Echter een horloge wat je weinig draagt 24/7 in een winder hangen lijkt mij niet echt een goed idee. Niet dat hij hier natuurlijk wel tegen zou moeten kunnen hoor. Maar lijkt me gewoon niet nodig en voor extra slijtage zorgen.
Ik weet niet of deze kosten gerechtvaardigd zijn. Je kan natuurlijk altijd kijken of je het ergens anders kan laten doen.
Nou dan denk ik dat je wel een punt van kan maken. Immers je hoeft niet te verwachten dat binnen zes maanden na de garantie termijn het horloge niet meer loopt zoals het zou moeten lopen.
Waar hebben we het dan over? Volgens mij heeft Seiko altijd best ruime tolleranties:
Seiko claims the accuracy of the caliber 6R35 has a rating of -15/+25 seconds per day in normal temperature conditions
Je kan anders altijd onze vriend Rob van Monsterwatches eens proberen te berichten. Zie iets op zijn site staan over vervangen van een 6R35 voor 190 euro staan. Weet niet of dit inclusief het uurwerk is.
Hangt ervan af hoeveel het horloge voor je waard is zou ik zo zeggen.
Wil je het houden of niet, als mijn presage cocktailtime van 480 euro een service nodig heeft doe ik dat.
Ik stel me wel de vraag waarom je 4 a 500 euro zou betalen om het weg te gooien.
Een antwoord van ‘mijn’ horlogemaker in Rotterdam - voor wie hem kennen, een mooi, grote bek, recht voor zijn raap exemplaar.
Die onderhoudsintervallen van 3-5 jaar zijn volgens hem grote commerciële onzin. Dat stamt nog uit de tijd van minerale smeermiddelen. Volgens hem worden uurwerken al VELE jaren voorzien van puur synthetische smeermiddelen en zijn die onderhoudsintervallen gelul uit het verleden.
Als je horloge loopt, lekker laten lopen. If it ain’t broken, don’t fix it. Op zijn Rotterdams dan he …
Hij heeft mij al enkele keren lachend de winkel uitgeschopt als ik hem vroeg even naar het horloge te kijken. ‘Dat ding loopt als een tierelier, helemaal niks aan doen’. Tja.
De rubber afdichtingen zullen het waarschijnlijk wel 7+ jaren volhouden.
Echter bij de stift/tube is dat nog maar de vraag, tenzij er een schroefkroon aanweezig is.
Maar ook een schroefkron is geen gatrantie na een aantal jaren, omdat de kroon vaak te stevig wordt aangedraaid. De pakking erachter houdt dat niet vol.
Dat van die 3-5 jaar begrijp ik wel. Maar een daily beater mag na 10 jaar best eens een service hebben.
Ik draag geen enkel horloge zo lang en iedere dag. Dus een service is bij mij niet echt aan de orde zolang deze goed loopt.
Mijn zoon heeft vorig jaar een Tudor gekocht bij S&C. Op de vraag wanneer servicen zei de verkoper dat dat niet nodig is zolang hij goed loopt. Na 8 á 10 jaar even laten controleren was het advies.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Oris of Longines wat betreft onderhoud? Na hoeveel tijd was het nodig? Wat heeft het gekost? En hoe zit het qua nauwkeurigheid op lange termijn? Blijft dit binnen de grenzen?
Een heel ander punt is nog … dat was het grote ‘geklaag’ van ‘mijn’ Rottersedamse horloge man:
steeds meer merken lijken elk onderhoud en elke reparatie naar zich toe te willen halen. Een horlogemaker krijgt geen onderdelen meer, en bijvoorbeeld ETA lijkt daar voorop te lopen. Alles moet opgestuurd worden - zo halen ze onderhoud naar de fabriek toe (en is het vak horlogemaker misschien ten dode opgeschreven?).
Dus bij erg veel merken wordt het duur, gaat het lang duren (want het moet opgestuurd worden) etc etc.
Lang doorlopen (10 jaar of meer) kan prima bij een uurwerk dat op een ETA-basis is gebouwd. Raderen in het gaand werk (origineel ETA) kosten voor de consument gemiddeld zo’n €20 per stuk. Dus als je er bij een service drie moet vervangen, valt dat financieel best mee.
Bij Rolex is dat een ander verhaal: originele raderen kosten al snel €75–€100 per stuk, nog zonder opslag. En voor een veerton is €150 geen uitzondering. Als je er te lang mee doorloopt en de tappen zijn versleten, dan moeten onderdelen vervangen worden en praat je ineens over een totaal andere post op de factuur onder “onderdelen”. Hetzelfde geldt voor Omega: iets minder kostbaar dan Rolex, maar nog steeds altijd een aanzienlijk bedrag.
Moraal: als je je horloge naar de dealer brengt, maakt de hoeveelheid slijtage vaak weinig uit. Je betaalt daar meestal een vaste (eenheids)prijs waarin alles is inbegrepen — wel een fors bedrag (bijv. een Omega 3-wijzer is onlangs verhoogd naar €800). Ga je naar een onafhankelijke horlogemaker, dan maakt het wél degelijk verschil of er weinig of veel vervangen moet worden. Daar liggen de totale kosten uiteindelijk vaak lager, maar de prijs hangt dan sterker af van wat er daadwerkelijk versleten is.
Mijn Oris Diver Sixty-Five is op dit moment binnen voor onderhoud à 350 euro. 8 jaar oud en liep nog vlekkeloos maar ik wilde eventuele problemen voor zijn.