Onderhoud horloge

Het probleem is dat je het uurwerk niet kan onderhouden zonder hem volledig te demonteren, schoon te maken, terug te monteren en olie geven.
Afstellen van timing en “bij oliën” of iets van die aard is geen onderhoud, dat is onzin.

Ik heb zat uurwerken uit elkaar gehaald die prima lopen, maar toch kurkdroog zijn, die ingedroogde olie krijg je niet weg zonder volledige demontage en gaat op den duur tot schade leiden.

Maar zoals @HorloG al zegt in 99,999% van de gevallen is het economisch onverantwoord, maar toch worden er heel veel horloges goed onderhouden.

En inderdaad een Seiko NH35 is zo te koop, de vraag is in mijn ogen alleen hoelang deze op de plank gelegen heeft… bij Seiko zelf zal dit hopelijk meevallen.

3 likes

Ik ben het met je eens. Noemen staat vrij. Maar het maakte benieuwd. In de Van Dale online staat:
“klok (de; v(m); meervoud: klokken; verkleinwoord: klokje)
1(metalen) instrument met klepel of hamer: klinken als een klok uitstekend in orde zijn; iets (niet) aan de grote klok hangen er (geen) ruchtbaarheid aan geven
2instrument om de tijd aan te geven; = uurwerk: de klok rond een etmaal; daar kun je de klok op gelijkzetten schertsend commentaar als dingen zeker en op een vast tijdstip gebeuren; met de klok mee rechtsom draaiend; tegen de klok in linksom draaiend
3Bolvormig voorwerp: duikerklok”
Wat ik interessanter vind is dat in Engelstalige naslagwerken eerder wordt gesteld dat een ‘clock’ een niet-draagbaar tijdsaanduidingsinstrument dient te zijn. Misschien zijn we de definitie dus aan het verengelsen?

1 like

Interessante en verhelderende inzichten. Je moet dus een uurwerk kopen dat niet glazig uit de ogen kijkt. En een ingedroogd uurwerk kan ook nog prima lopen. En tja, als je goed koop are uurwerkje in een horloge van 400-1000 oid flink is ingedroogd en na nog goed te lopen beschadigd is geraakt en we hechten er nog aan, dan is het onderhoudstechnicus waarschijnlijk zinvoller om een lekker vers uurwerkje er terug in te doen.

1 like

Je kan met wat zorg een lichtelijk versleten uurwerk nog wel mooi lopend krijgen hoor, vervangen is bij mij echt de allerlaatste optie.
Ik heb zat uurwerken die helemaal vastgelopen waren van de aangekoekte prut nog wel fatsoenlijk gekregen.

Ik denk ook dat het een verschil is of je als hobbyist zoals ik iets voor eigen gebruik doet of een gecertificeerde horlogemaker die aan merkstandaarden moet voldoen, garantie moet geven en er ook nog van moet leven :wink:
Die mannen/vrouwen hebben gewoon een enorm hoge standaard van werk en elk horloge moet eigenlijk als nieuw weer de deur uit, heb ik super veel respect voor, maar is niet voor alle horloges haalbaar.

4 likes

HF traditie.

1 like

Mee eens laat iedereen in zijn waarde er zijn hordes mensen die een horloge een klokje noemt

1 like