Onderhoud longines

Mijn horlogemaker vraagt 130 euro voor een fullservice dus incl. kast opmaken en uurwerk helemaal uit elkaar in schoonmaakbad en dan weer in elkaar en afregelen.
Voor een El Primero vraagt ie 300 euro voor een volledig onderhoud

Ik zeg niet dat ik 25 uurwerken bezit, ik ben zelf horlogemaker.
Ik wil de uurwerken best laten doen door deze horlogemaker voor het bedrag van €35,-- per stuk kan ik straks op wintersport.

Tom Koerts Schreef:

Mijn horlogemaker vraagt 130 euro voor een
fullservice dus incl. kast opmaken en uurwerk
helemaal uit elkaar in schoonmaakbad en dan weer
in elkaar en afregelen.
Voor een El Primero vraagt ie 300 euro voor een
volledig onderhoud

Mijn prijs was enkel voor het uurwerk en glaasje.
Als ik meer gedaan wil hebben, dan geef ik dat aan en dan kan het ook op 130 euro uitlopen. Meestal - ik ben zuinig op mijn horloges - is dat echter niet nodig.
Ik heb bijv. een stel Movado’s uit de jaren 30 in de originele finish…

HVV Schreef:

dit lukt zelfs niet altijd in een ultrasoon bad.

wat doen ze er dan nog mee naast de onderdeeltjes in een ultrasoonbadje leggen ?
Eerst in de wasbenzine (of een ander middeltje) of zo ?

Bas

ik geloof nooit dat onze (over) grootouders hun zak-en andere horloges alle 5 jaar lieten servicen!!

Maar toen kostte een beurtje ook geen 100 euro. Ik heb ergens gelezen (prijslijst van een oude horlogemaker) dat schoonmaken rond de 3 gulden was en een balans plaatsen 0,79 cent kostte.
Zal die link wel eens opzoeken

Beste medeforumleden,

Het noodzakelijke onderhoud van een mechanisch horloge hangt af van een aantal zaken:

  • wordt het horloge gedragen, respectievelijk heeft het dragen enige zin (ik doel met dit laatste met name op spillegangen en de bekende cilinderwerken, die niet meer meekunnen met onze huidige beleving van het begrip ‘nauwkeurige tijdmeting’)
  • het soort kast (waterdicht, stofdicht, ondicht)
  • het gebruik (normaal of voor bijvoorbeeld (diepzee)duiken)
  • de kwaliteit van het uurwerk (volledig gesteend of een goedkoop penankertje)
  • de aanwezigheid van complicaties ((dubbel)chronograaf, slagwerk, eeuwigdurende kalender, tourbillon of carrousel)
  • is er sprake van een kwartswerk

Daarbij geldt: hoe complexer het uurwerk en hoe ondichter de kast, hoe vaker een onderhoudsbeurt noodzakelijk wordt. En oh ja: met de term ‘ondicht’ wordt nadrukkelijk ook een venster in het achterdeksel bedoeld, alleen gaat het dan om lichtlekkage! De termijnen lopen globaal van 2 tot maximaal 6 jaar. Wanneer een horloge uitsluitend fungeert als stilstaand verzamelobject, dan heeft een servicebeurt natuurlijk weinig zin.

Kwartswerken hebben door het ontbreken van hoge lagerdruk aanzienlijk minder onderhoud nodig; voor werkjes die de moeite en de investering waard zijn kan rustig een termijn van 10 tot 12 jaar worden aangehouden. Houd bij kwartshorloges die hun leven in een verzameling slijten wel rekening met het feit dat een maandenlang uitblijvende, constante stroomvoorziening een slechte invloed heeft op de nauwkeurigheid (kunstmatige veroudering van het kwarts wordt tenietgedaan) en dat een lege cel uiteraard verwijderd dient te worden!

Tja, en dan die kosten. Laat ik het zo stellen: als een horlogemaker uitsluitend van zijn reparatiewerk zou kunnen leven, dan waren er de laatste jaren wel meer reparateurs-in-de-dop opgeleid. En we weten naar ik mag aannemen allemaal hoe het er in ons landje bijstaat met de nieuwe lichting vakmensen.

Hartelijke groet,
Robbert