Heb dit onderwerp maar eerst even gegoogeld. Maar wat doen jullie zo over het algemeen met betrekking tot dit issue?
Een klok van enkele duizenden euro’s, daarvan kan ik mij het goed voorstellen dat je die laat onderhouden door een vakman. Maar hoe ga je om met een klokje van, circa, 400 euro?
Horlogemaker zal er, schat ik in, een uur of 4 tot 5 mee bezig zijn? Daaraan gekoppeld een uurtarief van 65 euro (vind ik nog zuinig) leidt tot een best stevige rekening. Is het horloge dat waard?
Ik weet niet of je dit serieus meent of als grappige opmerking, maar als je het serieus meent vind ik dit echt een über-arrogante opmerking. Dit slaat toch nergens op?
Als iemand van horloges houdt maar niet duizenden euro’s stuk kan slaan op een exemplaar, kan de juiste keuze van een bepaald merk of model van €500 prima zijn.
Er zijn genoeg goeie en mooie horloges te vinden tussen €500 en €1000.
En als het een grappig bedoelde opmerking was kun je bovenstaande negeren. Maar ik zie er natuurlijk geen gezicht bij.
Als je die horloge zelf hebt gekocht kan je dat overwegen wat je er mee gaat doen. Heb je de horloge gekregen van je ouders voor het behalen van een diploma, of een erfenis van je opa, kan je dat niet in de vuilbak kieperen, dan heeft het horloge gevoelsmatig toch wel waarde. En een beetje horlogemaker doe over een service beurt maar 3 uurtjes hoor. Hier op het forum zitten er wel die dat voor een zacht prijsje dat willen doen. Zitten er stukken in die vervangen moeten worden kan je dat in overleg met de horlogemaker bespreken
Ligt er een beetje aan of je het horloge ziet als wegwerpproduct of niet.
In het eerste geval is het dragen tot hij kapot is en dan weggooien/recyclen.
Als je hem graag wilt behouden dan zou ik hem eens een beurtje laten geven, dit kan preventief of reactief (maar dan kan de rekening wat hoger uitvallen).
Of je dit bij een prof of hobbybob wilt laten doen moet je natuurlijk zelf afwegen.
Ik ben in ieder geval blij dat ik zelf mijn onderhoud kan doen want anders was dit echt een economisch onverantwoorde hobby
Tsja. In de (chinese) fabriek en masse in elkaar zetten is anders dan hier bij een vakman die de onderdelen en werkproces niet kan automatiseren.
Reken op 150 tot 350 euro voor een beurt van een “standaard” uurwerk. Onderdelen komen daar bovenop. Chronografen zijn duurder dan reguliere automaten en handwinders.
Bij de meeste goedkopere merken lepelen ze er een nieuw uurwerk in. Zeker bij Seiko is dat voor 4rXX uurwerken erg kostenefficient en is het in de regel goedkoper.
Andere oplossing is hobbyist… maar dan neem je bepaalde risicos.
Dat is geheel aan jou. Zoals al aangegeven: emotionele waarde of niet.
Is dat niet het geval, dan zou je het horloge kunnen verkopen en de opbrengst gebruiken om een ander/nieuw exemplaar aan te schaffen.