Onderhoud longines

Beste forumleden,

Enige tijd geleden van ErikPP een Longines Hydro Conquest gekocht,mooi horloge en ben er heel blij mee maar…
In de boekjes staat dat hij iedere 2 jaar een beurt moet hebben,is dat niet vreselijk snel (en duur)
Kan iemand mij vertellen wat zo’n beurt ongeveer kost? En moet hij hiervoor per se naar Longines of kan een horlogemaker dit ook??

Graag reacties!

Robert

Naar mijn weten kan dit ok iedere 5 jaar. Ik ben erg slecht voor mijn automaatjes want ik doe het nooit. De oudste is al 18 jaar oud en loopt nog prima. Ik vind dit ook het grootste nadeel van automaten. De kosten die het met zich meebrengt. Ik laat pas wat maken als het niet meer werkt.

2 jaar is gelul.

3 tot 5 jaar.
Evt. jaarlijkse wr-check + rubbertjes vervangen als nodig.
Als je er echt mee zwemt +duikt zou ik WR-deel bij Longines laten doen.

Het uurwerk is dermate standaard dat iedere fatsoenlijke horlogemaker er veilig aan kan werken.

Bernard Schreef:

2 jaar is gelul.

3 tot 5 jaar.
Evt. jaarlijkse wr-check + rubbertjes vervangen
als nodig.
Als je er echt mee zwemt +duikt zou ik WR-deel bij
Longines laten doen.

Het uurwerk is dermate standaard dat iedere
fatsoenlijke horlogemaker er veilig aan kan
werken.

2 jaar is wel kassa! :wink: Weet je in deze graaitijd vertrouw ik helemaal niets meer. 5 jaar ook niet. Mijn Tandarts vertrouw ik niet, Mijn oogarts is ook een oplichter. Het gaat alleen maar om geld…

1 like

Tja, dat moet ik er nog even bij vermelden, ik draag het horloge dagelijks,ga er ook mee zwemmen, raften en dat soort dingen.
Dus hij wordt wel echt gebruikt.

Robert

dreski Schreef:

Bernard Schreef:


2 jaar is gelul.

3 tot 5 jaar.
Evt. jaarlijkse wr-check + rubbertjes vervangen
als nodig.
Als je er echt mee zwemt +duikt zou ik WR-deel
bij
Longines laten doen.

Het uurwerk is dermate standaard dat iedere
fatsoenlijke horlogemaker er veilig aan kan
werken.

2 jaar is wel kassa! :wink: Weet je in deze graaitijd
vertrouw ik helemaal niets meer. 5 jaar ook niet.
Mijn Tandarts vertrouw ik niet, Mijn oogarts is
ook een oplichter. Het gaat alleen maar om geld…

Als je een horloge regelmatig draagt dan zal na een jaar of 5 de amplitude teruglopen, de olie droogt in en zal vervuilingen bevatten.

Als je je horloge goed wilt houden, dan moet je ten minste tegen die tijd je horloge laten checken door een horlogemaker. Die kan aangeven of service nodig is of uitgesteld kan worden.

Als je te lang doorloopt met een slecht gesmeerd horloge dan kan dat behoorlijk in de soep lopen.

Bij een Seiko zal de schade financieel gezien wel meevallen, bij een Rolex kan het in de duizenden euro’s lopen en bij een vintage kun je opgescheept zitten met een nieuwe presse papier.

Bedankt voor de reacties,weer een hoop geleerd, maar wat kost zo’n onderhoudsbeurt nu eigenlijk, ik had iets gehoord van €250,00 kan dit kloppen?

Robert

mijn fortis was 10 jaar oud en is nooit open geweest ging mee op de waterscooter en de sauna zwemmen werk enz liep netjes op tijd en werkte verder goed dus denk maar zo 10 jaar zou 5 keer onderhoud zijn dan verdien je hem terug als je het niet doet :slight_smile:

wilco Schreef:

mijn fortis was 10 jaar oud en is nooit open
geweest ging mee op de waterscooter en de sauna
zwemmen werk enz liep netjes op tijd en werkte
verder goed dus denk maar zo 10 jaar zou 5 keer
onderhoud zijn dan verdien je hem terug als je het
niet doet :slight_smile:

Je gooit alles op een hoop. Dat moet je niet doen.

  1. Waterdichtheid
    Waterdichtheid moet je als je zwemt/duikt met een horloge 1x per jaar laten testen.
    Eens per 2 jaar zou ik de rubbers laten vervangen. Dat kost niet zoveel hoor.

De kans dat een horloge na 10 jaar nog waterdicht is, is zeer klein, zeg maar miniem. Saunabezoek is overigens echt moordend slecht voor horloges omdat door stoom, temperatuurverschillen etc. de kans op indringing van water aanzienlijk toeneemt. Daarbij komt nog, dat je rubbers heel slecht op de omstandigheden in de sauna (en in gechloreerd water) reageren.

Kortom: voor de waterdichtheid moet je wel iets overhebben. De kosten daarvan vallen mee, als het misgaat ben je heel wat meer kwijt. Daarbij willen de meeste liefhebbers na 10 jaar nog een functionerend horloge hebben.

  1. Servicen van een uurwerk
    Servicen is eens per 5 jaar zeker aan te raden, zie mijn vorige bericht.
    Voor een simpel uurwerkje (datum & tijd) vind ik 250 euro riant teveel.
    Er zijn goede horlogemakers die dit voor ca. 100 Euro doen. Eventueel iets meer als er onderdelen vervangen moeten worden.

het zal zo zijn maar hij heeft het 10 jaar vol gehouden ,en het blijft een gebruiks object

Mijn auto is ook een gebruiksobject.

Daarvan vervang ik wel regelmatig de olie.

Een andere vergelijking: waarom loopt een gouden zakhorloge uit 1925 dat ik heb nog steeds binnen de 20 secondes per dag?

Omdat mijn grootvader dat ding zo nu en dan liet servicen.
Ofschoon de technische kennis en beschikbaarheid van apparatuur destijds stukken minder was dan nu is dat ding gewoon nog in goede staat.

Als je denkt: als mijn horloge stuk gaat, dan koop ik wel een nieuwe, dan is dat zo. Ik hou m’n spullen liever goed. Enne, ik duik met mijn Seamaster ècht tot 50 meter diepte… Al vanaf 1996, zo oud is 'ie…

mijn spullen hou ik ook goed maar, maar bv niet zwemmen met een duiker kan er er bij mij niet in . Op de maas met een dikke 100km per uur draag ik ook niet me duurste klokje . maar als ze beweren dat het goed werkt tussen -xx to 80 graden dan kan ik na mijn gevoel er gewoon mee de sauna in

wilco Schreef:

mijn spullen hou ik ook goed maar, maar bv niet
zwemmen met een duiker kan er er bij mij niet in .
Op de maas met een dikke 100km per uur draag ik
ook niet me duurste klokje . maar als ze beweren
dat het goed werkt tussen -xx to 80 graden dan kan
ik na mijn gevoel er gewoon mee de sauna in

Waterdichtheid is een momentopname.
Het ligt aan de staat van de rubber afdichtringen.

Als die nieuw zijn is dat meestal geen probleem. Als ze ouder zijn wel.

Je gaat ook niet met een Ferrari met versleten/oude banden 300 km/u rijden. Da’s zelfmoord, een band kan dan zo klappen. Zo is het ook met het rubber in de kroon en kastbodem.

Dan de kast zelf: een foute tik en je kunt een ontwrichte kast hebben, waarbij water binnen kan dringen. Gebeurt niet alle dagen, maar het gebeurt soms wel.

Sauna: horloge warmt immens op (vaak tot temperaturen die voor je pols al niet plezierig zijn!), de rubbers krijgen klappen te verwerken. Dan nog eens de zeer vochtige atmosfeer…

Ik raad je aan om je in te lezen en niet enkel te vertrouwen op je gevoel, want dat gaat 100% zeker een keer mis.

Je hoeft mij niet te geloven, maar vraag het maar na aan de horlogers die op dit forum actief zijn.

Nog een paar linkjes:
http://www.dirkoskam.nl/waterdicht.htm
http://www.juweliervanvelthuysen.nl/wetenswaardigheden.html
http://www.boermans-juweliers.nl/images/File/WATERDICHTHEID HORLOGES.pdf

Vergelijking van een nieuw kroonrubber met een oud kroonrubber:

Bernard schreef: de kans dat een horloge na 10 jaar nog waterdicht is, is zeer klein, zeg maar miniem. Toen ik mijn Seiko (7n36) uit 1995 afgelopen zomer liet testen na een batterij wissel, bleek hij nog steeds waterdicht te zijn, terwijl de pakkingen nog nooit vervangen zijn. Super toch, na 14 jaar.

Vraagje m.b.t. het servicen: ik lees dat het eens per 5 jaar aan te raden is. Gaan jullie er dan van uit dat het horloge constant loopt? Is het nodig om een horloge dat niet regelmatig gedragen wordt, toch iedere 5 jaar te servicen?

Groet, Rob

Bernard Schreef:

wilco Schreef:


mijn spullen hou ik ook goed maar, maar bv niet
zwemmen met een duiker kan er er bij mij niet in
.
Op de maas met een dikke 100km per uur draag ik
ook niet me duurste klokje . maar als ze
beweren
dat het goed werkt tussen -xx to 80 graden dan
kan
ik na mijn gevoel er gewoon mee de sauna in

Waterdichtheid is een momentopname.
Het ligt aan de staat van de rubber
afdichtringen.

Als die nieuw zijn is dat meestal geen probleem.
Als ze ouder zijn wel.

Je gaat ook niet met een Ferrari met
versleten/oude banden 300 km/u rijden. Da’s
zelfmoord, een band kan dan zo klappen. Zo is het
ook met het rubber in de kroon en kastbodem.

Dan de kast zelf: een foute tik en je kunt een
ontwrichte kast hebben, waarbij water binnen kan
dringen. Gebeurt niet alle dagen, maar het gebeurt
soms wel.

Sauna: horloge warmt immens op (vaak tot
temperaturen die voor je pols al niet plezierig
zijn!), de rubbers krijgen klappen te verwerken.
Dan nog eens de zeer vochtige atmosfeer…

Ik raad je aan om je in te lezen en niet enkel te
vertrouwen op je gevoel, want dat gaat 100% zeker
een keer mis.

Je hoeft mij niet te geloven, maar vraag het maar
na aan de horlogers die op dit forum actief zijn.

Nog een paar linkjes:
http://www.dirkoskam.nl/waterdicht.htm
http://www.juweliervanvelthuysen.nl/wetenswaardigh
eden.html
http://www.boermans-juweliers.nl/images/File/WATER
DICHTHEID HORLOGES.pdf

Vergelijking van een nieuw kroonrubber met een oud
kroonrubber:
http://www.larrybiggs.net/scwf/images/com/fototime
/d6/9a/97/b5/93ac273d3d35478b51395a20.jpg

Mijn beste,

Interessante uitleg Bernard.
Niet alleen de vraagsteller van dit topic heeft hier baat bij, doch ook al die forumleden en passanten welke hun horloge een warm hart toe dragen!!
En dat zijn er velen…

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Bernard Schreef:

wilco Schreef:


mijn spullen hou ik ook goed maar, maar bv niet
zwemmen met een duiker kan er er bij mij niet in
.
Op de maas met een dikke 100km per uur draag ik
ook niet me duurste klokje . maar als ze
beweren
dat het goed werkt tussen -xx to 80 graden dan
kan
ik na mijn gevoel er gewoon mee de sauna in

Waterdichtheid is een momentopname.
Het ligt aan de staat van de rubber
afdichtringen.

Als die nieuw zijn is dat meestal geen probleem.
Als ze ouder zijn wel.

Je gaat ook niet met een Ferrari met
versleten/oude banden 300 km/u rijden. Da’s
zelfmoord, een band kan dan zo klappen. Zo is het
ook met het rubber in de kroon en kastbodem.

Dan de kast zelf: een foute tik en je kunt een
ontwrichte kast hebben, waarbij water binnen kan
dringen. Gebeurt niet alle dagen, maar het gebeurt
soms wel.

Sauna: horloge warmt immens op (vaak tot
temperaturen die voor je pols al niet plezierig
zijn!), de rubbers krijgen klappen te verwerken.
Dan nog eens de zeer vochtige atmosfeer…

Ik raad je aan om je in te lezen en niet enkel te
vertrouwen op je gevoel, want dat gaat 100% zeker
een keer mis.

Je hoeft mij niet te geloven, maar vraag het maar
na aan de horlogers die op dit forum actief zijn.

Nog een paar linkjes:
http://www.dirkoskam.nl/waterdicht.htm
http://www.juweliervanvelthuysen.nl/wetenswaardigh
eden.html
http://www.boermans-juweliers.nl/images/File/WATER
DICHTHEID HORLOGES.pdf

Vergelijking van een nieuw kroonrubber met een oud
kroonrubber:
http://www.larrybiggs.net/scwf/images/com/fototime
/d6/9a/97/b5/93ac273d3d35478b51395a20.jpg

Tjonge jonge wat een info, maar goed hoor! Bedankt! ik kan er wat mee.:~

Volgens mijn horlogemaker drogen oliën en vetten op en worden hard en taai, waardoor ze niet meer voldoende smeren, ook hij raad aan elke 4 - 5 jaar onderhoud te laten plegen.
Een NOS horloge dient als het lang gelegen heeft ook eerst geserviced te worden voor gebruik, ook hierbij drogen de oliën en vetten op tijdens de opslag. Bij demontage van het uurwerk worden alle oude en hard geworden smeermiddelen verwijdert, dit lukt zelfs niet altijd in een ultrasoon bad.

Ik draag ze al m’n horloges een warm hart toe, maar om ze allemaal te servicen gaat me teveel kosten. Ik weet nog geen (goede) horlogemakers die voor 100 euro horloges servicen. Ik hou me daarvoor ten zeerste aanbevolen. Bij voorkeur ergens in Zuid-Holland…

Betreft shivani’s vragen:

  • ik hoor vaak dat elke 5 jaar gangbaar is. Sommigen claimen dat tussen de 5 a 10 ook nog gaat. Langer dan 5 a 10 jaar kan je horloge nog best werken, maar loop je risico dat door opgedroogde olie en vuil je horloge schade op kan lopen.

  • ik weet dat het vanaf 250 euro kan bij een horlogemaker. Circa 350 euro bij de dealer. Reken er inderdaad op dat er extra kosten bij kunnen komen voor onderdelen. Check in beide gevallen of de service inclusief het vervangen van bepaalde onderdelen is. Bij een dealer (opsturen) worden naar zeggen vaak bij een service beurt de kronen en pakkingen standaard vervangen. Bij een horlogemaker kan dat wel es geskipped worden. Losse kronen, drukknoppen en pakkingen kosten namelijk bij duurdere merken ook een bak met centen.

Bernard Schreef:

Voor een simpel uurwerkje (datum & tijd) vind ik
250 euro riant teveel.
Er zijn goede horlogemakers die dit voor ca. 100
Euro doen. Eventueel iets meer als er onderdelen
vervangen moeten worden.

Heeft er iemand (Bernard?) misschien aanbevelingen? Bij voorkeur in Zuid-Holland. Zit zelf in regio Den Haag.

En servicen zij voor 100 euro ook Zwitserse horloges (Omega, Rolex, Panerai)? Wat kost het voor een ETA 7750 chronograaf?

marnix_moed Schreef:

Bernard Schreef:

Voor een simpel uurwerkje (datum & tijd) vind
ik
250 euro riant teveel.
Er zijn goede horlogemakers die dit voor ca.
100
Euro doen. Eventueel iets meer als er
onderdelen
vervangen moeten worden.

Heeft er iemand (Bernard?) misschien
aanbevelingen? Bij voorkeur in Zuid-Holland. Zit
zelf in regio Den Haag.

En servicen zij voor 100 euro ook Zwitserse
horloges (Omega, Rolex, Panerai)? Wat kost het
voor een ETA 7750 chronograaf?

Ik mag mijn horlogemaker uitdrukkelijk NIET noemen op fora i.v.m. teveel werk.
Chrono is duurder dan een gewoon uurwerk. Tel op ca. 150 euro als er niks kapot is.

Merk maakt op zich niets uit, maar sommige merken leveren geen onderdelen uit. Dan moet 't spul als er dingen stuk zijn alsnog naar de importeur/producent terug…

Hou er rekening mee, dat sommige horlogemakers niet aan bepaalde complicaties werken, zoals tourbillon/eeuwige kalender.