Vandaag heb ik mijn eerste Meistersinger gekocht! I ben erg gecharmeerd van het horloge en vraag me nu al af waarom ik dit niet veel eerder heb gedaan.
Het is een Meistersinger NL Edition uit 2005, nummer 85/100
Het uurwerk is een ETA 2824
Mij vraag is, heeft dit uurwerk onderhoud nodig na 13 jaar? Hij loopt nog prima tot nu toe.
Ik ben erg benieuwd!
Ik heb geen idee eerlijk gezegd.
Een kennis van mijn vader heeft hem aan mij verkocht, hij heeft hem een half jaar geleden gekocht voor de hobby. Hij zei, gewoon lekker door laten tikken.
Als hij nog zo goed loopt, lijkt het mij dat hij wel eens onderhoud heeft gehad
Een nieuwe ETA 2824 is zo’n 200 euro als ik me niet vergis.
Misschien handig om in het achterhoofd te houden vooraleer een of andere juwelier je een oneerlijke quota geeft
Ik denk dat eens in de 10 jaar een goede regelmaat is voor dit uurwerk. Dat hij het nog helemaal goed doet is mooi. Het is beter om niet te wachten tot dat niet meer zo is voor je hem voor onderhoud brengt.
Deze is van mijn vader.
Als ie loopt,
Dan loopt ie.
Niks aan doen .
Zoals gezegd:
Oude olie verhaal is prima voor een auto of een brommer. " Klokje" is toch ander verhaal.
Maar beide hebben bewegende onderdelen die zonder onderhoudt en olie veel gaan slijten. Als je het horloge 10 jaar de hele tijd heeft gelopen heeft de balans meer dan 2.5 miljard keer getikt. 28800x24x365x10 Lijkt me fijn als dat dan wel goed geolied gaat
Behalve bij een zeer duur (manufactuur) of zeldzaam uurwerk zou ik nooit servicen als er niks aan het horloge mankeert.
Het is niet echt zo dat je met 130 km/h van de weg af raakt mocht het met je horloge compleet misgaan. Elke vergelijking met een auto zou ik dan ook willen mijden. Sowieso gaat een apk over veiligheid en heeft dus niks met horloges te maken.
Met andere woorden, als het prima opwind en lekker op tijd loopt, lekker zo laten.
En over oude olie…Sinds eind jaren 80 begin jaren 90 gebruiken zo’n beetje alle merken synthetische olie, dat droogt niet zo snel op…En als je wel een soort van verkleving krijgt door slijtage dan wordt dat vanzelf duidelijk.
Ik denk dat je zeker wel een service kan laten doen. Ik heb pasgeleden nog een zelfde uurwerk geserviced na 10 jaar. Het liep nog prima maar de olie was behoorlijk uitgedroogd en op enkele assen zag je al beginnende slijtage. Dus advies, service al is het maar om de staat van de onderdelen te controleren. Beter voorkomen dan genezen!
Ik zou hem eens op de meetapparatuur laten leggen bij een AD of een horlogemaker. Aan de hand van de gemeten waarden is een goede indicatie te krijgen of het uurwerk aan een service toe is.