Onderhoud horloge

Het probleem is dat je het uurwerk niet kan onderhouden zonder hem volledig te demonteren, schoon te maken, terug te monteren en olie geven.
Afstellen van timing en “bij oliën” of iets van die aard is geen onderhoud, dat is onzin.

Ik heb zat uurwerken uit elkaar gehaald die prima lopen, maar toch kurkdroog zijn, die ingedroogde olie krijg je niet weg zonder volledige demontage en gaat op den duur tot schade leiden.

Maar zoals @HorloG al zegt in 99,999% van de gevallen is het economisch onverantwoord, maar toch worden er heel veel horloges goed onderhouden.

En inderdaad een Seiko NH35 is zo te koop, de vraag is in mijn ogen alleen hoelang deze op de plank gelegen heeft… bij Seiko zelf zal dit hopelijk meevallen.

3 likes

Ik ben het met je eens. Noemen staat vrij. Maar het maakte benieuwd. In de Van Dale online staat:
“klok (de; v(m); meervoud: klokken; verkleinwoord: klokje)
1(metalen) instrument met klepel of hamer: klinken als een klok uitstekend in orde zijn; iets (niet) aan de grote klok hangen er (geen) ruchtbaarheid aan geven
2instrument om de tijd aan te geven; = uurwerk: de klok rond een etmaal; daar kun je de klok op gelijkzetten schertsend commentaar als dingen zeker en op een vast tijdstip gebeuren; met de klok mee rechtsom draaiend; tegen de klok in linksom draaiend
3Bolvormig voorwerp: duikerklok”
Wat ik interessanter vind is dat in Engelstalige naslagwerken eerder wordt gesteld dat een ‘clock’ een niet-draagbaar tijdsaanduidingsinstrument dient te zijn. Misschien zijn we de definitie dus aan het verengelsen?

1 like

Interessante en verhelderende inzichten. Je moet dus een uurwerk kopen dat niet glazig uit de ogen kijkt. En een ingedroogd uurwerk kan ook nog prima lopen. En tja, als je goed koop are uurwerkje in een horloge van 400-1000 oid flink is ingedroogd en na nog goed te lopen beschadigd is geraakt en we hechten er nog aan, dan is het onderhoudstechnicus waarschijnlijk zinvoller om een lekker vers uurwerkje er terug in te doen.

1 like

Je kan met wat zorg een lichtelijk versleten uurwerk nog wel mooi lopend krijgen hoor, vervangen is bij mij echt de allerlaatste optie.
Ik heb zat uurwerken die helemaal vastgelopen waren van de aangekoekte prut nog wel fatsoenlijk gekregen.

Ik denk ook dat het een verschil is of je als hobbyist zoals ik iets voor eigen gebruik doet of een gecertificeerde horlogemaker die aan merkstandaarden moet voldoen, garantie moet geven en er ook nog van moet leven :wink:
Die mannen/vrouwen hebben gewoon een enorm hoge standaard van werk en elk horloge moet eigenlijk als nieuw weer de deur uit, heb ik super veel respect voor, maar is niet voor alle horloges haalbaar.

4 likes

HF traditie.

1 like

Mee eens laat iedereen in zijn waarde er zijn hordes mensen die een horloge een klokje noemt

1 like

Dag iedereen.
Ik heb een Seiko SPB143J1 met een 6R35 movement erin. Ik heb hem sinds half september 2022. Ik vond de laatste tijd dat hij wat minder nauwkeurig liep. Op internet heb ik gelezen dat het relatief eenvoudig zou moeten zijn om het horloge wat fijner af te stellen tegen een kleine kost. Nu zegt de horlogehersteller dat het bijregelen van mn horloge niet werkt en dat ik daarom een groot onderhoud zou moeten laten uitvoeren. Kostprijs 345 euro. Blijkbaar zou er bij dat onderhoud gewoon een nieuw binnenwerk geplaatst worden ipv het huidige uit elkaar te halen. Dat zou efficiënter zijn en evenveel kosten. Hij merkte dat het huidig binnenwerk het moeilijk af te stellen is omdat het in de 4 verschillende posities erg afwijkt.
Ik verschiet ervan dat een horloge van nog geen 3,5 jaar oud al onderhoud nodig heeft. Ik heb hem ook amper gedragen. Hij zit wel meestal in een watchwinder (wat dan weer goed was volgens de horogehersteller). Ik had verwacht dat een onderhoud ongeveer om de 7 jaar nodig is. Daarnaast heb ik schrik dat ik binnen 3 jaar weer met hetzelfde probleem geconfronteerd zal worden.
Wat is jullie mening hierover?

Eerst een keertje ontmagnetiseren? De Seiko’s die ik heb zijn daar wel gevoelig aan.

2 likes

A. Vóór de horlogehersteller
B. Zoek een andere :relieved:

3 likes

Een fatsoenlijke horlogemaker op HF zoeken.
Zie de kaart op post 16 in dit topic.
Edit. Lees dit hele topic maar eenszorgvuldig, dan is je vraag al meer dan beantwoord.

@ilo
Als horlogemaker zou je niet moeten aanbieden om te servicen, niet omdat het een slecht uurwerk is maar simpelweg omdat een vers uurwerk bij Seiko zo “goedkoop” is. Maakt niet uit of hij 3 maanden oud is of 8 jaar.
Als je hem instuurt naar Seiko wordt er ook niet aan gesleuteld maar direct een wissel gedaan met een nieuw uurwerk.

Ps een andere discussie maar wel naar aanleiding van jouw opmerking, waarom op een winde?. Staat het uurwerk altijd vol opgewonden, dus maximale druk op de lagers etc. dus meer slijtage dan wegleggen als je hem niet gebruikt en als je hem gaat gebruiken even 10 of 20 slagen aan de kroon te geven. Vergelijk het maar met een auto die je 24*7 dagen plank gas laat rondrijden op de (duitse?) snelwegen zonder maximale snelheids limieten.

3 likes

Ik doe een Rolex voor minder. Maar ik neem ook gewoon geen mechanische Seiko’s meer aan, ik stuur ze heel graag door naar een Seiko-bezeten forumlid. :wink:

Wat is de garantietermijn?

En als die al verstreken is, dan nog is de vraag of je inderdaad niet had mogen verwachten dat die minimaal 5-7 jaar goed zou lopen.

omega 861 is een chronograaf en valt niet onder standaarduurwerkje van 400 euro.

Voor een simpele handopwinder / automaat zonder al te veel toeters en bellen al dan niet gammel en ingedroogd, al dan niet met herstellingen en inclusief glas + kast + band fatsoeneren is 3h toch echt wel de max tenzij je een volledige spiraal goed moet leggen, maar wie begint daar nog aan voor een 400 euro standaarduurwerkje … ik niet in ieder geval

Dat heeft de horlogehersteller ook gecontroleerd. Maar hij was blijkbaar niet gemagnetiseerd…

Op dit forum zijn een aantal hobbyisten actief die het voor een forumprijsje een horloge kunnen servicen en/of repareren hier vind je er een paar.
Nieuwste topics in Ervaring met Horlogemakers - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Dan wordt er geen uurtarief gerekend, het gaat om voor de hobby en liefhebberij. Dan is een vergoeding voor de gemaakte kosten, inspanning en risico voldoende.
Gratis gaat natuurlijk niet want gereedschappen smeermiddelen en andere benodigdheden zijn bijzonder duur.

1 like

Ik ga de winkel/persoon hier niet bij naam noemen, maar hij wordt op dit forum wel vermeld als een heel degelijk en betrouwbaar persoon. Hij heeft nog andere horloges hersteld van mij in het verleden en zeer goed advies gegeven. Ik heb vertrouwen in hem. Maar niet meer in mijn “dure” Seiko. Ik vind de onderhoudskost tov de nieuwprijs sterk overdreven. Ook het feit dat je met een wegwerpproduct zit aan de binnenkant. Dat het niet de moeite loont om eraan te werken.
Ik heb 3,5 jaar geleden getwijfeld om naar een duurdere categorie te gaan. Zijnde Oris Aquis Calibre 400 of Longines Spirit. Had ik dat gedaan, dan had ik nu misschien minder problemen en een horloge waar het de moeite is om aan te sleutelen.

De garantietermijn is verstreken sinds september. Het is nu al februari.

Dan had Swatch tóch gelijk bij de invoering van de Sistem 51: “when they wear out, they are completely irreparable.”

1 like

Dus m.a.w. … weggooien en nwe. Sistem 51 kopen, géén onderhoud … :+1::face_with_monocle::point_up:

1 like