempels in het onderhoudsboekje vind ik wel belangrijk.

Die 50euro voor een onderhoudsbeurtje voor de breitling van mn broer was dus ook bij Paul v. Zeeland (Breitling dealer), maar ik denk inderdaad dat het zich heeft beperkt tot schoonmaken, polijsten, batterij vervangen en een pakking vernieuwen.

Maarja, ik zal er nog even over denken… 400euro is natuurlijk niet niks.

Iedereen bedankt!

Groeten George

Edit: perongeluk mijn bericht niet onderaan de reacties gezet.

Master-Fan Schreef:

mp Schreef:


Master-Fan Schreef:



de chronomat is voorzien van een standaar eta
uurwerk. Waarschijnlijk heeft jou type een
eta

valjoux 7750. Dat uurwerk zou niet per
definitie
versleten moeten zijn na 5 jaar…Maar het
kan

natuurlijk. Elke gecertificeerde horloge
maker
zou

hem moeten kunnen repareren en aan onderdelen
moeten kunnen komen. ( ga niet naar een
breitling
dealer want dan betaal je je suf, die zijn
nl,

verplicht hem naar de importeur koster te
sturen.
).
een beetje beurt voor een chronograaf zit
tussen
de 100 en 200 euro ( afhankelijk van wat er
moet
gebeuren, schoonmaken red je voor die prijs
wel
).

50 euro kan voor een eenvoudige automaat wel
de

prijs zijn voor alleen schoonmaak.

Is naar mijn idee een wel erg lage indicatie.
Beetje service, (schoonmaken, uit elkaar, in
elkaar, polijsten, mogelijk versleten
onderdelen
vervangen etc.) zit al gauw hoger.

MP

mwah na een behoorlijke tijd bij een juwelier
gewerkt te hebben, kan ik een redelijke schatting
maken.

Mwah, als je dan een ervaringsdeskundige bent dan zou je het een beetje moeten nuanceren.
Daarbij vind ik jouw advies niet naar een Breitlingdealer toe te gaan wat vreemd, zeker als je “een behoorlijke tijd bij een juwelier hebt gewerkt”.
Vraag me af bij welke juwelier je gewerkt hebt.

Komt nog bij dat een merk als Breitling geen onderdelen uitlevert aan horlogemakers, gecertificeert of niet.
Sommie dealers mogen servicebeurten doen maar dan heeft de betreffende horlogemaker (geen thuiswerker) wel een opleiding genoten bij het betreffende merk.

Een servicebeurt na 5 jaar is acceptabel voor een horloge dat normaal gesproken
5 jaar lang, 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per etmaal heeft gelopen.

George, wat bedoel je precies met de combinatie automatisch/mechanisch? Elke automaat is namelijk mechanisch. :slight_smile:

Rogier, ik bedoelde eigenlijk met mechanisch een horloge met batterij. Of noemt men dit dan niet mechanisch?

Sorry, ik heb er niet veel verstand van.

George,

Er zijn meerdere soorten uurwerken. De meest voorkomende zijn quartz, die op een batterij werken. Hierin zit een kristallatje die door middel van stroom een x aantal trillingen per seconde maakt, die het uurwerk met chips aanstuurt. Deze zijn relatief goedkoper om te maken, maar ze zijn uitermate nauwkeurig.

In mechanische uurwerken heb je de handopwinders, die je regelmatig moet opwinden. Automaten zijn kinetisch. De rotor wind door middel van een mechanisme de veerton op, wat zorgt voor energie naar het ‘hart’ van het uurwerk.
Er zijn ook kinetische quartzhorloges. De rotor wind dan door een mechanisme een generatortje op, die voor stroom zorgt. Seiko maakt dit soort klokken voornamelijk.

Dan heb je ook nog radiogestuurde uurwerken, uurwerken die op hun energie uit de zon halen en er zijn zelfs uurwerken die hun energie uit lichaamswarmte halen.

Er zullen er denk ik vast nog wel meer zijn.

Maar succes met die Breitling!

Rogier,

dat is nog eens een duidelijke uitleg, bedankt hiervoor!

Groeten George

Dat zou dus betekenen, dat de Breitling in kwestie, in feite een quartz uurwerk heeft, met mechanische opwinding. Zoals Seiko dat doet met hun “Kinetic” modellen. Ik dacht dat de chronomats volledig mechanisch waren. Dus met een veerton.

MP

Welke juwelier is dat dan?
€ 50,-- voor een onderhoudsbeurt van een chrono automaat is onmogelijk.

Met een 7750 ben je voor een full service incl. het afregelen al snel 4 uur bezig.
Vervang hierbij ook nog de veerton a € 17,70 ex. en het omkeerrad a € 7,50 ex.

Dit is dus alleen voor het uurwerk,dan komt het schoonmaken / polijsten
van kast en band en het vervangen van tube en kroon er nog bij.

Dus hou op met die flauwekul wat die onderhoudsbeurt betreft van € 50,–

Voor zover ik weet zijn er in de Breitling CHRONOMAT-reeks slechts twee quartz modellen, beiden uit het jaar 1975:

  • model ref. 9108, datum op 3, water-resistant tot 5ATM, grote kast

  • model ref. 9808, datum op 3, non-water proof, kleine kast

Het zijn beiden “gewone” horloge, dus géén chronograaf-functie.

Als het bedoelde horloge slechts 5 jaar oud is, dan is het:

a) Ofwel geen Chronomat (Vhrono Avenger M1 zou kunnen…)

b) Ofwel een nepperd, of als je het een beetje sjieker wil een “replica” :wink:

@ ChronoGeorge: post eens een foto, of geef een ref nr, dan zijn we er snel uit. :wink:

Marc-B1 Schreef:

Voor zover ik weet zijn er in de Breitling
CHRONOMAT-reeks slechts twee quartz modellen,
beiden uit het jaar 1975:

  • model ref. 9108, datum op 3, water-resistant tot
    5ATM, grote kast

  • model ref. 9808, datum op 3, non-water proof,
    kleine kast

Het zijn beiden “gewone” horloge, dus géén
chronograaf-functie.

Als het bedoelde horloge slechts 5 jaar oud is,
dan is het:

a) Ofwel geen Chronomat (Vhrono Avenger M1 zou
kunnen…)

b) Ofwel een nepperd, of als je het een beetje
sjieker wil een “replica” :wink:

@ ChronoGeorge: post eens een foto, of geef een
ref nr, dan zijn we er snel uit. :wink:

Inderdaad graag een foto en ref.nr. Heb zelf ook een tijdje getwijfeld, om een chronomat over te nemen. Die was 7 jaar oud en dus absoluut geen “quartz”. Ben wel benieuwd naar het betreffende model hier…