Service laat ik uitvoeren als ik de indruk heb dat het noodzakelijk wordt. Dus niet perse tussen 5 - 7 jaar. Altijd wel door een ervaren horlogemaker. Over de kosten kun je weinig zinnigs in het algemeen zeggen. Een service bij AP kan zomaar € 1800,- kosten en een Seikobeurtje kan voor (nogal wat) minder.
Laat mijn horloges inderdaad rond die 5~7 jaar onderhouden. Als ik een horloge koop waarvan de historie echt niet bekend is laat ik mijn horlogemaker er naar kijken.
Kosten zijn afhankelijk van waar je het horloge laat onderhouden. Bij de bekende horlogemakers betaal je iets van 150~250 afhankelijk van het uurwerk. Als je het door de merken zelf laat doen mag je met een veelvoud hiervan rekening houden.
De mechanische klokjes die ik heb worden enkel voor onderhoud weggebracht als het nodig is. Onlangs heb ik een fan-tas-ti-sche Certina Argonaut 285 uit 1976 gekocht.
Prachtige horloge en heeft een servicebeurt gehad die niet al te duur was, net geen 50 euro. Echt een koopje.
Ik heb wel de mazzel dat ik via via bij een gepensioneerde horlogemaker terecht kan.
Een nieuwe Seiko 5/Vostok Komandirskie breng ik niet weg voor onderhoud, de kosten van een service zijn hoger dan de aankoop van een nieuwe. Heeft wmb alleen zin als je er een bepaalde band mee hebt.
Zou ik ooit een Omega Speedmaster kopen dan zou ik deze wel na 5-7 jaar wegbrengen voor onderhoud.
De prijs van het horloge en de emotionele binding bepalen dus of en wanneer ik deze voor onderhoud wegbreng.
Ik laat mijn horloges na 5 jaar een complete service geven.
Dit laat ik altijd door mijn vaste horlogemaker Ron Sonders uitvoeren.
Olie en smeermiddelen gaan ook als je de horloges niet draagt achteruit.
Een service beurt is na 5 jaar dus aan te raden,
Zeker als het een horloge betreft van een merk dat geen onderdelen leverd.
Ik vraag me af of dat in alle gevallen (nog) wel nodig is.
Meestal kijkt “men” in 1e instantie naar de amplitude om een inschatting te
maken van de conditie van het uurwerk.
De huidige kwaliteits olie is van een super kwaliteit vergeleken met vroeger,
heb ik me laten vertellen, dus als je meerdere horloges hebt en je rouleert
kan het volgens mij veel langer aan…
Eenvoudig beredeneerd, een aantal weken per jaar dragen geeft mi. weinig
slijtsel en kwaliteits olie zal ook niet zo snel “opdrogen” denk ik zo maar…
Ik beweer ook niet dat het zo is wat ik zeg, ik uit alleen mijn twijfels.
Imho maakt het anker de meeste (lees constante) beweging binnen een uurwerkje
dus logischer wijs kun je daar middels de amplitude e.e.a. mee inschatten.
De ene horlogemaker is niet de ander, wanneer er niet is bezuinigd op de
kwaliteit van de smeermidelen/olie bij een onderhouds beurtje dan weet ik
het nog zo net niet.
Ik ben benieuwd hoe een goede ervaren horlogemaker er in alle eerlijkheid over denkt…
Voor mij is het beredeneren en gissen want heb geen ervaring als horlogemaker
Over moderne horloges durf ik geen uitspraak te doen. Moderne smeermiddelen zijn inderdaad van zeer goede kwaliteit. Daartegenover kan er wel vuil in een uurwerk komen welke de smeermiddelen laten achteruitgaan in kwaliteit.
Amplitude zegt wel wat, maar niet alles. De amplitude wordt inderdaad lager als een uurwerk vuil is, maar een horloge wat schoon is met ingedroogde smeermiddelen zou wel eens redelijke kunnen scoren op amplitude. Smeermiddelen voorkomen ook slijtage, een uurwerk onder olie kan ook prima lopen, maar er treed dan veel slijtage op. Een schoongemaakt uurwerk wat nog geen smeermiddelen heeft gehad, loopt uitstekend, alleen er zou slijtage optreden.
Vintage horloge hebben ALTIJD uitgedroogde en dus niet effectieve smeermiddelen, MITS in de afgelopen 5 jaar onderhoud is uitgevoerd.
Daarnaast gaan smeermiddelen ook hollend achteruit als een horloge stilstaat. Heb zelfs wel eens gehoord dat in een horloge wat stilstaat de olie sneller achteruit gaat dan in een horloge wat loopt, daarom is het goed een horloge wat je niet draagt toch af en toe op te winden zodat de olie goed blijft en niet indikt en uitdroogt.
Omdat ik zelf onderhoud aan mijn horloges uitvoer, kan ik dit vaker doen, omdat het mij relatief gezien niets kost, behalve een minuscule hoeveelheid olie/vet en een paar uurtjes knutselplezier
Eigenlijk draag ik weinig polshorloges vaak, dus enkele keren per jaar. Deze zal ik eens in de zoveel jaar onderhoud geven.
Heb wel zakhorloges die ik met grote regelmaat draag, deze doe ik eens per jaar, omdat de kasten verre van stof en waterdicht zijn en vuil makkelijk het uurwerk in komt.
De mechanische klokjes die ik heb worden enkel
voor onderhoud weggebracht als het nodig is.
Onlangs heb ik een fan-tas-ti-sche Certina
Argonaut 285 uit 1976 gekocht.
ik googelde even naar jouw certina, kwam ik hier terecht:
Toevallig laatst bij een klokken/horlogemaker geweest met de vraag of ze mijn 2 jaar oude Certina even wilde testen op wd , deze vond dit totaal niet nodig en beweerde dat dit samen met de onderhoudsbeurt om de 3 tot 5 jaar echt een commercieel verhaal was. Beter was het horloge goed in de gaten te houden op waas achter het glas en op afwijkingen in het goed op tijd lopen.
in de seiko wereld is onderhoud wat minder gebruikelijk. een servicebeurt is vaak duurder dan een nieuwe.
gevolg is dat ze gebruikt (verbruikt?) worden tot ze kapot zijn. en dan blijkt dat er exemplaren bijzitten die het zomaar meer dan 30 jaar uithouden. kan niet, volgens de schriftgeleerden, maar ze doen het lekker toch
Met Horloges heb ik nog weinig ervaring… maar voor modelspoor geldt eigenlijk hetzelfde… 2de hands vondsten gaan bij mij steevast op de werkbank… schoonmaken, en Oliën…
bij een Horloge zou ik dat zeker ook doen…
't is pas sinds kort dat ik een Mechanisch horloge draag… jaren lang alleen Quartz gedragen (vergeef me )… maar 't eerste wat ik gedaan heb is overal waar ik bij kon een drupje olie geven…
Nu ik wat meer kennis van Uurwerken en reparaties begin te krijgen… weet ik een ding zeker… de “Instrument 1” die dagelijks om de pols zit… gaat binnen niet al te lange tijd even helemaal uit elkaar… voor een beurt… en dat ga ik registreren… net zoals ik dat voor mijn modelspoor materieel doe… logboekje op de PC maken… en op een speciale USB Stick opslaan… kan ik altijd teruglezen wat ik eraan gedaan heb… en wanneer…
Olie… hoe goed ook is aan oxidatie onderhevig… een horloge kan weliswaar waterdicht zijn. maar dat wil niet zeggen dat ze luchtdicht zijn… en als er lucht in kan… al is het maar een klein beetje… dan kan de olie oxideren… moe’je nie hebbe zeg maar…
een servicebeurt?.. kwaad kan het zeker niet… al draag je een horloge maar weinig… gewoon om de 7 jaar even opfrissen…
Met Horloges heb ik nog weinig ervaring… maar
voor modelspoor geldt eigenlijk hetzelfde… 2de
hands vondsten gaan bij mij steevast op de
werkbank… schoonmaken, en Oliën…
bij een Horloge zou ik dat zeker ook doen…
't is pas sinds kort dat ik een Mechanisch horloge
draag… jaren lang alleen Quartz gedragen (vergeef
me )… maar 't eerste wat ik gedaan heb is
overal waar ik bij kon een drupje olie geven…
Nu ik wat meer kennis van Uurwerken en reparaties
begin te krijgen… weet ik een ding zeker… de
"Instrument 1" die dagelijks om de pols zit… gaat
binnen niet al te lange tijd even helemaal uit
elkaar… voor een beurt… en dat ga ik
registreren… net zoals ik dat voor mijn
modelspoor materieel doe… logboekje op de PC
maken… en op een speciale USB Stick opslaan… kan
ik altijd teruglezen wat ik eraan gedaan heb… en
wanneer…
USB stick storage, zo vorig decennium!
Cloud storage, that’s the future :+
Behalve staats/bedrijfs/etc-geheimen
Maar alle gekheid op een stokje, 1x brand en je USB is gesmolten. 1x FBI possession (Mega upload, etc) en je online bestandjes zijn weg. Dus zou het zeker op meerdere manieren en plaatsen backups bewaren.
Maar mensen die hier op het forum een Rolex of Breitling of Omega automaat hebben, laten die ook om de 5-7 jaar hun horloge servicen door een officieel service center van van hun merk?
Was ist eine Revision, warum wird sie nötig, und wie oft sollte man diese an seiner Uhr durchführen lassen?
Eine Uhrenrevision, auch Service genannt, gehört zur mechanischen Uhr wie der TÜV zum Auto. Beides sichert das Funktionieren des jeweiligen Geräts über lange Zeiträume hinweg. Eine Uhrenrevision ist aber nicht, wie der TÜV beim Auto, alle zwei Jahre fällig, sondern wird in Intervallen von 4 bis 6 Jahren empfohlen. Wir empfehlen aber trotzdem die Uhr nur dann zum Service zu geben wenn sie erkennbare Mängel oder schlechte Gangwerte hat. Letztlich kostet jede Servicearbeit Geld und wenn die Uhr - auch bei höherem Alter - noch ordentlich läuft, ist dies nicht nach sturem Zeitplan nötig. Entscheiden Sie dies für sich selber. Die ausgeführten Arbeiten an der Uhr unterscheiden sich nicht wesentlich, ob wir die Uhr nach 4 oder 7 Jahren warten.