Onderhoud horloges

Ik heb een Tag-Heuer 2000 serie automatic , gekocht september 1999 voor 2000 gulden die 200 meter waterdicht is .
Nu was ik laats bij deze juwelier waar ik mijn Tag-Heur heb gekocht en de verkoper heeft mij verteld dat zo,n uurwerk als ik heb om de 5 á 6 jaar een onderhoudsbeurt moet hebben .
Ik schrok toen ik het bedrag van €260,00 hoorde om mijn Tag-Heuer te laten onderhouden .
Ik twijfel zelf nu om zo,n groot berdag neer te tellen voor een horloge wat een waarde heeft van ongeveer €1100,00
Ik wilde graag jullie mening eens weten over de prijzen van onderhoud horloges .
Ikzelf ben wel erg gehecht aan mijn Tag-Heuer .
Hoe krijg ik eigenlijk een foto geplaats ?

Bij de erkende juwelier betaal je altijd meer. Zo’n zaak heeft nu eenmaal hoge kosten. Ik heb het zelf meegmaakt bij een erkende Rado handelaar. Voor een simpele servicebeurt vroeg men 125 Euro. uiteindelijk heb ik een reparateur gevonden die het voor 30 Euro deed! Er zijn echter genoeg horlogereparateurs die hier geen last hebben van de bedoelde hoge kosten (winkelhuur, personeel, etc.). Een kwestie van shoppen. Zoek er een bij je in de buurt. Maak eens kennis en probeer bij anderen te achterhalen hoe betrouwbaar hij is.

abruzzese Schreef:

Ik heb een Tag-Heuer 2000 serie automatic ,
gekocht september 1999 voor 2000 gulden die 200
meter waterdicht is .
Nu was ik laats bij deze juwelier waar ik mijn
Tag-Heur heb gekocht en de verkoper heeft mij
verteld dat zo,n uurwerk als ik heb om de 5 á 6
jaar een onderhoudsbeurt moet hebben .
Ik schrok toen ik het bedrag van €260,00 hoorde om
mijn Tag-Heuer te laten onderhouden .
Ik twijfel zelf nu om zo,n groot berdag neer te
tellen voor een horloge wat een waarde heeft van
ongeveer €1100,00
Ik wilde graag jullie mening eens weten over de
prijzen van onderhoud horloges .
Ikzelf ben wel erg gehecht aan mijn Tag-Heuer .
Hoe krijg ik eigenlijk een foto geplaats ?

Mijn beste,

Een foto plaatsen doe je zo:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Succes.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Je kan toch ook door blijven lopen tot het horloge er mee stopt, wie weet bereik je dat punt pas over 20 jaar ofzo?

1 like
1 like

@ abruzzese

Als je de link van de foto “http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFEBZOE8.jpg” (zonder de quotejes) tussen zet, krijg je dit:)

Ik ben eens naar een andere juwelier geweest die vooral occaisions verkoopt en daar zou ik ongeveer tegen de €100,00 kwijt zijn .
Het gaat hier om een grote onderhoudsbeurt waar de juwelier Willy Vossen te Maastricht €260,00 vraagt omdezelfde onderhoudsbeurt .
Juwelier Burger te Maastricht heeft mij verteld dat zij een eigen horlogemaker hebben en vandaar die goedkopere onderhoudsbeurt .
Ook interresant is dat www.juwelierburger.com een Tag-Heuer Aquaracer quarts €680,00 ( nieuw horloge ) heeft en deze kost elders €900,00 .

Onderhoud kost nu eenmaal geld.
Zeker bij een mechanisch horloge.

Bedenk dat de horlogemaker het gehele uurwerk moet demonteren, reinigen, weer assembleren, afstellen…

Gaan wel wat uurtjes inzitten. Dan is die 100 Euro helemaal niet zo duur.

Wat betreft de waterdichtheid: aangeraden wordt om ieder jaar een WR-check te laten doen. Als je echt duikt/zwemt met het horloge is het verstandig sowieso iedere 2 jaar de rubbers te laten vervangen.

Een horloge maar blijven dragen tot het kapot gaat is uitgesproken dom.
Je hebt geen idee hoe je de bewegende delen dan naar de moeren helpt…
Smeermiddelen die ouder worden bevatten ook metaaldeeltjes. Alles schuurt kapot.

Je rijdt toch ook niet met je auto tot de motor het niet meer doet? Die geef je toch ook nieuwe olie, onderhoud bougies etc.?!

1 like

Ik heb het gevraagd aan de juwelier toen ik mijn Tissot kocht wat nu het beste was.
Elke 2, 3, 4 jaar onderhoud (ivm olie, en controle waterdichtheid.)
Maar hij adviseerde mij om gewoon met het horloge terug te komen al shet stopte, of er iets mee was.
Wel vertelde hij erbij (dat had ik verteld) omdat ik er toch niet mee ga zwemmen, anders zou hij wat vaker op waterdichtheid gecontroleerd moeten worden.

Drie weken later heb ik hem helaas terug moeten brengen, omdat er een knopje bleef hangen.

Maar ik heb zijn raad dus toch maar opgevolgd en het horloge gebracht.

Zelf zou ik altijd het onderhoud uit laten voeren. Ook al is het horloge nog maar 1100 euro waard. Dit bedrag zal de komende jaren niet snel nog meer dalen, waardoor je dmv het onderhoud zorgt voor waardebehoud. Daarbij gaan minder goed onderhouden klokken altijd minder precies lopen, naaste het feit dat het uurwerk meer te lijden heeft. Hierbij moet wel vermeld worden, dat de mate van slijtage ook alles te maken heeft met de “draagstijl” van de eigenaar.(Hoe vaak? Tijdens sport…?)

Toch zorgt het altijd voor meer zekerheid. Daarom zeg ik: Altijd doen dus!

Een tag heuer in 1999 kopen voor 2000 gulden
8 jaar later is diezelfde tag 1100 euro waard? dat is 2420 gulden

Knap

astonmartin Schreef:

Een tag heuer in 1999 kopen voor 2000 gulden
8 jaar later is diezelfde tag 1100 euro waard?
dat is 2420 gulden

Knap

Scherp! :wink:

het onderhoud hoeft mijn inziens niet zoveel te kosten als je een goed horlogemaker vindt die niet merkgebonden is.
De meeste juweliers laten de klok servicen bij Tag of bij een ander horlogemaker zodanig dat zij er ook nog eens hun procentje op nemen denk ik.
allez mijn idee he. De meeste zwitsers maken veelal gebruik van ETA, valjoux, etc uurwerken en ieder goed horlogemaker zou daaraan moeten kunnen werken volgens mij of sla ik de bal helemaal mis?

Beste Abruzzese,

Tja, mensen kopen een auto voorzien van een enorm carter vol rond te pompen olie en men holt naar de garage om vooral die oliewisseling maar niet uit te stellen!
Maar een klok of horloge die het jarenlang moet doen met een minuscule hoeveelheid speciaalolie wordt jarenlang aan z’n lot overgelaten en vervolgens naar een reparateur gebracht met de mededeling: “hij heeft al die jaren gelopen en nu stopt 'ie er ineens mee. Hoe kan dat nou?” 't Is maar waar de prioriteiten liggen, natuurlijk.
De service-intervallen voor uurwerken variëren en zijn afhankelijk van de mate waarin het uurwerk aan invloeden van buitenaf wordt blootgesteld: een volledig waterdichte kast beschermt het mechaniek nu eenmaal aanzienlijk beter dan bijvoorbeeld een gouden dameshorloge voorzien van een sierkroon zonder stofring en een opgedrukt achterdeksel.
Maar nog altijd geldt de stelregel van een oude horlogemaker die ooit zei: “geeft u mij de ideale olie en ik maak voor u het ideale uurwerk”. Die ideale olie is ondanks veel onderzoek en zeker ook grote verbeteringen helaas nog altijd een utopie en zolang olie en vet blijft verouderen, is tijdig onderhoud niet te vermijden. En reken er maar op dat twintig jaar lopen zonder revisie niet ongestraft blijft (lees: nog veel duurder wordt)!

Hartelijke groeten,
Robbert

abruzzese Schreef:

Ik ben eens naar een andere juwelier geweest die
vooral occaisions verkoopt en daar zou ik ongeveer
tegen de €100,00 kwijt zijn .
Het gaat hier om een grote onderhoudsbeurt waar de
juwelier Willy Vossen te Maastricht €260,00 vraagt
omdezelfde onderhoudsbeurt .
Juwelier Burger te Maastricht heeft mij verteld
dat zij een eigen horlogemaker hebben en vandaar
die goedkopere onderhoudsbeurt .
Ook interresant is dat www.juwelierburger.com een
Tag-Heuer Aquaracer quarts €680,00 ( nieuw
horloge ) heeft en deze kost elders €900,00 .

Wat een reklame allemaal zeg…Burger mag je wel gratis een servicebeurt geven :wink: zet ook even de straatnaam en het nummer erbij.

OMEGA* Schreef:

Precisieman Schreef:

Beste Abruzzese,

Tja, mensen kopen een auto voorzien van een
enorm
carter vol rond te pompen olie en men holt naar
de
garage om vooral die oliewisseling maar niet
uit
te stellen!
Maar een klok of horloge die het jarenlang moet
doen met een minuscule hoeveelheid speciaalolie
wordt jarenlang aan z’n lot overgelaten en
vervolgens naar een reparateur gebracht met de
mededeling: “hij heeft al die jaren gelopen en
nu
stopt 'ie er ineens mee. Hoe kan dat nou?” 't
Is
maar waar de prioriteiten liggen, natuurlijk
De service-intervallen voor uurwerken variëren
en
zijn afhankelijk van de mate waarin het uurwerk
aan invloeden van buitenaf wordt blootgesteld:
een
volledig waterdichte kast beschermt het
mechaniek
nu eenmaal aanzienlijk beter dan bijvoorbeeld
een
gouden dameshorloge voorzien van een sierkroon
zonder stofring en een opgedrukt achterdeksel.
Maar nog altijd geldt de stelregel van een oude
horlogemaker die ooit zei: “geeft u mij de
ideale
olie en ik maak voor u het ideale uurwerk”. Die
ideale olie is ondanks veel onderzoek en zeker
ook
grote verbeteringen helaas nog altijd een
utopie
en zolang olie en vet blijft verouderen, is
tijdig
onderhoud niet te vermijden. En reken er maar
op
dat twintig jaar lopen zonder revisie niet
ongestraft blijft (lees: nog veel duurder
wordt)!

Hartelijke groeten,
Robbert
==================================================
========================
Om de 5 jaar onderhoud van 260 is duur! (dit is
nodig voor de omzet) (td)
Dit horloge is van mijn vader en heeft 28 jaar
onafgebroken gelopen en op tijd.
Na 28 jaar ging het achter lopen,(2007) onderhoud
gehad van 85euro en loopt
weer goed. (dit gaat om een ETA uurwerk automaat

1. 21 jewels 28’800A/H) :wink:
    5,6x260=1456,00euro is dit nodig? :smiley:
    http://www.mijnalbum.nl/Foto-FIXHJPSP.jpg
    Dit is een LESSA (swiss made) gekocht in 1979 voor
    Fl 295,00 (± 135euro) (tu):wink:

Dan verdiend de erkende juwelier nog genoeg aan het onderhoud van horloge´s!
::o :X (over 28 Jaar gezien)

Beste Omega* en Horlogepraat,

Een hoogfrequentwerk met kritische smering dat het maar liefst 28 jaar heeft volgehouden zonder onderhoud; kom er maar eens om tegenwoordig!

Maar ik vraag me dan wel af wat dat onderhoud voor die € 85,- precies heeft ingehouden. Is er een vakman mee bezig geweest? Is het werk volledig gedemonteerd? Zijn er onderdelen vervangen (dat is met zo’n geschiedenis eigenlijk nauwelijks te vermijden)? Is er de nodige zorg aan de kast en het glas besteed?

Helaas zie ik nogal eens de gevolgen van een bepaald type onderhoud en daar wordt je bepaald niet vrolijk van. En de eigenaar naderhand al helemaal niet!

En beste Horlogepraat: u dacht toch niet dat een “erkende” juwelier zelf horloges repareert? Deze mensen zijn vrijwel zonder uitzondering zilversmeden; in tegenstelling tot dat van horlogemaker nog altijd een erkend en beschermd beroep. Die opleiding is na een vergeefse jacht op leerlingen jaren geleden zo goed als doodgebloed. U kunt misschien nu wel raden hoeveel gediplomeerde horlogemakers Nederland nog rest (die overigens van repareren alleen zeker niet kunnen leven).

Vriendelijke groeten,
Robbert

Tsja service… we hebben het er met z’n allen al vaak over gehad en worden het niet eens…

Mijn mening: geen service tot het ding stil staat of zwaar begint af te wijken. Speedmaster 861 van pa heeft het 20 jaar zonder moeten doen, veel wisselende temperaturen meegemaakt (in het lab waar hij werkte) en werd dag en nacht gedragen…er was nooit iets aan de hand.

Vervolgens service laten doen (er was niets kapot van binnen!) omdat de klok open moest vanwege nieuw glas en polijst beurtje…

Mijn Seamaster 145.024 begon na 25 jaar wat slecht te lopen en toen ik er een pusher van de chrono afstootte, heb ik hem een aantal jaren aan de kant gelegd, tot ik vorig jaar dit horlogeforum ontdekte en hem dit jaar bij Ferrie een beurt heb laten geven. Ook met minimale vervanging van onderdelen, alleen vanwege die pusher en een glaasje. Het kostte meer als destijds de aanschafprijs, maar ik moet er bij zeggen dat ik in 1973 dit horloge ook met een enorme korting heb kunnen kopen:)
O ja, in de jaren '70 is er eens een nieuw glaasje opgekomen nadat het origineel door een stoot gebroken was. Dat was in de tijd toen Kinsbergen in Amsterdam nog de importeur was (daar heeft Ferrie trouwens ook gewerkt). En voor zover ik me kan herinneren is er toen geen uitgebreide beurt gegeven.