Onderhoud horloge

3 jaar is natuurlijk onzin. Een standaard ETA of Sellita kan makkelijk tussen de 5 a 7 jaar zonder service. Een Seiko zeker minimaal 7 jaar.

Onderhoud zal het altijd waard zijn in mijn optiek. Gewoon een van de horlogemakers hier op het forum contacten als het zover is.

:smile: (<---- Dit gezicht hoorde erbij)

1 like

Als je die horloge zelf hebt gekocht kan je dat overwegen wat je er mee gaat doen. Heb je de horloge gekregen van je ouders voor het behalen van een diploma, of een erfenis van je opa, kan je dat niet in de vuilbak kieperen, dan heeft het horloge gevoelsmatig toch wel waarde. En een beetje horlogemaker doe over een service beurt maar 3 uurtjes hoor. Hier op het forum zitten er wel die dat voor een zacht prijsje dat willen doen. Zitten er stukken in die vervangen moeten worden kan je dat in overleg met de horlogemaker bespreken

1 like

Ligt er een beetje aan of je het horloge ziet als wegwerpproduct of niet.
In het eerste geval is het dragen tot hij kapot is en dan weggooien/recyclen.
Als je hem graag wilt behouden dan zou ik hem eens een beurtje laten geven, dit kan preventief of reactief (maar dan kan de rekening wat hoger uitvallen).
Of je dit bij een prof of hobbybob wilt laten doen moet je natuurlijk zelf afwegen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik zelf mijn onderhoud kan doen want anders was dit echt een economisch onverantwoorde hobby :rofl:

2 likes

Dan mag je negeren wat ik zei.
En sorry dan. :blush:

2 likes

Tsja. In de (chinese) fabriek en masse in elkaar zetten is anders dan hier bij een vakman die de onderdelen en werkproces niet kan automatiseren.

Reken op 150 tot 350 euro voor een beurt van een “standaard” uurwerk. Onderdelen komen daar bovenop. Chronografen zijn duurder dan reguliere automaten en handwinders.

Bij de meeste goedkopere merken lepelen ze er een nieuw uurwerk in. Zeker bij Seiko is dat voor 4rXX uurwerken erg kostenefficient en is het in de regel goedkoper.

Andere oplossing is hobbyist… maar dan neem je bepaalde risicos.

1 like

Dat is geheel aan jou. Zoals al aangegeven: emotionele waarde of niet.
Is dat niet het geval, dan zou je het horloge kunnen verkopen en de opbrengst gebruiken om een ander/nieuw exemplaar aan te schaffen.

Dank allen

Kan ik verder mee! Kaart met horlogemakers is top :ok_hand::saluting_face:.

Heb geen enorm kostbare horloges maar ben er gehecht aan.

Alle eer daarvoor gaat naar @Chlorophyl .
Maar ik link m vaak omdat t echt fijn werkt.

2 likes

Ik heb meerdere horloges laten herstellen omdat het unieke stukken waren. Geld is dan niet echt een issue.

Ik ging altijd naar een horlogemaker maar sinds dat een keer is tegengevallen, jarenlang geen horloge gehad. Nu zal ik mijn nieuw gekochte FC naar de juwelier waar ik hem gekocht heb brengen. De Vostok via het forum en als ik ooit een tweedehands Speedmaster kan kopen, ook via het forum. Ben dan hetzelfde kwijt als opsturen naar Omega maar gezien de verhalen en ervaringen die ik hier lees, heb ik bepaalde forumleden heel hoog zitten.

Ik zou dat echt nooit bij een forum hobbyist laten doen.

Er zijn natuurlijk gewoon professionele horlogemakers actief op hf. Die zijn ook niet goedkoop.

1 like

:point_up:

2 likes

Niet. Nog nooit weggebracht, nog nooit een servicebeurt gedaan, ook niet bij horloges van tegen de 2000.
Een ETA of één of andere Seiko/Miyato loopt toch wel lekker door, en accuratesse interesseert mij niet.

Oja, ik zwem, klus en train met elk horloge wat ik draag, en ben nooit voorzichtig.

6 likes

Bij moderne mechanische horloges in die range zou ik lekker dragen tot die sneller of langzamer begint te tikken. Maar na 2 jaar niet meer ermee in water.

Bij batterij elektrisch vooral batterijtje vervangen wanneer leeg en dan ook meteen pakkingen meepakken. Verder geen onderhoud tot kapot.

Bij vintage, eens in de 5 jaar als het gedragen wordt. Als die nooit gedragen wordt denk ik 10 jaar.

3 likes

Ik denk dat de opgegeven service interval ook bij continue dragen hoort.
Mijn horloges zitten nooit langer dan 1week om de pols en gaan dan een paar weken in ruste :man_shrugging:

3 likes

Ik zwem in de zomer soms bijna dagelijks in zee, en nooit enige problemen mee gehad.
Zijn hier zat leden die hetzelfde doen, en hetzelfde verhaal : no problemo.

Maar ieder zijn ding. Wil je geen risico nemen laat je hem servicen. Heb je er schijt aan, zoals ik, doe je het lekker niet (maar dan ook niet klagen uiteraard).

5 likes

Je kan ook alleen even waterdichtheid laten testen. Je hoeft niet meteen een full service te geven.

3 likes

Dank je voor deze link, echt handig om dat overzicht te hebben en dus ook veel dank voor het werk aan Chlorophyl!

1 like

Ja klopt, kan ook nog. Maar zelfs daar ben ik te lui slash beroerd slash te gierig voor :grin:
Voorlopig gaat het al een jaar of 20 goed. En horloges kunnen veel meer hebben dan de meerderheid hier denkt. Jij bent volgens mij ook nou niet bepaald pietje precies of zuunig met je spullen :smirk: (dacht ik toch?)

En trouwens, de meeste horloges blijven bij mij toch op zn top een jaartje of 5 (of zoiets, geen idee eigenlijk), dus voordat er echt problemen ontstaan zijn ze meestal al de deur uit. Garantie tot de voordeur.
Weten jullie het vast als je wat van mij koopt: alles om mijn pols rag ik af en krijgt geen onderhoud.

3 likes