Ik zie dat we een filosofisch meningsverschil hebben.
Jij zegt dat de uitvinder ten allen tijde “het origineel” kan maken (in zoverre Breitling nog “de uitvinder” is, want in 1952 was het een ander bedrijf), ik zeg dat de licentiehouder “het origneel” kan maken.
Even voor de goede orde ; Hoe zijn de rechten op ‘horloges’ eigenlijk geregeld?
Te denken valt aan: Octrooien, modelrecht, merkenrecht, … Wat nog meer
De eerste twee hebben een beperkte houdbaarheid van respectievelijk 20 en 25 jaar. Na deze periode vervalt de bescherming en mag iedereen dit gebruiken/maken.
De derde zal waarschijnlijk langer te verlengen zijn.
Maar de Navitimer is toch al een véél ouder model?
Volgens mij mag iedereen dit in elk detail (na)maken net zoals dat bijvoorbeeld bij generieke medicijnen gebeurt.
Dit geldt voor het hele horloge en ook voor alle individuele onderdelen
Je mag er alleen geen ‘Breitling’ op zetten zolang ze blijven betalen om dat merk te behouden
Ik denk dat Sinn de IP in de jaren 80 kocht of zo.
Uiteraard heb je gelijk, iedereen mag het in naam der wet namaken. Net zoals Mickey Mouse ook deel is geworden van het pubieke domein, ondanks hevig verzet van Disney. En dat is maar goed ook, want eeuwigdurende octrooien, patenten en handelsmerken zouden een slecht idee zijn.
Ik weet dat enkele Van den Bergh nazaten een ontzettende shitload aan Unilever aandelen hebben. Fully loaded. Ik ben op een huwelijk van een ervan geweest. Denk aan trouwauto een originele Blower Bentley, overal champagne, hapjes, vele gangen eten etc.
Huwelijksreis naar het eigen kasteeltje in Schotland.
Die zijn te druk als vermogensbeheerder - van hun eigen vermogen - om nog iets zelf te gaan maken
Klopt gedeeltelijk wat Peter zegt, de Richemont ASS afdeling in Amsterdam is helemaal opgedoekt, echter de horloge reparaties gaan nu niet naar CH maar naar Milaan en Madrid waar 2 grote Richemont Service Centres zitten.
Aanvulling, Madrid doet geen klanten reparaties meer vanaf. 1-6. Dit is verhuisd naar München. Verder is naast Milaan, Londen en een Frans service centrum de plek van Richemont reparaties.
In Nederland zijn er gelukkig een aantal gecertificeerde ateliers die het ook zelf mogen en kunnen.
Vermoed dat uiteindelijk nog geen 5% van de B&M, Cartier, IWC en JLC reparaties naar CH gaan.