Onderhoud Breitling

Onlangs hoorde ik dat Breitling servicecentra alle achterdeuren heeft gesloten per 1 april j.l. zodat er geen onderdelen m.n. de afdichtingen niet meer bij de niet geautoriseerde Breitling (en die geautoriseerde zijn er blijkbaar niet)kunnen komen en dus alle onderhoud- en reparatieopdrachten via de officiele AD van Breitling moeten worden aangeleverd.
Mijn vraag aan jullie is klopt dit verhaal……en/of zijn er bij jullie horlogemakers bekend die dat onderhoud nog kunnen uitvoeren en de mogelijkheid hebben om de duikhorloges van Breitling, conform specificaties waterdicht te maken?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Mooie en niet al te warme dag toegewenst.
Hans

1 like

Voor inhouse uurwerken (de B01 enzo) klopt dat aardig. De andere uurwerken kan Breitling dat doen maar dan kunnen de onderdelen nogsteeds verkregen worden gezien de meeste niet onder de Breitling licensie vallen.

Pas nog een Chronomat bij WRSR in Maastricht laten servicen :ok_hand:t3:

Mijn toenmalige werkplaatschef bij Breitling is een van de “accellerators” achter deze lijn geweest. Maar dit is een tendens bij alle grote merken. Ook de neiging om alle onderhoud terug in CH te willen brengen - zoals bijvoorbeeld de Richemont-groep de hele service-afdeling in Amsterdam opgedoekt heeft. En AP, die liefst alleen nog maar via boutiques wil verkopen (er zijn er nog veel meer hoor). Hoorde dat van AP van de CEO himself, op de SIHH 2018.

2 likes

Hopelijk kan Right to Repair er alles doorheen pushen dat ze deze beslissing moeten terug draaien.

4 likes

CousinsUK strijdt al jaren een “legal war” maar staat nog steeds met lege handen. Pakweg 5 jaar terug kocht ik gewoon nog Omega-plexiglaasjes (wel voor 50 euro) aldaar. Is al helemaal afgesneden. Zijn nu 100 euro trouwens, en alleen via certified dealer/watchmaker. Weet forumlid André meer van.

3 likes

Right to repair is wel een grote partij die ook op politiek vlak tractie heeft weten te krijgen. :+1:

Het is begrijpelijk van merken dat ze dit doen omdat ze op die manier zelf meer geld binnen harken. Maar het is een ongezonde monopolie positie.

3 likes

Maar als je alle onderdelen op de ‘vrije markt’ zou kunnen kopen dan kan je dus op die manier hele Breitlings gaan produceren

Ik vind het wel een sympathiek idee

Gebeurt dat momenteel?

Het gaat voornamelijk om uurwerk onderdelen.

Hoe kun je dit nu een sympathiek idee vinden.

2 likes

Momenteel gebeurt dat niet nee want Breitling levert geen onderdelen uit maar als ze dat móeten gaan doen in de toekomst, worden er dan weer bepaalde onderdelen uitgesloten? (zoals bijv. de kast ofzo)

Het lijkt me heel moeilijk om dan het merk Breitling dan te kunnen blijven beschermen… of welk merk dan ook

Dat doen ze momenteel wel.

Heb je enig idee wat die onderdelen kosten? :slightly_smiling_face:

Gaat om waterdicht maken, dus het binnenwerk speelt dan geen rol.

Langs de ene kant kan je het ook wel begrijpen hè dat de merken dit meer en meer toepassen.

Zo zijn ze zeker van de kwaliteit van het werk.

Hoe?

  • Servicecenter werkt met de verplichte en correcte tools voor de job = geen beschadigingen. (Kast en bezels tools bv)

  • Volgen de gepaste training voor het desbetreffende binnenwerk.

  • Alle voorgeschreven onderdelen worden vervangen, er wordt dus niet gespaard op onderdelen om meer winst te genereren voor de horlogemaker.

  • Zekerheid met garantie.

  • Een bepaalde kwaliteit controle van het merk op het servicepunt.

Dus voor de consument die het goed wil positief, voor de consument die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten niet echt.

Dit is mijn bescheiden mening, u hoeft het niet met me eens te zijn. :sunglasses:

Heb het bij Breitling geprobeerd om servicecenter te worden… nope! Is het antwoord.

6 likes

Herinneren we nog de kras op de Tudor van RLC?

Vervangen onderdelen kosten geld boven op het basis tarief bij de meeste horlogemakers. Dus daar wordt geen geld mee bespaard.

Je krijgt bij een onafhankelijke horlogemaker geen garantie van het merk dus wat maakt dat uit?

Daarmee ga je er vanuit dat de horlogemakers allen prutsers zijn. Bij een service bij het merk moeten er 2 een graantje mee pikken, het merk en de horlogemakers die er werken moeten betaald worden.

Dat zal niet goedkoop zijn op dit moment… je had het zelfs over ongezonde monopolie

Niet alle horlogemakers zijn prutsers, dat maak jij er van.

Maar niet alle horlogemakers zijn in het bezit van de juiste tools. De service centers worden verplicht deze aan te kopen! En het loont niet voor een onafhankelijk horlogemaker om deze aan te kopen. Veelal zijn die tools wel nodig om de job behoorlijk en professioneel te kunnen uitvoeren.

Zie niet in waarom de horlogemaker die bij het merk werkt betaald moet worden als een servicecenter een service doet.

En zou het niet kunnen dat een onafhankelijk horlogemaker toegeeft aan de druk van de klant als die aangeeft bv geen veertrommel te willen laten vervangen om de prijs te drukken? Als die horlogemaker nu net wat werk zou kunnen gebruiken?

Het is zelfs voor het service center zo dat als je niet de juiste training hebt gevolgd voor een bepaald binnenwerk, je niet de nodige onderdelen krijgt voor dit binnenwerk . Geeft toch weer zekerheid voor de onwetende consument.

Want geef toe, niet elke consument kent iets van horloges, en weet dus ook niet of het goed hersteld wordt bij een bepaalde horlogemaker, niet elke consument zit op een forum met toegang tot juiste info.

1 like

En de juwelier. Die vangt ongeveer de helft van het totale servicebedrag; door vriendelijk het horloge aan te nemen, te administreren en op te sturen. :no_mouth:

Je kunt het horloge ook zelf in Lijnden afgeven, op afspraak. Dan is het dus weer gebak voor de hele tent. Heb het zelf meegemaakt. De prijs blijft namelijk dezelfde.

3 likes

Die uitdrukking ken ik niet @PeterLC

Gebak voor de hele tent? :thinking:

Klopt wel, zijn meestal gewoon vaste prijzen… klaar. Voor iedereen hetzelfde.

Deze opmerking wekte bij mij de indruk dat alle onafhankelijke horlogemakers prutsers zijn.

Bij dat service center werken toch horlogemakers? Die moeten betaald worden. Maar het merk moet ook een graantje mee pikken.

Als een klant dat wil lis het toch prima? Wat is daar het probleem van?

Dat klopt niet iedere onafhankelijke horlogemaker is even goed. Maar om ze dan maar allemaal te cancelen is natuurlijk wel erg apart. Denk je niet dat leidend voor deze regelgeving gewoon het financiele plaatje voor het merk is?

De vette jaren zijn sinds het online publiceren van de advies reparatie prijzen gelukkig voor de klant en helaas voor de meeste juweliers verleden tijd. In ieder geval is de grote premie die ze zich vroeger dacht te moeten ontvangen verminderd.

Natuurlijk wil Breitling Nederland het liefst direct de klant ontvangen om de marge van de juwelier in eigen zak te steken.

De klant wordt tegenwoordig mondiger en informeert zich.

2 likes

Een service center kan ook gewoon een horlogemaker zijn zonder personeel. :sunglasses:

En personeel moet zichzelf opbrengen hè, het is niet zo dat de ene een service doet en er daar 3 horlogemakers van betaald moeten worden.

En neen, als de klant centen wil sparen door bepaalde onderdelen opnieuw te gebruiken… deze klanten heb je beter niet als horlogemaker.

Sorry dat ik niet quote, maar het lukt niet op de iPhone vandaag. :thinking:

Het merk maakt het financieel niet uit wie de onderdelen koopt, wel of de standaard gehaald wordt van het werk die bij het merk past.