U is Vlaams meende ik? Tent = bedrijf. Gebak = tja, appelflappen op zijn minst; of tompoucen, of slagroomgebak⦠ā¦in elk geval destijds, streek de importeur/servicecentrum bij elke persoonlijke aflevering inderdaad de juweliers-marge in hun zak. Daar kon best een van de administratie-dames van op pad gestuurd worden naar de plaatselijke banketbakker.
Ok, bedankt voor de verduidelijking.
Nu gaat het er vaak anders aan toe, als de juwelier een horloge binnen stuurt voor onderhoud, krijgt deze juwelier een bepaalde korting op de serviceprijs. Deze korting dient dan als vergoeding voor de genomen tijd.
Het is dus niet zo dat de juwelier gekke prijzen kan vragen want die vind je als consument terug op de website van het merk.
En dus inderdaad zelf binnen brengen zou dan beter zijn voor het servicepunt, maar voor consument maakt het niets uit.
En mag het service center het volledig betaalde bedrag houden of moeten zij ook afstaan aan het merk? Dat is namelijk wat ik bedoel.
Dan weiger je de klant. Denk je dat deze kosten wel de hoofdprijs gaan betalen bij een service center?
Denk je dat merken daar zoveel om geven? Het gaat hun vooral om nieuw verkopen lijkt me. Kijk naar het merk van uw username en zie je dat slechte kwaliteit de naam zeker niet schaadt
Een service center moet niets afstaan.
Maar als er een nieuw model van horloge op de markt komt, ben je wel verplicht om weer tools aan te schaffen mocht dit nodig zijn, en dit kan dan weer wel wat kosten.
Ja merken liggen wakker van hoe jij als service center het doet⦠voldoe je niet, dan kan je gaan, ook al heb je dik geïnvesteerd in de tools.
De X6M is er niet meer, heeft het 10 jaar heel goed gedaan, is het dan nu zo erg met de nieuwere generatie?
Zwitserland is geen EU. Die steken vrolijk de middelvinger op.
Ik heb zeer levendig voor de geest hoe Rolex London een hele fikse schade aan een Rolex vintage sub veroorzaakte, maar keihard teruggepakt werd omdat de klant - een bekende partij met een hele grote voorraad - de gesealde verpakking onder een videocamera openmaakte.
Rolex loog alles bij elkaar over hun kwaliteitsstandaard en dat hij het zelf veroorzaakt had, tot men een mailtje kreeg met de film en de laatste kans het te regelen voor het naar de rechter zou gaan. Toen konden die fuckers ineens het kosteloos als ācoulanceā regelen. Op vragen of men meer mensen zo met een kluitje in het riet had gestuurd kwam geen enkel antwoord. Veelzeggend en heel erg negatief, zeker voor zoān zogenaamd goed merk en de eigen service-afdeling.
Ik heb veelal liever een goede onafhankelijke horlogemaker dan die ellendige grote reparatiecentra (die overigens waanzinnige bedragen rekenen, ca ⬠1500 voor een DeVille Co Axial, paar k voor een Blancpain chronograaf en meer van dat fraais. Krijg je de onderdelen voor die prijs soms in massief goud? antwoord: NEE).
De levering van āexclusieveā onderdelen is momenteel het verdien model van vele grote merken naast de verkoop van nieuwe horloges.
Ook de speciale tools die ontwikkeld worden moeten soms een vermogen kosten. Heb een bitje liggen van inkoop ⬠168,- en nog maar 1x nodig gehad. Alternatief is er niet, dat is wel toegestaan maar meestal hebben ze zeer vreemde maten die nergens te vinden zijn.
Aha dan is het wel lekker verdienen als service center. Hoe zit het dan precies met service center worden? Want jij zei dat dat niet kon? Peter zei ook iets dat alles terug gaat naar Zwitserland.
Meteen een hele straat staatsloten kopen zou ik zeggen
Built in obsoleteness.
Het is smeerpijperij van de eerste orde.
Typisch Zwitserse handelspraktijken en alleen gericht op het regelen van een feitelijk monopolie.
Dan komen ze in Zwitserland handjes tekort, in Nederland zijn nog een redelijk aantal gecertificeerde horlogemakers. Het verhaaltje van opsturen naar de fabriek gebeurt maar zelden. Is meer een juwelier verkoop verhaal.
dit is wat Peter eerder in dit topic zei
En dan wacht je dus 9 mnd. tot 1 jaar op je Zwitserse horloge na een beurt. Want er zijn niet voldoende kobolden die in een Zwitserse grot met elvenstof je magische uurwerkje fixen.Oh en dan moet je niet de ervaring hebben die ik persoonlijk ooit met Omega had. 4 x hetzelfde horloge net zo kapot terugkrijgen als het weggestuurd werd.
Laatste keer heb ik gehoord hoe de dealer letterlijk stond te schreeuwen aan de telefoon dat de klant niet weer maanden kon wachten om eindelijk zijn nieuwe (!!!) horloge werkend te krijgen. Ik heb toen een nieuw uurwerk gekregen, binnen een week.
(leerzaam: als het horloge op een afregelapparaat prima op tijd loopt, dan doen de wijzers geen ene donder als er defecten zitten in de tandwielen/overbrengingen naar de wijzers)
Dank voor al jullie reacties. De achtergrond van deze topik is dat Wesselink&Vreeker een Breitling Superocean (uit 1998) niet meer wil servicen omdat ze de originele afdichtingsringen niet meer kunnen krijgen en daardoor niet meer de 1jaar garantie kunnen/willen verstrekken inzke de waterdichtheid conform de specs van Breitling.
Que? Dat zijn toch gewoon ronde o-ringetjes?
Is het een volstrekt buitenissige maat?
Of vinden ze dat ook rubbertjes origineel moeten zijn (zoiets als: āonder uw Ferrari leggen we alleen 4 Pirelli bandjes en geen Michelin, want die zijn niet origineelā)
Het zal meer om de kroon gaan schat ik. Die ākrijgenā ze niet.
Die heeft toch ook gewone o-ringen?!
Anyway, ik heb een grafhekel aan dit soort gezeik.
Streep door Breitling dus.
Dat kon al jaren, en niemand die het heeft gedaan.
De enige die ongelicentieerde Breitlings begon te maken is Breitling zefl. In die zin, Sinn heeft het IP en de machines gekocht om de enige echte Navitimer te maken, en Breitling is op eigen houtje ook weer een Sinn hommage gaan bouwen.
Het is dus helemaal geen ābescherming van het IPā, het is gewoon een goedkope push om de totale controle over de hele keten in handen te krijgen zodat horloges van een CapEx model naar een OpEx model gaan, waarbij je via onderhoud in de situatie terecht komt dat je geen eigenaar van een horloge bent, maar een abonnement hebt.
Horloge as a Service. Ik poep je niet.
Ik spuug op dat verdienmodel, ook al werk ik bij een SaaS leverancier.
Correct.
Streep door vrijwel de hele Richemont groep. Maar daar had ik toch geen horloges van.
Helaas zie je bij steeds meer fabrikanten (ook buiten de horloge industrie) dat service en onderhoud steeds moeilijker wordt. Fabrikanten willen steeds meer de regie krijgen en houden over dit soort zaken helaas.
Voor de eindgebruiker is dit natuurlijk niet fijn, en heeft hij geen keuze vrijheid meer om ergens anders heen te gaan.
Wel, bij Breitling is het zo dat hun hele netwerk met service centers verzadigd is en ze er dus geen meer bij nemen. ( Vaak zie je hier in Belgiƫ dat de Breitling dealer ook de herstelling doet)
Zo hebben ze mij verteld toen ik me kandidaat stelde.
Fabrikanten hebben graag service centers, want zij hebben het liefste horlogemakers vrij voor de productie, brengt meer op.
Andere fabrikanten stellen dan weer Max 5 service centers per land te willen, staat ook zo in het contract, dan ben je zeker als service center dat je regelmatig wat werk hebt en dus niet zomaar 1000enden CHF hebt uitgegeven aan specific tools die stof liggen te vergaren.
Dus elk merk heeft zijn wensen en sommigen , tja daar lukt het gewoon niet.
Maar elke horlogemaker heeft de kans om bij bepaalde merken eens te gaan horen, is er nog een plekje vrij in het land voor een service center, dan komen ze een audit doen van het merk, je krijgt een lijst met tools die je nog moet aankopen en eventueel opleidingen en testen en je bent vertrokken.
En daar haken velen af⦠die investeringen doen, want je bent zo soms 10.000 euro armer.
En dan gaat de betreffende horlogemaker klagen⦠maar uiteindelijk heeft hij wel de kans gehad. Spreek echt uit ervaring, ken horlogemakers die afhaken omdat ze extra dingen moesten aankopen, waar zij vonden dat ze het zonder ook konden doen.
En dan vind ik de speciale gereedschappen niet altijd een luxe, maar gewoon handig om mooi en goed werk te leveren.